بار دیگر، قلعه‌بانی می‌رود یا می‌ماند؟

گروه خودرو - اوایل تیر ماه سال‌جاری پس از عزل احمد قلعه‌بانی از عضویت در هیات‌مدیره سایپا و جنجال بر سر جانشین وی، بسیاری از مراسلات و نامه‌های اداری در این گروه خودروسازی تنها با عنوان «مدیرعامل محترم شرکت سایپا» ردوبدل می‌شد اما پس از واسطه‌گری‌های فراوان و حضور دوباره قلعه‌بانی در سمت مدیرعامل این شرکت، روال مراسلات و نامه‌های اداری، به دوران حضور قدرتمند قلعه‌بانی بازگشت و نام وی بار دیگر در ابتدای مراسلات اداری جای گرفت. بسیاری باور داشتند که حضور دوباره قلعه‌بانی، این بار حضوری قاطع خواهد بود و وی لااقل تا انتخابات بعدی به عنوان مدیرعامل در گروه خودروسازی سایپا خواهد ماند. اما این باور هیچ‌گاه در ذهن مهدی مفیدی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نقش نبست و این سهامدار بزرگ شرکت سایپا قلعه بانی را در حد مدیرعاملی که به‌طور موقت انجام وظیفه خواهد کرد، به جامعه صنعتی کشور معرفی می‌کند. حال پس از گذشت سه‌ماه از جنجالی که بر سر تغییرات مدیریتی در شرکت سایپا به وقوع پیوست، می‌گذرد.

مفیدی در مصاحبه‌های مختلف، بر این نکته تاکید داشته که قلعه‌بانی عضو هیات‌مدیره سایپا نیست و تنها مدیر عاملی است که امور اجرایی را به عهده دارد.

چندی پیش نیز یکی از خبرگزاری‌ها از ممانعت ورود قلعه‌‌بانی به جلسه هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا خبر داد که هر چند مفیدی آن را سوژه‌ای ساخته و پرداخته رسانه‌ها عنوان کرد اما به ذکر این نکته نیز پرداخت که در جلسات هیات‌مدیره، قلعه‌بانی به عنوان مدیر اجرایی، شرکت می‌کند و پس از تغییر و تحولات مدیریتی نیز خللی در فعالیت‌های اجرایی این شرکت به وجود نیامده است. همزمان با مفتوح شدن پرونده ایران‌‌خودرو بر سر آتش‌سوزی خودروهای پژو ۴۰۵، ظاهرا گروه خودروسازی سایپا نیز با اظهارنظر جدید مهدی مفیدی وارد مرحله تازه‌ای از تغییرات مدیریتی شده است. مهدی مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یکشنبه گذشته در حاشیه مراسم بهره‌برداری از واگن‌های ۲۵ متری ایران‌خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما تغییرات مدیریتی در یک بنگاه‌اقتصادی را یک پروسه قانونی و منطقی دانست و تاکید کرد که براساس این پروسه مجمع عمومی شرکت سایپا حق دارد که مدیرعامل را به دلیل عدم تطبیق با سیاست‌ها و روش‌ها تغییر دهد و در جریان تغییر قلعه‌بانی نیز مجمع عمومی از حق قانونی خود استفاده کرده است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه شخص شما، ریاحی (جانشین قلعه‌بانی از سوی سازمان گسترش) را مدیرعامل می‌داند و یا قلعه‌بانی را، پاسخ داد که آقای قلعه‌بانی از عضویت هیات‌مدیره عزل و آقای ریاحی، عضو هیات‌مدیره قانونی شرکت است،‌ اما در‌حال‌حاضر قلعه‌بانی تا زمانی در سمت مدیرعاملی است که هیات‌مدیره جدید به ثبت برسد. مفیدی در خصوص مدت زمان لازم برای ثبت هیات‌مدیره جدید تصریح کرد که انجام ثبت مراحلی دارد که طی شدن این مراحل زمان‌بر است و پس از ثبت هیات‌مدیره جدید، مدیرعامل سایپا یا ابقا می‌شود و یا تغییر خواهد کرد که این موضوع به نظر هیات‌مدیره بستگی دارد.

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین روز گذشته در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اظهار داشته است که فعالیت مدیرعامل سایپا با ضوابط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تطبیق نداشت و با توجه به اینکه ایشان نماینده سازمان گسترش در هیات‌مدیره سایپا بودند، سازمان گسترش آقای قلعه‌بانی را از عضویت هیات‌مدیره کنار گذاشت و آقای ریاحی را به جای ایشان منصوب کرد. وی همچنین تاکید کرده که قلعه‌بانی تا زمانی مدیرعامل سایپا منصوب می‌شود که اعضای هیات‌مدیره سایپا، مدیرعامل جدیدی را تعیین و منصوب کنند. حال بایستی در انتظار ثبت اعضای هیات‌مدیره جدید بود و اینکه آیا هیات‌مدیره جدید قلعه‌بانی را بار دیگر به مدیرعاملی سایپا خواهد پذیرفت یا خیر. هر چند برخی از آگاهان امور جاری معتقدند که لابی‌های قلعه‌بانی برای انتخاب مدیرعامل جدید بار دیگر به طور فعالانه عمل خواهند کرد.