حجت‌الله فیروزی گفت: کمیسیون صنایع و معادن در ۲۰ ماهی که از فعالیتش در مجلس یازدهم گذشته است، در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت کرده بود و همیشه بر کیفیت در حوزه خودرو و بهبود شرایط قیمت تاکید داشته است، چراکه کمیسیون بر این باور است که نباید قیمت خودرویی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد بیش از حد معقول باشد و مصرف‌کنندگان نباید بهای غیرواقعی خودرو را پرداخت کنند.

نماینده مردم فسا در مجلس تاکیدکرد: رهبر معظم انقلاب هم در بخشی از سخنان خود از کیفیت خودرو گلایه داشتند و باید این موضوع را بپذیریم که کیفیت خودروهای داخلی با توجه به قیمت بسیار بالای آنها در مقابل کیفیت و قیمت‌های خودروهای خارجی از سطح بسیار پایینی برخوردار است.

وی ادامه داد: البته منظور این نیست که در خودروسازی شاهد روند رو به رشد نبوده‌ایم بلکه نسبت به حمایت‌‌‌هایی که از این صنعت شده، خروجی آن قابل قبول نیست و هم مردم و هم رهبر معظم انقلاب به این موضوع اذعان دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به موضوع قیمت خودروی داخلی گفت: اگر خودروسازان بر این موضوع تاکید دارند که قیمت تمام شده خودرو با قیمت فروش آن مناسب نیست، در این باره چاره‌اندیشی کنند و هزینه‌‌‌های سربار را پیدا کنند. این سبب می‌شود تا هزینه‌‌‌ها در بخش‌‌‌هایی کاهش یابد و مشتری که پناهی در این موضوع ندارد، در این بازار رها نشده و از جیب او برداشت نشود. فیروزی با بیان اینکه در سخنان رهبر معظم انقلاب، موضوع واردات مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود در موضوع واردات خودرو به نوعی به خودروسازان اعلام خطر کرده و فرمودند که قرار نیست حمایت بی‌چون و چرا از صنعت خودرو که قادر به کیفی‌‌‌سازی خودروهای خود نیست ادامه داشته باشد.

وی درباره مصوبه قبلی مجلس مبنی بر واردات خودرو در قبال صادرات قطعات که به دلیل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، عنوان کرد: این مصوبه پیش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصویب شد و اکنون در مجمع تشخیص در حال پیگیری است. البته امیدواریم با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که به نوعی چراغ سبزی به واردات مدیریت شده خودرو بود تا نیازهای جامعه رفع شود، مجمع تشخیص مصلحت هم از فرمایشات رهبر معظم انقلاب استفاده کرده و برای تنظیم‌‌‌گری در حوزه عرضه و تقاضا فعالیت‌های مثبتی انجام دهد. وی با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس در پی تنظیم‌‌‌گری عرضه و تقاضای خودرو است و به دنبال واردات خودروهای لاکچری نیست، ‌‌‌ گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌‌‌های خودروسازی برای تولید کافی خودروی با کیفیت فراهم نیست، مجلس با مصوبه خود به دنبال بر طرف کردن نیازهای مردم در خودرو است و این توقع زیادی نیست.

فیروزی ادامه داد: نکته خیلی ظریفی که در فرمایشات حضرت آقا وجود داشت، موضوع عدم‌ورود دولت به بخش‌‌‌هایی شبیه خودروسازی بود. بلکه دولت باید در این بخش‌‌‌ها بیشتر نظارت و هدایت را بر عهده بگیرد. همچنین پیش ازاین در صحن علنی مجلس که وزیر صمت حاضر شده بودند، ‌‌‌ نمایندگان به خروج دولت از تصدی‌گری در صنعت تاکید داشتند. البته وزیر صمت هم تمایلی به تصدی‌گری در بخش خودروسازی ندارد و بیشتر مایل به واگذاری این بخش به نهادهای خصوصی است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دولت تمایل دارد در بازار خودرو دخالت کند، ‌‌‌ بیشتر با هدف تنظیم‌گری در بازار است. فیروزی درباره راهکارهای رهایی خودرو از انحصار گفت: ظرفیت‌‌‌های بخش خصوصی برای تولید خودرو در کشور کم نیست و اگر حمایت لازم از بخش خصوصی انجام شود تا آنها خطوط جدید تولید خودرو را راه‌اندازی کنند، با حمایت قطعه‌‌‌سازهای داخلی می‌توانیم شاهد تولید خودروی با کیفیت برای رفع نیاز داخل باشیم.