«رانا» در ایستگاه قیمت‌گذاری

گروه خودرو- در حالی که یکی دو ماهی می‌شد خبری از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حوزه خودرو نبود و مسوولان این سازمان به موضوع افزایش قیمت کالاهای اساسی سرگرم بودند، پیش فروش رانا سبب شد داستان «خودروسازان و سازمان حمایتی‌ها» باز هم از سر گرفته شود. این بار هم مانند دفعات قبل، محور اصلی موضوع بر سر «قیمت» است وبه گفته یک از خبرگزاری‌های رسمی کشور این سازمان با ایران خودرو برای تعیین قیمت رانا (جدیدترین محصول این شرکت) پای میز مذاکره نشسته است.

البته علاوه بر بحث قیمت، زمان پیش فروش رانا نیز دیگر موضوع مورد مباحثه میان سازمان حمایت و ایران خودرو به حساب می‌آید که قرار است طرفین بر سر آن توافق کنند.

هرچند مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌و‌گو با فارس عنوان کرده که احتمال دارد طی ۱۰ روز آینده قیمت نهایی رانا مشخص شود، اما ظاهرا ایران خودرویی‌ها نمی‌توانند با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، قیمتی نهایی را برای رانا تعیین کنند.

با این حال ظاهرا سازمان حمایت می‌خواهد به اصطلاح از همین حالا گربه را دم حجله بکشد و با تعیین قیمتی نهایی برای رانا، از دردسرهای بعدی پیشگیری کند.

آن طور که مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت عنوان کرده، هنوز قیمت رانا مشخص نشده و این مساله در دست بررسی است.

شهرام میرآخورلو گفته که سازمان حمایت از ایران خودرو خواسته‌ تا اطلاعات و مدارک مربوط به پیشنهاد قیمتی خود را به سازمان حمایت ارائه کند و احتمال دارد طی ۱۰ روز آینده قیمت فروش رانا مشخص شود.

به گفته وی، پس از تعیین شرایط نهایی فروش، تخفیف‌های لازم برای خریداران اعمال خواهد شد.

میرآخورلو همچنین تاکید کرده که خودروسازان با توجه به برنامه تولید هر محصول و توان عرضه آن، می‌توانند از دفتر ماشین سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت مجوز پیش‌فروش دریافت کنند که ایران خودرو نیز این کار را انجام داده است، اما در عین حال باید مجوز سازمان حمایت را نیز دارا باشد.

مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در ادامه با بیان اینکه حق مردم است بدانند قیمت نهایی خودروی پیش‌فروش شده چقدر است، گفته که طبق پیشنهاد ایران خودرو قیمت رانا با آپشن به حدود ۱۶ میلیون تومان می‌رسد، اما این شرکت نمی‌تواند محصولاتش را به قیمت دلخواه خود و خارج از مصوبه سازمان حمایت عرضه کند.

به گفته میرآخورلو، ایران خودرو با توجه به تجربه‌ای که از نحوه قیمت‌گذاری سازمان حمایت دارد پیشنهاد خود را ارائه کرده و اختلاف قیمت مصوب سازمان حمایت نیز با قیمت پیشنهادی ایران خودرو اختلاف زیادی نخواهد داشت.

اما علاوه بر مسوولان سازمان حمایت، معاون اقتصادی و امور صنایع وزیر «صنعت، معدن و تجارت» نیز در گفت‌وگو با فارس به قیمت رانا واکنش نشان داده و گفته که طبق آیین‌نامه فروش خودرو، خودروسازان باید محصول خود را با «قیمت مصوب» پیش‌فروش کنند.

محسن صالحی‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا طبق آیین‌نامه فروش خودرو، الزامی برای تعیین و اعلام قیمت نهایی محصول قبل از پیش فروش آن وجود دارد، تاکید کرده، طبق این آیین‌نامه، پیش‌فروش یک خودرو باید براساس زمان تحویل، سود مشارکت و قیمت مصوب سازمان حمایت انجام شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در زمان پیش‌فروش، نباید قیمت نهایی خودرو به خریداران اعلام شود، تاکید کرده، خودرویی که پیش‌فروش می‌شود اگر دارای قیمت مصوب باشد، نرخ زمان پیش‌فروش اعلام خواهد شد و خودروساز باید قیمت مصوب را از سازمان حمایت اخذ کرده باشند.

به گفته صالحی نیا، مسوولان ایران خودرو قیمت پیشنهادی خود را برای فروش رانا به سازمان حمایت ارائه کرده‌اند و این سازمان در حال بررسی قیمت پیشنهادی است، اما در نهایت قیمت مصوب سازمان حمایت ملاک اصلی در پیش‌فروش رانا خواهد بود.

