سمند بلاروس با رفتن به جام‌جهانی کلید خورد

خبرنگار اعزامی به بلاروس- دومین سایت برون مرزی ایران‌خودرو با هدف صدور برند ملی و کسب سهم مناسب از بازارهای اروپای شرقی، عصر جمعه گذشته در جمهوری بلاروس به بهره‌برداری رسید. جمهوری بلاروس که در شمال شرق اروپا و در ۱۶۰ مایلی دریای بالتیک واقع شده فاقد فناوری تولید خودرو سواری است. این کشور که بیش از ۱۰میلیون نفر جمعیت دارد، دارای پتانسیل‌های اقتصادی فراوانی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و حمل و نقل و تجارت منطقه‌ای است. از بلاروس به عنوان دروازه میان شرق و غرب (مسکو ـ برلین) نام برده می‌شود. در سال ۱۹۹۹ روسیه با این کشور قراردادی منعقد کرد که بر پایه آن دو کشور یک منطقه اقتصادی واحدی را تشکیل می‌دادند. شرکت ایران‌خودرو طی چند سال گذشته پس از مطالعات امکان سنجی و فنی برای صدور برند ملی خود، بازار خودروی این کشور را مکان مناسبی برای پایگاه‌های صادراتی و دروازه ورود این شرکت به اروپای شرقی تشخیص داد. این شرکت انتظار دارد که سمند بتواند سهم عمده‌ای از بازار خودرو را در جمهوری بلاروس به خود اختصاص دهد و سهم مناسبی از بازار کشورهای اروپای شرقی از جمله لهستان، کرواسی، بوسنی و بلغارستان را به دست آورد.

در حال حاضر مهم‌ترین و فعال‌ترین خودرو‌های خارجی در بلاروس، فورد، فولکس واگن، پژو، اشکودا، فیات، مزدا، اپل و رنو است.

در سال ۲۰۰۴ میزان واردات خودرو در این کشور ۲/۵۲۱میلیون دلار بوده که عمدتا به واردات خودروهای دست دوم اختصاص داشته است. براساس برآوردهای انجمن خودروسازان بلاروس حجم فروش خودرو در این جمهوری در سال ۲۰۰۵ تعداد ۴هزار و ۵۳۰ دستگاه بوده که در مقایسه با سال ۲۰۰۴ به میزان ۸درصد افزایش داشته است. این کشور سومین کشور بزرگ تولیدکننده تراکتور در جهان پس از آمریکا و ژاپن شناخته می‌شود.

برای راه‌اندازی فاز اول خط تولید سمند در بلاروس بیش از ۲۵میلیون دلار از سوی شرکت یونیسون که نیمی از سهام آن متعلق به جمهوری بلاروس است، سرمایه‌گذاری شده و در طرح توسعه سایت بلاروس، راه‌اندازی خط تولید پژو پارس نیز تدارک دیده شده است.

نخستین سمند بلاروس که در روز جمعه دوازدهم خرداد ۱۳۸۵ تولید شد نتیجه سه قرارداد فی‌مابین ایران‌خودرو و شرکت یونیسیون بوده است. قرارداد شماره یک احداث خط مونتاژ، قرارداد شماره دو، تامین قطعات منفصله و قرارداد شماره سه توزیع و فروش محصول سمند است. ایران‌خودرو امیدوار است که با توجه به قراردادهای همکاری بلاروس و لهستان و توافقنامه پذیرش استانداردهای دو کشور، خودروی تولیدی این شرکت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا راه یابد. اندیشه‌ای که خودروسازان چین مدت‌ها است در انتظار آنند. اما ظرفیت تولید سمند در جمهوری بلاروس به تدریج به ۶۰هزار دستگاه در سال افزایش خواهد یافت. این خودرو قرار است با قیمت ۱۳هزار دلار در جمهوری بلاروس به فروش رسد. محمدی مدیره پروژه خودروی سمند در بلاروس با توجه به تطبیق قیمت سمند در بلاروس و ایران تاکید دارد که قیمت سمند در این کشور ترکیبی است و ایران‌خودرو با قیمت پایین دارد عرضه می‌کند همچنان که تویوتا و هوندا کره خودروهای خود را زیر ۱۰هزار دلار وارد این بازار کردند. اما ایران‌خودرو با توجه به بعد مسافتی جمهوری بلاروس چند مزیت نسبی را در نظر گرفته است.

حمایت جدی دولت بلاروس از تولیدات داخلی، معافیت از سود حاصل از خدمات پس از فروش و قوانین گمرکی از جمله مزیت‌هایی است که شرکت ایران‌خودرو برای راه‌اندازی خط تولید سمند در بلاروس مدنظر داشته است.

