بر‌اساس توافق ایران‌خودرو با شرکت چینی جینهوا سمند سدان ایران با ظرفیت اولیه ۳۰هزار دستگاه در سال در چین تولید خواهد شد. به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس، شرکت ایران‌خودرو موافقتنامه‌ای را با شرکت چینی جینهوا به امضا رسانده است که بر اساس آن سمند ایرانی در شهرتیان واقع درایالت شاندونگ چین تولید خواهد شد.

بر‌اساس این گزارش که از یک روزنامه چینی به نام اکنامیک دیلی نقل شده است، سمند تولیدی در چین از نوع سدان ۸/۱ خواهد بود و در مراحل اولیه ۳۰هزار دستگاه از این خودرو در سال تولید خواهد شد.

با توجه به میزان استقبال بازار از این محصول تولید آن تا ۱۲۰هزار دستگاه در سال قابل افزایش خواهد بود.

در این خبر مشخص نشده است سمند تولیدی در چین فقط به مصرف داخلی خواهد رسید یا اینکه به بازارهای خارجی نیز صادر خواهد شد.

بر اساس این گزارش ۷۰‌درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران خودرو و جینهوا به شرکت جینهوا اختصاص خواهد داشت و سهم ایران خودرو در این شرکت ۳۰‌درصد است.

یکی از مقامات ایران خودرو با اشاره به موافقتنامه منعقده با جینهوا گفت: مقامات شهر تیان در انعقاد این موافقتنامه نقش مهمی داشته‌اند.

دولت محلی حمایت زیادی از ما داشته است و بانک‌های این شهر نیز سرمایه لازم را در اختیار گذاشته‌اند.

در ادامه این گزارش، از خرید زمین لازم برای این کارخانه و آغاز عملیات احداث آن در آینده نزدیک خبر داده شده، اما زمان دقیق تولید اولین خودروی سمند در این کارخانه مشخص نشده است.

بر‌اساس این گزارش وزارت برنامه‌ریزی دولتی چین موافقت خود را با تولید سمند سدان ۸/۱ در چین اعلام داشته است.

قطعاتی که در کارخانه سمند چین مونتاژ خواهند شد از سوی شرکت فرانسوی پژو تامین خواهد شد.

مذاکرات مربوط به تولید سمند ایرانی در چین به چند سال قبل برمی‌گردد که اکنون با نهایی شدن موافقتنامه ایران خودرو و جینهوا به نظر می‌رسد این مذاکرات به نتیجه رسیده است.

بازار خودروی چین در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.

در شش ماه نخست سال ۲۰۰۶، ۵۳/۳میلیون دستگاه خودرو در چین به فروش رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶‌درصد افزایش داشته است.

تولید خودرو در این کشور در شش ماه نخست سال ۲۰۰۶ نیز با ۲۰‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶/۳ میلیون دستگاه رسید.