مژگان میرزایی - با آغاز طرح خروج خودروهای فرسوده، خودروهایی که تا چندی پیش هیچ گونه ارزش قیمتی برای مالک خودرو نداشتند، تبدیل به خودروی ارزشمند شده که هر مالکی حاضر به فروش آن ها نیست. دلیل آن نیز به واسطه دلالان خودرویی است که تا دیروز به خرید و فروش خودروهای دست دوم می‌پرداختند، اما امروز خودروهای فرسوده چشمان آنان را خیره کرده است. در حال حاضر این دلالان خودروی فرسوده را با قیمت بسیار پایین از مالکان خریده و آن را با قیمت بالاتری در اختیار متقاضیان که می‌خواهند از تسهیلات دولتی استفاده کنند، قرار می‌دهند.

با به وجود آمدن این بازار دلالی، مالکان خودروهای فرسوده پی به ارزش خودروهای فرسوده خود برده و اکثر آنها حاضر به فروش خودروهای خود به هر قیمتی نیستند، این دلالان خودرو به غیر از فروش خودروهای فرسوده به متقاضیان این خودروها وعده دریافت برگ اسقاط خودرو و تعویض آن را نیز می‌دهند و در این میان وامی که قرار است متقاضیان به واسطه تعویض خودرو دریافت کنند، استفاده و سود بسیاری از خرید و فروش خودروی فرسوده به دست می‌آورند.

دلالی خرید و فروش خودروهای فرسوده با جدی شدن خروج این خودروها، این روزها بازار بسیاری پیدا کرده است و اکثر مردم که به دنبال شرایط مناسب برای خرید خودرو هستند به سمت خرید خودروی فرسوده و استفاده از تسهیلات دولتی آن گرایش پیدا کرده‌اند، ولی در این میان این سوال مطرح می‌شود که آیا خرید و فروش خودروهای فرسوده و استفاده از تسهیلات دولتی آن قانونی است یا خیر؟

خرید خودروی با شرایط مناسب آرزوی بسیاری از مردم است و آنهایی که شرایط خرید نقدی خودرو را نداشتند، با متوسل شدن به شرکت‌های لیزینگی با سود ۲۴درصد که بعد از کلی بحث و بررسی به ۱۷درصد رسید و با اقساط حداقل ۱۵۰هزار تومان اقدام به خرید خودرو می‌کردند.

اما با جدی‌شدن طرح خروج خودروهای فرسوده یکی دیگر از راهکارهای ماشین‌دار شدن مردم، خرید خودروهای فرسوده با قیمت یک‌میلیون تومان و از رده خارج کردن آن و استفاده از تسهیلات دولتی برای خرید خودروهایی با شرایط مناسب‌تر است.

طبق طرح خروج خودروهای فرسوده، خودروهای پلاک سفید از تخفیف یک‌میلیون تومانی دولت و وام ۵میلیون تومانی با بهره ۱۴درصد که ۷درصد آن را دولت پرداخت می‌کند، بااقساط حداقل ماهی ۹۵هزار تومان می‌توانند استفاده کنند. به نظر بسیاری از دلالانی که اقدام به خرید و فروش خودروهای فرسوده می‌کنند، این یکی از بهترین راه‌های ماشین‌دارشدن در شرایط فعلی در کشور است.

طرح ثبت‌نام از خودروهای فرسوده از ۵مهرماه در دو مرکز شمس‌آباد و شهرری آغاز می شود و ۲۲مهر پایان می‌یابد. پس از اتمام ثبت‌نام خودروهای فرسوده قرعه‌کشی از این خودروها به جهت واگذاری خودروهای نو آغاز و اولویت‌بندی آنها انجام می‌شود.