گروه خودرو- پس از گذشت دوماه از حاشیه‌های خبری پرداخت تسهیلات هزار میلیاردی بانک مرکزی به خودروسازان، بالاخره محمود بهمنی روز گذشته به ابهامات این وام پرحاشیه پاسخ داد. هر چند وام دوهزار میلیاردی خودروسازان که در نهایت به هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد، به گفته دبیر انجمن خودروسازان با انصراف خودروسازان روبه‌رو شده، اما رییس کل بانک مرکزی دیروز در گفت‌وگو با ایسنا نه تنها از انصراف خودروسازان سخنی نگفت بلکه به تشریح روند آن نیز پرداخت.

وی در مورد پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو عنوان کرد که ما از ایران خودرو تضمین‌هایی خواسته بودیم که قرار بوده سهامشان را به وثیقه گذاشته و تسهیلاتشان را دریافت کنند و این موضوع را هم ابلاغ کردیم. گفته محمود بهمنی در حالی است که چندی پیش معاون اقتصادی شرکت ایران خودرو اعلام کرد که فروش بلوک ۷۶. ۳۳ درصدی بانک پارسیان را در دستور کار قرار داده است.

بنابراین شرکت ایران خودرو ترجیح داده به جای وثیقه گذاشتن سهام بانک پارسیان، خود مستقیما اقدام به فروش سهام مذکور کند. از سوی دیگر شرط بازپرداخت شش ماهه تسهیلات مذکور از جمله موارد اعتراضی زنجیره خودروسازی بود این در حالی است که به گفته خودروسازان در شرایط معمولی بازپرداخت تسهیلات صنعت خودرو دو تا سه سال است .

در همین حین رییس کل بانک مرکزی درمورد شرط بانک مرکزی برای بازپرداخت شش ماهه این تسهیلات به این نکته اشاره کرده که مصوبه بازپرداخت این تسهیلات از سوی بانک‌مرکزی شش ماهه است که اگر خودروسازان نسبت به این مساله اعتراضی دارند، می‌توانند این مدت زمان را تجدید کنند. چندی پیش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران عنوان کرده بود که با وجود آنکه شورای پول و اعتبار پرداخت هزار میلیارد از دو هزار میلیارد تومان تسهیلات صنعت خودرو را پذیرفته، اما بانک مرکزی با بخشنامه جدید خود زمینه پرداخت این تسهیلات را از بین برده است.