گروه خودرو - این روزها معاون اول رییس‌جمهور و وزیر صنعت و معدن و تجارت پا به پای یکدیگر در جهت حل مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان قدم برمی‌دارند این در حالی است که دیروز محمدرضا رحیمی در همایش روز ملی صنعت و معدن و تجارت، خود را معاون غضنفری در بخش صنعت خواند و در عین حال عنوان کرد که در زمینه حل مشکلات صنعت آسایش ندارد. وی همچنین دیروز بر رفع موانع تولید نیز اشاره و در عین حال بر ارتقای کیفیت محصولات تولیدی نیز تاکید و آن را لازمه بقای واحدهای تولیدی خوانده است.

اما در این زمینه، یکی از اقدامات قابل توجه رحیمی به گفته غضنفری، رفع برخی مسائل مربوط به مشکلات شماره‌گذاری بود.

هر چند ورود معاون اول رییس‌جمهور به صنعت خودرو همزمان با ابلاغ شماره‌گذاری دو خودروی فراز و وانت پیکان بود اما این حمایت‌ها هم اکنون شکل جدی‌تری به خود گرفته است، به طوری که خودروهایی که هنوز از لحاظ استاندارد با مشکلاتی مواجه هستند و راهور ناجا نیز از شماره‌گذاری آنها امتناع می‌کند، به دستور وی مجوز شماره‌گذاری را به راحتی اخذ کرده‌اند.

به گفته غضنفری مشکلات مربوط به شماره‌گذاری، مشکلات فرابخشی است که در مواردی لازم است این مشکلات در مرجع بالاتری مطرح و دستور حل آنها صادر شود.

اینکه شماره‌گذاری خودروهایی که موسسه استاندارد مجوز شماره‌گذاری آنها را صادر نکرده یا راهور نیز به دلیل تعدد وقوع تصادفات، از شماره‌گذاری آنها امتناع می‌کند، موضوعی است که حل مشکلات آنها را طبق قانون باید به موسسه استاندارد یا خودروسازی‌ها در جهت الزام به استانداردسازی خودروهای تولیدی جست‌وجو کرد. اگر مرجعی به نام موسسه ملی استاندارد در کشور وجود دارد که مجوز استاندارد خودروها را آن هم در حد توان خود نه با استانداردهای جهانی صادر می‌کند بنابراین، حل این مشکل را هم باید به این موسسه و سپس به خودروساز برای رفع ایرادات خودروهای تولیدی سپرد نه اینکه با دستورات فرابخشی از ایراداتی گذشت که با جان و مال مشتری گره خورده است. از سویی انرژی به کارگرفته شده در این زمینه، به راحتی می‌تواند در جهت حفظ جان و مال مردم باشد. دیگر آنکه پیگیری از خودروسازها در جهت ارتقای کیفیت به طور حتم ضروری‌تر از آن است که برای حفظ برخی مصالح اقدامات برخی از شرکت‌هایی را که کار کارشناسی انجام می‌دهند نادیده گرفت.

کما اینکه محمدرضا رحیمی نیز خود بر ارتقای کیفی محصولات تولیدی تاکید فراوان دارد و روز گذشته نیز باردیگر بر انجام آن از سوی واحدی‌های تولیدی و صنعتی اصرار داشت.