ایسنا - حجم حضور و تردد خودروهای ایرانی در خیابان‌های عراق در حدی چشمگیر است که برخی از گروه‌های عراقی با انتشار شایعاتی در زمینه ممنوعیت واردات خودرو از ایران سعی در تحت‌الشعاع قرار دادن روابط دو کشور همسایه دارند.

در چند ماه اخیر چندین بار شایعاتی مبنی‌بر ممنوعیت صادرات خودروهای ایرانی به عراق در برخی سایت‌های افراطی عرب زبان منتشر شد. در پاسخ به چنین شایعاتی بود که وزارت بازرگانی عراق مکررا با تکذیب اخبار منتشر شده، خودروهای ایرانی را از نظر کیفیت و قیمت مناسب آب و هوا و وضعیت اقتصادی مردم عراق توصیف کرد با این حال چند روز پیش باز هم یک رسانه عرب زبان در خبری غیر واقعی مدعی توقف واردات خودروهای ایرانی به عراق شد. در این زمینه دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر ادامه داشتن صادرات خودروهای ایرانی به عراق، می‌گوید: تعداد زیاد خودروهای ایرانی در این کشور نشان دهنده استقبال مصرف‌کنندگان عراقی از این خودروها است. احمد نعمت‌بخش در پاسخ به اینکه با توجه به عرضه خودروهای مختلف در بازار عراق، دلیل استقبال مصرف‌کنندگان این کشور از خودروهای ایرانی چیست؟ اظهار می‌کند: خودروهای ایرانی قیمت مناسبی داشته و از سیستم خدمات پس از فروش مناسبی نیز برخوردارند مطمئنا اگر این خودروها از پشتیبانی مناسبی برخوردار نبود چنین استقبالی از سوی مصرف‌کنندگان صورت نمی‌گرفت.

وی درباره دلیل انتشار چنین اخباری درباره ورود خودروهای ایرانی به عراق می‌گوید: انتشار این شایعات از سوی برخی گروه‌های عراقی صورت می‌گیرد که نسبت به ایران مواضع خصمانه دارند، با این حال دولت عراق با توجه به روابط دوستانه دو کشور از افزایش مراودات تجاری با ایران استقبال می‌کند. پیش از این معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا از رضایت مصرف‌کنندگان عراقی و سوری از خدمات پس از فروش خودروهای ایرانی در این کشورها خبر داده بود. محمدحسن گرمان گفته بود که براساس نظرسنجی که در بازارهای عراق و سوریه انجام شده، میزان رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش محصولات این شرکت ۸۳ درصد بوده است.