معاون وزیر اما در پاسخ به این پرسش آیا طبق آیین‌نامه فروش خودرو، خریدار این حق را ندارد که بداند خودرو را در نهایت با چه قیمتی تحویل خواهد گرفت، عنوان کرده، در آیین‌نامه فروش خودرو آمده که محصول باید با قیمت مصوب پیش‌فروش شود. وی تاکید کرده که در آیین‌نامه فروش، صراحتا عنوان شده پیش‌فروش خودرو باید با قیمت مصوب سازمان حمایت انجام شود.

هرچند مناظره خبرنگار فارس و مسوولان سازمان حمایت و وزارت صنعت بر سر قیمت نهایی رانا تقریبا به جایی نرسیده و یکی بر اقدام فراقانونی ایران خودرو اصرار کرده و دیگری در پی توضیح و توجیه پیش فروش رانا بدون قیمت، برآمده است، اما به نظر می‌رسد این وسط باید حرف‌های ایران خودرو را نیز شنید و نظر آنها را نیز به عنوان عرضه‌کننده رانا دانست.

برای همین به سراغ مدیر فروش و بازاریابی ایران خودرو رفتیم و اتفاقا وی تاکید کرد که ایران خودرو نمی‌تواند قیمتی نهایی برای رانا تعیین کند.

آن طور که عبدالله بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تاکید کرد، ایران خودرو فقط می‌تواند حدود قیمتی رانا را مشخص کند، اما تعیین قیمت نهایی برای این خودرو با توجه به شرایط اقتصادی کشور عملا ممکن نیست.

به گفته وی، ایران خودرو دو قیمت را برای رانا در نظر گرفته که اولی زیر ۱۵ میلیون تومان و به مدل پایه رانا مربوط می‌شود و دومی زیر ۱۶ میلیون و مخصوص مدل فول آپشن این خودرو است.

مدیرفروش ایران خودرو تاکید می‌کند که این شرکت در جلسات مشترک با سازمان حمایت، حدود قیمتی رانا را پیشنهاد می‌کند و نمی‌تواند بگوید این محصول دقیقا با چه قیمتی به دست مشتریان خواهد رسید.

ظاهرا استدلال ایران خودرویی‌ها این است که چون اقتصاد کشور شرایط پایداری ندارد و خیلی از مسائل از نرخ ارز گرفته تا مسائل سیاسی، بر هزینه تولید خودروهای داخلی تاثیر می‌گذارند، تعیین قیمت نهایی و بدون تغییر برای رانا، غیر منطقی است.

در واقع ایران خودرو می‌خواهد باقیمانده پول رانا را در لحظه زمان تحویل این محصول با مشتریان محاسبه کند، چون می‌خواهد افزایش قیمت احتمالی هزینه‌های تولید رانا را طی سه چهار ماه آینده (آغاز تحویل رانا به ثبت‌نام‌کنندگان)، در نرخ نهایی خودرو لحاظ کند.

حال مشکلی که پیش آمده این است که سازمان حمایت می‌گوید ایران خودرو باید از همین حالا قیمت نهایی رانا را مشخص کند، اما ایران خودرو نظرش این است که نمی‌توان از حالا قیمت قطعی این خودرو را در پاییز مشخص کرد.

به نظر می‌رسد رانا هنوز نیامده در ایستگاه قیمت‌گذاری متوقف شده و ایران خودرو باید فعلا با سازمان حمایتی‌ها بر سر قیمت آن سر و کله بزند.

حال باید دید در نهایت چه اتفاقی برای قیمت نهایی رانا رخ خواهد داد و این محصول با چه قیمت و شاید هم قیمت‌هایی به دست مشتریان می‌رسد؟

ایراد به زمان تحویل رانا

اما موضوع دیگری که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد رانا روی آن دست گذاشته و ایراد گرفته، زمان تحویل این خودرو است.

در این مورد مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت تاکید کرده که ایران خودرو در پیش‌فروش رانا دوره زمانی تحویل خودرو را باز گذاشته‌ است که سازمان حمایت قصد دارد این دوره را محدود کند.

میرآخورلو تاکید کرده ایران خودرو نمی‌تواند در قراردادهای فروش خود به مشتری بگوید که محصول را در بازه زمانی شهریور تا آذر تحویل می‌دهیم، بلکه باید یک زمان مشخص برای هر ثبت‌نام ذکر شود و مشخص باشد که خودرو دقیقا در چه ماهی به مشتری تحویل داده می‌شود.

گفته‌های میرآخورلو در شرایطی است که ایران خودرو برای تحویل رانا به بخشی دیگر از ثبت‌نام‌کنندگان، بازه‌زمانی دی تا اسفند امسال را نیز در نظر گرفته است.