چرا قیمت خودرو افزایش یافت؟

گروه خودرو- به‌رغم وعده مسوولان صنعتی کشور مبنی بر عدم افزایش قیمت خودرو تا پایان سال‌جاری برخی از خودروسازان با کاهش تولید، اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات خود طی سه ماه گذشته کرده‌اند، به طوری که برخی از خودروها حتی بیش از یک‌میلیون تومان نیز افزایش قیمت داشته‌اند. هر چند کارشناسان صنعت خودرو افزایش قیمت این محصول صنعتی را مربوط به فصل تابستان و اختصاص برخی از خودروها به بازارهای صادراتی می‌دانند، اما افزایش چشمگیر قیمت تولیدات داخلی این شائبه را به وجود آورده که برخی از خودروها با توقف و یا کاهش تولید مواجه بوده‌اند. به طوری که خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک منبع غیررسمی اعلام کرد که از مدتی پیش صدور انواع قطعات خودروهای مختلف فرانسوی از سوی کشور فرانسه متوقف شده و برخی از محصولات همچون پژو ۲۰۶ که از افزایش قیمت نیز برخوردار بوده‌ به دلیل کمبود قطعات با کاهش عرضه مواجه شده است.

افزایش قیمت در بازار خودرو در حال حاضر به گونه‌ای است که مدیران شرکت‌های خودروساز نیز نمی‌توانند منکر آن شوند. احمد خاکی، معاون فروش و خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تایید افزایش قیمت خودرو تصریح می‌کند که اوج تقاضای خودرو در سه ماه آخر سال است که با توجه به اینکه بازار خودرو در این مدت رونق پیدا می‌کندو معمولا تقاضا بیشتر از دیگر فصل‌های سال است، باعث می‌شود قیمت خودرو افزایش پیدا کند. خاکی تاکید می‌کند که در فصل بهار و پاییز به دلیل کم بودن تقاضا قیمت انواع خودرو کاهش پیدا می‌کند که خودروسازان برای جذب مشتری و افزایش تقاضا تخفیف‌های ویژه‌ای را برای مشتریان در نظر می‌گیرند.

از سو‌ی دیگر قاسمی، مدیر بازاریابی و فروش ایران‌خودرو نیز افزایش قیمت خودرو طی چند ماه گذشته را شدید ندانسته و معتقد است که بیشترین افزایش قیمت اعمال‌شده از سوی ایران‌خودرو بر محصولات خود متعلق به سمند و آن هم در حد ۱۰۰هزار تومان بوده است. قاسمی هر چند اخبار مربوط به کاهش عرضه خودرو از سوی شرکت ایران‌خودرو را رد می‌کند، اما این نکته را متذکر می‌شود که کاهش عرضه به معنای کاهش تولید نیست و با در نظر گرفتن بازارهای صادراتی عرضه نیز کاهش می‌یابد. وی همچنین تاکید می‌کند که بازار فروش محصولات ایران‌خودرو تغییر یافته، به همین دلیل بازار داخلی دچار نوسانات قیمتی شده است.

نمایشگاه‌داران چه می‌گویند؟

اما نمایشگاه‌داران تهرانی در این خصوص عنوان می‌کنند که افزایش قیمت‌ها بیشتر به محصولات ایران‌خودرو مربوط بوده است. به طوری که قیمت محصولات این شرکت نسبت به ماه گذشته حدود ۴۰۰هزار تومان و نسبت به خردادماه تا یک‌میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. به اعتقاد این افراد برخی از خودروها پس از افزایش قیمتی که طی ماه‌های گذشته به وقوع پیوسته، به مقدار ناچیزی قیمتشان کم شده تا این مساله در ذهن مشتری جا بیافتد که خودروها ارزان شده‌اند.

