مژگان میرزایی- با اتمام زمان ثبت‌نام طرح خروج خودروهای فرسوده و اعلام تعداد ۳۵۰هزار متقاضی این طرح و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته جهت تعویض ۲۵۰هزار خودروی فرسوده طی سال‌جاری، ۱۰۰هزار خودروی فرسوده مازاد باقی می‌ماند که برنامه خاصی برای آنها در نظر گرفته نشده است. هر چند مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از انتقال مالکانی که در قرعه‌کشی انتخاب نمی‌شوند، به سال آینده و بدون در نظر گرفتن هیچ شرایط خاصی خبر داد اما بهتر بود که این افراد نیز همچون متقاضیان سال ۸۴ در اولویت برنامه‌ریزی‌های سال ۸۶ قرار می‌گرفتند.

طبق تبصره ۱۳ قانون بودجه سال‌جاری قرار است که ۲۵۰هزار خودروی فرسوده از سیستم حمل و نقل کشور خارج شود، اما متقاضیان این طرح در حال حاضر به ۳۵۰ هزار نفر رسیده‌اند، ۱۰۰هزار نفر مازاد بر برنامه‌ریزی دولت ثبت‌نام کرده‌اند که مسوولان طرح خروج خودروهای فرسوده دو راه پیش پای آنها قرار داده‌اند. اول فروش نقدی خودرو بدون دریافت خودرو، دوم انتقال به سال آینده بدون در نظر گرفتن شرایط ویژه. اما امیررضا واعظی‌آشتیانی، رییس کمیته نوسازی خودروهای فرسوده در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تایید این دو راه، روزنه امیدی برای مالکان مذکور گشود. وی تاکید کرد که به طور حتم برخی از ثبت‌نام‌کنندگان برای تعویض خودروی خود مراجعه نخواهند کرد، بنابراین مسوولان طرح در نیمه اول اسفند‌ماه فراخوانی جهت مراجعه ثبت‌نام‌کنندگان مازاد خواهند داد. وی ادامه داد: اجباری برای خروج خودروهای فرسوده طی یکی دو سال آینده نیست، بلکه تا سال ۸۹ مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند برای خروج خودروهای خود اقدام و در غیر این صورت از تردد این خودروها از ۸۹ به بعد جلوگیری می‌شود.

آشتیانی در خصوص وضعیت ۱۰۰هزار متقاضی مازاد برای خروج خودروهای فرسوده اظهار داشت: از آبان‌ماه قرعه‌کشی و اولویت‌بندی متقاضیان انجام می‌شود و افرادی که در اولویت امسال قرار نگیرند، می‌توانند از طرح دریافت پول استفاده کنند یا اینکه سال آینده مجددا برای خروج خودروی فرسوده خود اقدام کنند. وی ادامه داد: آن دسته از متقاضیان مازاد که می‌‌خواهند از طرح سال آینده استفاده کنند باید طبق شرایط جدید و گذراندن مراحل اداری مجددا اقدام کنند و اولویتی برای آنها در سال آینده منظور نمی‌شود. داداشی مسوول بازیافت خودروهای فرسوده نیز در خصوص ۱۰۰هزار متقاضی مازاد دریافت خودروی جایگزین گفت: این‌گونه افراد می‌توانند از شرایط دریافت پول یعنی همان یک‌میلیون و ۶۵۰هزار تومان استفاده یا سال آینده مجددا ثبت‌نام کنند. وی ادامه داد: متقاضیانی که اسامی آنها در قرعه‌کشی امسال نبود مانند کسانی هستند که اصلا مراجعه نکرده‌اند. داداشی در خصوص برنامه سال آینده برای خروج خودروهای فرسوده گفت: سال آینده با توجه به شرایط و مکانیزم موجود برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و نوع خروجی خودروها مشخص می‌شود. وی ادامه داد: برای سال آینده تعویض ۵۰۰هزار خودرو در نظر گرفته شده است که با این شرایط شاید دیگر نیازی به قرعه‌کشی نباشد و تمام متقاضیان بتوانند خودروهای خود را جایگزین کنند.