ایسنا- رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: خودروسازان بزرگ هزینه‌های سربار زیادی دارند که با مدیریت بر آنها می‌توانند قیمت تمام شده تولید محصولات را کاهش دهند.

محمدحسن شجاعی‌فرد اظهار کرد:‌ بخش قابل توجهی از مشکلات خودروسازان مربوط به نحوه مدیریت در این شرکت‌هاست. وی با بیان اینکه مدیران شرکت‌های خودروساز خود را تنها در نقش یک بنگاه‌دار می‌بینند که باید سود بنگاه را حفظ کرده و افزایش دهد، خاطرنشان کرد: به این ترتیب آنها از دیگر حوزه‌های مدیریت از جمله رشد بهره‌وری و مدیریت هزینه‌ها برای کاهش قیمت تمام شده تولید غافل شده‌اند.

رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: خودروساز در شرایطی که به دلایلی از جمله رشد نرخ ارز و قیمت مواد اولیه با افزایش هزینه‌های تولید مواجه شده است، تنها راه را برای جبران رشد هزینه‌ها، افزایش قیمت فروش خودرو می‌داند.

وی افزود: ‌این در حالی است که خودروسازان خارجی رشد قیمت را آخرین راه جبران افزایش هزینه‌های تولید دانسته و تا حد ممکن از این کار خودداری می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که این نحوه مدیریت، ثبات نرخ محصولات تولیدی آنها را به دنبال داشته است.

شجاعی‌فرد با بیان اینکه با توجه به تعرفه ۹۰ درصدی واردات، خودروسازان بازاری انحصاری را در اختیار دارند، تصریح کرد: در این شرایط رشد بی‌رویه قیمت خودرو ظلم به مصرف‌کننده‌ای است که انتخاب دیگری به جز محصولات داخلی ندارد.