به گفته نمایشگاه‌داران بیشترین افزایش قیمت را سمند معمولی و LX داشته است، به طوری که در حال حاضر قیمت سمند معمولی در بازار ۱۲میلیون تومان است که نسبت به ماه گذشته حدود ۴۰۰هزار تومان افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت کارخانه‌ ای سمند معمولی ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان عنوان شده است. همچنین سمند LX نیز در حال حاضر ۱۴میلیون تومان در بازار خودروی تهران به فروش می‌رسد که نسبت به ماه گذشته این خودرو نیز حدود ۴۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

قیمت‌هایی که نمایشگاه‌داران در مراجعه خبرنگار ما برای خودروها اعلام کرده‌اند با هم متناقض است، اما عمده آنان اعتقاد دارند که قیمت خودروها نسبت به ماه گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار توان افزایش داشته است.پراید نیز که به عنوان پرفروش‌ترین خودروی کشور مطرح است از طرف شرکت سایپا ۸۰هزار تومان افزایش قیمت داشته است که به گفته نمایندگی‌های فروش این شرکت، افزایش قیمت پراید توسط سایپا به‌دلیل کامل‌شدن بیمه بدنه و شخص ثالث است. اما این خودرو در نمایندگی‌ها ۷میلیون و ۲۴۰هزار تومان به فروش می‌رسد، در بازار ۷میلیون و ۵۰هزار تومان قیمت دارد‌ که این کاهش قیمت به‌دلیل کامل نبودن بیمه‌های این خودرو در نمایشگاه‌ها است.

در بازار خودروی تهران پراید نیز نسبت به خرداد ماه ۲۰۰هزار تومان افزایش داشته است. نمایشگاه‌داران خیابان انقلاب تهران بر این عقیده‌اند که افزایش قیمت خودرو در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که برخی از مسوولان افزایش قیمت خودرو را تقاضای بالا در فصل تابستان عنوان کرده و این بحث را در هر سال امری طبیعی می‌دانند.

از طرفی دیگر عده‌ای معتقدند که تعطیلات تابستانی ایران‌خودرو باعث شده که تولید برخی از محصولات این شرکت کاهش یابد و به خاطر تقاضای بالا در بازار قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

صادرات برخی از محصولات به ویژه سمند و سیاست‌های تنظیم بازار خودروسازان از دیگر دلایلی است که نمایشگاه‌داران از آن به عنوان دلایل افزایش قیمت خودرو طی سه ماه گذشته به ویژه شهریور ماه یاد می‌کنند. اما مهم‌ترین دلیلی که نمایشگاه‌داران در خصوص افزایش قیمت‌ها اعلام کرده‌اند این است که خودروسازان یا خودرو ندارند یا اینکه در عرضه خودروهای تولیدی خود به بازار تعلل می‌کنند که این امر باعث افزایش قیمت خودروهای صفر کیلومترشده است.

نمایندگی‌های فروش چه می‌گویند؟

نمایندگی‌های فروش خودروسازان در این خصوص می‌گویند، شرکت ایران‌خودرو هر ماه برای محصولات خود لیست قیمت می‌فرستد که نسبت به ماه گذشته به طورمتوسط هر محصول ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

به گفته آنها، اگر از ابتدای سال لیست قیمت‌های ایران‌خودرو را بررسی کنیم این قضیه را متوجه خواهیم شد و با یک ضرب ساده کافی است که پی ببریم ، از ابتدای سال تا امروز با این افزایش قیمت ماهانه، محصولات ایران‌خودرو حدود ۴۰۰هزار تومان توسط خود شرکت افزایش پیدا کرده است.

حتی یکی از نمایندگی‌ها، لیست قیمت‌های ایران‌خودرو را به خبرنگار ما نشان می‌دهد تا ادعای خود را ثابت کند.

اما نکته جالب اینکه احمد خاکی، معاون فروش و خدمات پس از فروش شرکت ایران‌‌‌‌خودرو، دو روز پیش به خبرنگار ما گفته بود که در سال‌جاری ثبات قیمت‌ها را در محصولاتمان داریم و حتی برخی از مواقع تخفیفاتی را اعمال می‌کنیم. اگر چه همواره خودروسازان خود را از بازار جدا می‌دانند اما به نظر می‌رسد که برخی از قیمت‌گذاری‌ها براساس قیمت‌های بازار صورت می‌گیرد و کار کارشناسی و دقیقی انجام نمی‌شود.

این در حالی است که یکی از وظایف کمیته خودرو وزارت صنایع و معادن قیمت‌گذاری و کنترل قیمت بر روی محصولات خودروسازان داخلی است‌ که این کمیته هم‌اکنون در وزارت غیرفعال شده است.