گروه خودرو- دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودروشیراز در حالی سه شنبه گذشته آغاز به کار کرد که طبق روال سال‌های گذشته تنها یکی از دو خودروساز بزرگ کشور در آن حضور داشت. طی دو سه سال گذشته که نمایشگاه‌های بی‌رمق خودرو در کشور برگزار می‌شود نه تنها از خودروسازان خارجی خبری نیست بلکه خودروسازان داخلی هم زحمت حضور در نمایشگاه را به خود نمی‌دهند. هر چند این مساله همیشه مورد انتقاد دست‌اندرکاران صنعت خودرو کشور قرار گرفته اما به اعتقاد یک کارشناس خودرو، فلسفه برگزاری هر نمایشگاه بین‌المللی، ارائه دستاوردهای یک‌ساله و نمایش خودروهای آینده شرکت‌ها و توضیحاتی در خصوص برنامه‌های آتی است، این در حالی است که در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی که به شکل صوری برگزار می‌شود خودروسازان هیچ حرفی برای گفتن ندارند و نمی‌توانند هم خودروهایی که از ۱۰ سال پیش در خیابان‌ها تردد دارند را به نمایش بگذارند. در هر حال در غیاب شرکت سایپا در نمایشگاه خودروی شیراز شرکت‌هایی همچون ایران خودرو، مدیران خودرو، کرمان موتور، رامک خودرو، نمایندگی بهمن دیزل، ماموت و آمیکو حضور داشتند. هر چند برخی کارشناسان در این مورد اعتقاد دارند که با وجود محدودیت‌های بین‌المللی نمی‌توان از شرکت‌های خارجی انتظار حضور گسترده داشت اما حداقل حضور خودروساز بزرگ دیگر کشور یعنی سایپا می‌توانست حس رقابتی بیشتری به نمایشگاه بدهد. اما گویا سایپا تمایلی به شرکت در این نمایشگاه نداشته است. البته عدم حضور سایپا تا حدی طبیعی به نظر می‌رسد، زیرا از روند شرکت این دو خودروساز در سال‌های قبل به نظر می‌رسید امسال نوبت ایران خودرو بوده که در نمایشگاه حضور پیدا کند و احتمالا سال بعد نوبت سایپا است. اما اینکه چرا تنها خودروسازان بزرگ کشور تمایلی به حضور در کنار یکدیگر و رقابت در یک نمایشگاه را ندارند جای سوال دارد. شاید اگر سایپا هم در این نمایشگاه حضور داشت حداقل این نمایشگاه به یک نمایشگاه ملی تبدیل می‌شد! زیرا این نمایشگاه نه بین‌المللی بود و نه ملی. نمایشگاه امسال را حسین نجاری، قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو و فرماندار شیراز افتتاح کردند و ایران خودرو و مدیران خودرو، خودروسازانی بودند که در این نمایشگاه از دو محصول جدید رونمایی کردند، یکی خودروی ملی و دیگری خودروی چینی جدید مدیران خودرو که می‌توان گفت تنها رونمایی رسمی این نمایشگاه بود. اما گویا حضور رانا در شیراز بهانه‌ای شد تا پیش‌فروش بدون محدودیت این محصول در شیراز آغاز شود.

رانا، میهمان جدید شیرازی‌ها

ایران خودرو در نمایشگاه امسال توانست با به نمایش گذاشتن رانا بازدیدکنندگان را به سمت غرفه خود بکشاند و با اعلام پیش فروش این محصول از چهارشنبه گذشته در نمایشگاه، باعث ترافیک بازدیدکنندگان در این غرفه شود. قرار است رانا در محدوده قیمتی ۱۵ میلیون تومان از مهر ماه میهمان جدید ایرانی‌ها شود. البته سوزوکی کیزاشی هم چشمان زیادی را به خود خیره کرده بود اما با صحبت‌هایی که از افزایش قیمت احتمالی این ژاپنی وارداتی هست مردم با احتیاط بیشتری به سمت این خودرو می‌رفتند. اما قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در تولید با حضور در نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران قیمت محصول رانا برای کلاس نیمه فول را زیر ۱۵ میلیون تومان و مدل فول این خودرو را بین۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان اعلام کرد. نجاری همچنین از داخلی سازی ۹۰ درصدی رانا گفت و تاکید کرد که ایران خودرو براساس یک برنامه زمان‌بندی و ظرف شش ماه آینده، تمام قطعات خودرو «رانا» را به صورت مستقل تولید خواهد کرد. عبدالله بابایی، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو هم که در این سفر نجاری را همراهی می‌کرد از استراتژی ایران خودرو مبنی بر فروش تولیدات سایت‌های استانی ایران‌خودرو در استان‌ها و همسایگان استان‌ها خبر داد و در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد در رابطه با فروش نقدی رانا گفت : ایران خودرو آمادگی دارد تا در آینده‌ای نزدیک فروش نقدی رانا را آغاز کند.

