گروه خودرو - همراه با افت تولید و عدم عرضه خودرو به بازار، خودروسازان نیز نسبت به تحویل خودروهای ثبت‌نامی بی‌تعهد شدند این در حالی است که واردکنندگان هم با روند صعودی نرخ ارز برای ثبت نام‌کنندگان خودروهای یاد شده شرط دریافت دوباره مبالغی هنگفت را به ازای تحویل خودرو، پیش پای آنها قراردادند. در هر شکل با آشفتگی بازار خودرو و افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت‌ها، تعهدات خودروسازان مبنی بر تحویل خودروهای ثبت نامی نیز به فراموشی سپرده شد این در شرایطی است که صدای اعتراض این دست از مشتریان هر روز در رسانه‌های مختلف به گوش می‌رسید.

با این حال مسوولان با علم به افت تولید و عدم عرضه خودرو به بازار در مقابل پیش فروش خودروسازان که بیشتر یه دنبال تامین سرمایه در گردش خود از طریق مشتریان بودند، سکوت اختیار کرده و مجوزهای لازم در این زمینه را به خودروسازان می‌دادند.

اما با افزایش دو مرحله‌ای قیمت‌ خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان وچندین مرحله‌ای خودروهای بالای قیمت یاد شده، خودروسازان طی نامه‌هایی به ثبت نام‌کنندگان خواستار دریافت پول بیشتر برای مابه‌التفاوت قیمت جدید و قدیم شدند که این امر منجر به بروز مشکلات و انتقاداتی از سوی مشتریان شد.

با این شرایط وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ و اجرای آیین‌نامه جدید مربوط به شرایط پیش‌فروش خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داده است.

به گفته وی هدف اصلی این آیین‌نامه تامین سرمایه در گردش خودروسازان از طریق پرداخت مشتریان است.

ایسنا در این مورد گزارش داده که مهدی غضنفری ضمن اشاره به توافقاتی که بین خودروسازان و سازمان حمایت صورت گرفته تاکید کرده که سازمان حمایت سعی کرده در این آیین نامه منافع مصرف‌کنندگان و مشتریان را مدنظر قرار دهد و مشتریانی که تا آخر طبق قرارداد به تعهدات خود عمل کنند خودروی خود را به موقع تحویل بگیرند و چه مشتریانی که منصرف می‌شوند و می‌خواهند وجه خود را باز پس بگیرند.

او با اشاره به این‌که هدف از تدوین این آیین نامه تامین سرمایه در گردش خودروسازان از طریق پرداخت مشتری بوده است، اضافه کرد: اجرای این آیین نامه از چندی قبل شروع شده و خودروسازان نیز باید خود را با آیین‌نامه منطبق کنند.