تا زمانی که تعاملات مناسب بازرگانی و صنعتی بین ایران و ترکیه ایجاد نشود، واردات مگان متوقف خواهد ماند.

علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب و با اشاره به واردات یک محموله مگان به کشور گفت: تا زمانی که مشکل عمده ایران در‌خصوص تعاملات بازرگانی و صنعتی با ترکیه برطرف نشود، نمی‌توانیم تصمیم‌گیری مقطعی داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در زمینه خدمات پس از فروش خودرو مگان اظهار کرد: حتی اگر این موانع نیز برطرف شود، باید نگاه عمیق و درازمدتی به مسائل کلان و تعاملات بازرگانی با کشور ترکیه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا درحالی که وزارت بازرگانی متولی امر واردات است، وزارت‌صنایع از واردات مگان جلوگیری می‌کند؟ گفت: برای صدور‌مجوز واردات باید استاندارد‌های لازم رعایت شود که وزارت بازرگانی نیز با این مساله موافق است.

طهماسبی با بیان اینکه ترکیه موانع غیرعرفی و منطقی را برای واردات بسیاری از محصولات ایرانی از جمله محصولات شیشه‌ای و کشاورزی به بازار ترکیه ایجاد کرده است، تصریح کرد: برای حل این مشکلات مکاتباتی بین وزیران صنایع و معادن، بازرگانی و راه و ترابری به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه انجام شده است، ولی مشکل ایران با ترکیه فقط به مگان ختم نمی‌شود.

وی ادامه داد: قرار بود با سفر وزیر تجارت‌خارجه ترکیه به ایران، مشکلات موجود بین دو کشور مورد بحث واقع شود که متاسفانه به دلایل مختلف هنوز عملی نشده است.