اما در ادامه این گفت و شنود مدیران ایران خودرو با خبرنگاران، قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در تولید، در رابطه با تامین قطعات پژو ۲۰۶ هم اطمینان داد که به جز تامین برخی قطعات پیچیده الکترونیکی مشکلی در رابطه با تامین دیگر قطعات این خودروی پرطرفدار وجود ندارد و در آینده‌ای نزدیک شاهد داخلی‌سازی این محصول به طور کامل خواهیم بود. دیگر محصولات ایران خودرو در این نمایشگاه پژو پارس با موتور TU۵، سمند SE، سورن، ۲۰۷ آی، کیزاشی، وانت تندر۹۰ و رانا بود. محصولاتی از ایران خودرو دیزل هم گوشه‌ای از نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند. منوچهر مرادی، مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو دیزل در حاشیه نمایشگاه خودرو شیراز از عرضه ۱۶ محصول جدید ایران خودرو دیزل خبر داد و گفت: شرکت ایران خودرو دیزل به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و کسب سهم مناسب از بازار، در سال تولید ملی ۱۶ محصول جدید به بازار عرضه می‌کند.

چینی‌ها و کره‌ای‌های همیشه حاضر

اما حضور مدیران چینی لبخند بر لب که در کنار مدیران شرکت‌های واردکننده قرار داشتند خبر از عزم جزم چینی‌ها در ماندگاری در بازار ایران می‌داد.هر چند که صنعت خودرو ایران چاره ای جز همکاری با چینی‌ها ندارد؛ چرا که با توجه به شرایط فعلی و مسائلی نظیر تحریم و امثال آن، ناگزیر به پذیرش صنعت خودرو چین در ایران هستند اما تنها نکته اینجاست که اگر تا دیروز چینی‌ها برای حضور در ایران و همکاری با خودروسازان ایرانی حاضر به پذیرش شرط و شروط سخت ایرانی‌ها بودند ولی به نظر می‌رسد با توجه به روند در پیش گرفته شده از این به بعد چینی‌ها باشند که برای خودروسازان ایرانی شرط و شروط تعیین کنند. بر همین اساس در نمایشگاه شیراز رونمایی نمادین از خودروی چینی فولوین (FULUUIN) یا همان ام.وی.ام ۳۱۵ در مدل‌های ‌هاچ‌بک‌ و صندوق‌دار که تنها رونمایی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی شیراز بود، با موسیقی سنتی ایرانی همراه شد که نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. شرکت کرمان خودرو نیز با دو محصول JAC با نام‌های TOJOY و B CLASS در این نمایشگاه حضور داشت که تا آینده‌ای نزدیک این محصولات را وارد بازار ایران خواهد کرد . شرکت دیار خودرو هم وانت چینی وینگل را که در حال آغاز مونتاژ آن است توسط یکی از نمایندگی‌هایش در شیراز به نمایشگاه آورده است و قرار است این وانت را به صورت تک‌کابین و دو کابین با همکاری شرکت گریت وال به تولید برساند. درا ین میان شرکت رامک‌خودرو نیز محصولات کره‌ای سانگ یانگ از جمله اکتیون، رکس تون و کایرون را به نمایشگاه آورده که به عنوان محصولاتی خارجی برای بازدیدکنندگانی که به هوای یک نمایشگاه بین‌المللی به نمایشگاه آمده بودند جالب به نظر می‌رسید. این نمایشگاه روز گذشته به کار خود پایان داد.