گروه خودرو - هر چند آمارهای دو ماهه تولید خودرو در سال جاری از روند رو به نزول تولید این کالا در کشور حکایت دارد اما مسوولان وزارتخانه صنعت و معدن در سکوت خودروسازان، امیدهایی مبنی بر افزایش دوباره تولید را به مشتریان می‌دهند.

به‌طوری‌که به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امسال تولید خودرو در کشور بین ۵ تا ۶ درصد نسبت به سال ۱۳۹۰ افزایش می‌یابد. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در کشور طی دو ماهه نخست سال جاری با کاهش ۲/۳۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۱۵۷ هزار و ۹۳۴ دستگاه رسید. هر چند برخی از کارشناسان آگاه به مسائل تولید، روند رو به نزول تولید خودرو را با کمرنگ شدن ارتباط شرکت پژو با خودروسازان و قطعه‌سازان کشورمان بی‌ارتباط نمی‌دانند اما به گفته محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت، کمبود نقدینگی بخش‌اعظمی از مشکلات خودروسازان را تشکیل می‌دهد.

وی که با خبرگزاری ایسنا در این زمینه گفت‌وگو کرده، تاکید کرده که کمبود نقدینگی، توقف شماره‌گذاری وانت پیکان و برخی مشکلات داخلی خودروسازان از دلایل اصلی کاهش ۳۰ درصدی تولید خودرو در کشور طی دو ماهه نخست سال جاری است.

محسن صالحی‌نیا عنوان کرده که تلاش می‌کنیم تا آخر مرداد ماه وضعیت تولید خودرو در کشور بهتر شده و از نیمه دوم امسال تولید به روند طبیعی خود بازگردد.

وی همچنین بر این نکته تاکید کرده که برخی خودروسازان با کمبود نقدینگی مواجه بودند که اخیرا تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته و امیدواریم وضعیت دسترسی خودروسازان به تسهیلات بهتر شود. از سوی دیگر در سال جاری شاهد توقف شماره‌گذاری وانت پیکان هم بودیم که این اتفاق نیز در کاهش تولید خودرو در کشور موثر بود.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر برخی خودروسازان دارای مشکلات داخلی بوده و این امیدواری وجود دارد که ظرف ماه‌های آینده روند تولید خودرو در کشور بهبود یابد.