به گزارش سایپانیوز، در بین خودروسازان جهانی، تعداد خودروسازان با اعتبار تویوتا انگشت‌شمار هستند. این موضوع فقط به‌دلیل تیراژ جهانی آن نیست که سالانه بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودرو در جهان می‌فروشد، بلکه فلسفه تولید این شرکت بوده که بخش‌های مهم صنعت خودرو را در نیمه دوم قرن بیستم از نو تعریف و تبیین کرده و به‌عنوان سرآمد تولید و استاندارد در صنعت خودرو شناخته می‌شود. با این همه شهرتی که در سرآمدی کسب کرده، تویوتا در بحث خودروهای برقی و صنعت باتری خودرو نسبت به سایر خودروسازان همتا، از قافله عقب مانده، هرچند که این تعلل و تاخیر رو به پایان است.

در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱، تویوتا از راهبرد جدید و بهبود یافته خود در بخش خودروهای برقی رونمایی کرد. این خودروساز ژاپنی در یک رویداد باشکوه خبری، اعلام کرد برای تسریع در توسعه خودروهای برقی ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد و تا سال ۲۰۳۰ یعنی کمتر از یک دهه، بیش از ۳۰ مدل جدید خودروی برقی به بازار جهانی معرفی می‌کند. این خبر نشان از گامی بزرگ‌تر و چشم‌گیرتر نسبت به برنامه راهبردی پیشین این شرکت دارد. بر اساس برنامه قبلی، قرار بود با صرف ۱۷میلیارد دلار ۱۵ مدل جدید خودروی برقی تا سال ۲۰۲۵ عرضه شود. به نظر می‌رسد تویوتا به این نتیجه رسیده که مقاومت بی‌فایده است و بهتر است با روند جهانی همراه شود. این در حالی است که مدیرعامل این شرکت بارها اعلام کرده جهان آماده گذار از خودروهای بنزینی به برقی نیست.

بدون تردید صرف ۳۵میلیارد دلار برای توسعه خودروهای برقی بسیار بلندپروازانه است؛ حتی در مقایسه با سایر خودروسازان همتا و همتراز مثل فورد آمریکا که برنامه تولید سالانه ۶۰۰ هزار دستگاه محصول برقی را دارد. بر اساس برنامه راهبردی فورد، قرار است حداقل ۴۰ درصد از محصولات این شرکت تا سال ۲۰۳۰ برقی باشند. حالا بر اساس راهبرد بلندپروازانه تویوتا، قرار است تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵/ ۳میلیون دستگاه خودروی برقی توسط این شرکت به فروش برسد. این هدف بلندپروازانه نیاز به افزایش ظرفیت تولید باتری در جهان دارد. به همین دلیل است که در ۶ دسامبر ۲۰۲۱ تویوتا اعلام کرد در کارولینای شمالی، با سرمایه‌گذاری ۳/ ۱میلیارد دلار کارخانه تولید باتری راه‌اندازی خواهد کرد.

با توجه به عظمت تویوتا و داشتن چند زیربرند، دوران گذار از بنزینی به برقی، یک‌شبه امکان‌پذیر نخواهد بود. به احتمال زیاد این دوره گذار با برند پرچمدار این گروه خودروسازی یعنی لکسوس آغاز خواهد شد. در بین برندهای تویوتا، لکسوس، ویترین و چهره مورد علاقه‌ای است که تویوتا می‌خواهد از خود نزد افکار عمومی جهانی به نمایش بگذارد و طبیعی است که در دوران گذار از بنزینی به برقی هم لکسوس همچنان پرچمدار این گروه خودروسازی ژاپنی باشد.