گروه خودرو- در شرایطی که بازار با کمبود و افزایش قیمت شدید خودروهای داخلی دست و پنجه نرم می‌کند، ظاهرا خودروسازان توانسته‌اند تا حدی دولت را نسبت به آزادسازی قیمت محصولاتشان قانع کنند. هرچند هنوز اتفاقی جدی رخ نداده و خودروسازان مجوز افزایش خودسرانه قیمت ندارند، اما تحرکات اخیر آنها به خصوص نامه‌نگاری با شورای پول و اعتبار، از آماده شدن مقدمات آزادسازی قیمت خودرو حکایت دارد. آن طور که محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد، خودروسازان نامه‌ای را با محوریت لزوم آزادسازی قیمت خودرو به شورای پول و اعتبار ارسال کرده و خواستار قطع دخالت دولت در تعیین قیمت محصولاتشان شده‌اند. به گفته وی، شورای پول و اعتبار نیز پس از رویت نامه خودروسازان، از وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در مورد آزادسازی قیمت خودرو نظر خواسته است. ظاهرا مسوولان وزارت صنعت نیز با کلیات درخواست خودروسازان موافقت کرده و با این حساب مقدمات آزادسازی قیمت خودرو فراهم شده است. در این بین، برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که خودروسازان نیز قیمت‌های جدید را آماده کرده‌اند، اما فعلا دست نگه داشته و منتظر واکنش رسمی و نهایی دولت به درخواست آزادسازی قیمت خودرو هستند. در واقع گزینه گرانی خودروهای داخلی هم اکنون روی میز است اما اجرایی شدن آن بستگی به نظر دولت دارد. اگرچه دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو به عنوان کالایی غیراساسی، همواره مورد انتقاد کارشناسان قرار داشته، اما همین کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی که تولید به شدت پایین آمده، آزادسازی قیمت خودرو باید با برنامه‌ریزی و ظرافت خاصی انجام شود.

به اعتقاد آنها اگر قیمت خودرو آزاد شود اما تیراژ پایین باشد، گرانی پیش از پیش دامان مشتریان را خواهد گرفت. البته از آن سو خودروسازان نیز اعتقاد دارند آزادسازی قیمت خودرو می‌تواند نقدینگی آنها را افزایش داده و در نتیجه تیراژ دوباره به روزهای اوج خود برگردد. هم اکنون خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود باید مدارک و مستندات به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ببرند تا این سازمان در صورتی که قانع شود و صلاح بداند، با افزایش قیمت خودروها موافقت کند.

این در حالی است که بازار خودرو هم اکنون با کمبود و گرانی دست و پنجه نرم می‌کند و خودروسازان نیز منتظر اعلام قیمت‌های جدید از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستند تا اقدام به فروش و پیش فروش محصولاتشان کنند.

این در حالی است که سازمان حمایت هنوز رسما پاسخی به درخواست اخیر خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت نداده و مشخص نیست تکلیف قیمت‌های جدید چه خواهد شد. شاید اصلا دولت با آزادسازی قیمت خودرو موافقت کرد و خودروسازان دیگر نیازی به رفت و آمد به سازمان حمایت برای کسب مجوز افزایش قیمت نداشته باشند.