به گفته برخی از مسوولان این شرکت با عرضه سمند با قیمت رقابتی، بازار خودرو بلاروس کشش جذب ۱۵۰۰ تا ۲هزار خودرو در سال را خواهد داشت. از سویی دیگر بر اساس دستور‌العمل مسوولان جمهوری بلاروس، بخش‌های دولتی موظف شدند نیازهای خود را در زمینه خودرو و خدمات فنی و مهندسی از سایت ایران‌خودرو در بلاروس تامین کنند. طبق یادداشت تفاهمی که منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو و «الکسی واگانف» رییس هیات‌مدیره شرکت یونیون و شریک تجاری ایران‌خودرو در بلاروس امضا کردند، طرف بلاروسی ضمن تعهد برای پیگیری تامین منابع مالی ارزان‌قیمت برای انجام طرح‌های توسعه، اهتمام خود را برای ارزیابی و فروش ۶۰هزار دستگاه سمند در سال به کار خواهد بست و در صورت تحقق موارد مزبور ایران‌خودرو با استفاده از دانش‌ فنی موجود خطوط تولید بدنه و رنگ خودرو تا ظرفیت ۶۰هزار دستگاه خودرو را ایجاد خواهد کرد.

سمند، خودروی ملی بلاروس

علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن عصر جمعه گذشته در حالی در مراسم افتتاح خط تولید سمند به ایراد سخنرانی پرداخت که به طور مکرر تاکید بر آن داشت، سمند به عنوان خودروی ملی جمهوری بلاروس شناخته شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت جمهوری اسلامی حمایت‌های لازم را در جهت جذب سرمایه‌گذاری، تشویق بانک‌های دولتی و خصوصی ایران برای راه‌اندازی خط تولید سمند در این کشور انجام داده، از دولت جمهوری بلاروس نیز خواست برای حمایت و سرمایه‌گذاری در پروژه مشترک یونیسون و ایران‌خودرو گام‌های اساسی بر دارد.

علیرضا طهماسبی هر چند به حجم مبادلات اقتصادی دو کشور اشاره‌ای نکرد، اما پیش‌بینی کرد که در سه سال اول تولید مشترک خودروی سمند، سطح مبادلات اقتصادی میان ایران و بلاروس به بیش از ۱۰۰میلیون دلار برسد.

وزیر صنایع و معادن تصریح کرد که زیر ساخت‌های بلاروس همراه با تکنولوژی پیشرفته ایران‌خودرو به عنوان یک خودروساز جهانی موجبات ورود خودرو سمند از طریق این کشور به کشورهای اروپای شرقی را فراهم خواهد ساخت. علیرضا طهماسبی که در دوران وزارت خود شاهد افتتاح دومین سایت برون مرزی ایران‌خودرو است، با اشاره به اینکه در آینده نزدیک بلاروس به عنوان یکی از پایگاه‌های صادراتی ایران‌خودرو در منطقه تبدیل می‌شود، خاطر نشان کرد که این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه منطبق

با سیاست‌های کلان دولت جـمـهوری اســلامـی ایــران، گام‌های بزرگی را در کشورهای مشترک‌المنافع برداشته است. وزیر صنایع و معادن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توجیه فنی و اقتصادی خط تولید سمند در بلاروس تاکید کرد که ایجاد این سایت در کنار در دسترس قرار دادن خودرویی با استانداردهای جهانی برای شهروندان بلاروس موجبات ایجاد اشتغال در زمینه‌های مرتبط با تولید، نگهداری و خدمات پس از فروش را فراهم می‌سازد.

علیرضا طهماسبی که در این سفر، چهار سند همکاری اقتصادی را به ثمر رسانده اظهار داشت که سطح روابط اقتصادی دو کشور در حد انتظارات رهبران و مدیران دو کشور نیست، اما گام‌های بلندی در این راه برداشته شده است.

پیش فروش سمند در مینسک

منوچهر منطقی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو که چند سالی است فکر پایگاه‌های صادراتی او را بسیار مشغول کرده، ترجیح داد در مراسم افتتاح خط تولید سمند در بلاروس به عملکرد شرکت تابعه خود بپردازد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: این شرکت در سال‌جاری صادرات انواع خودرو سواری، تجاری، محصولات ریلی و قطعه را به میزان ۴۳۵میلیون دلار هدف‌گذاری کرده است.

منوچهر منطقی افزود: از این میزان ۱۷۵میلیون دلار خودروهای سواری، ۷۰میلیون دلار خودروهای تجاری، ۹۰میلیون دلار محصولات ریلی و ۱۰۰میلیون دلار صادرات قطعه خواهد بود.وی کشورهای روسیه، ترکیه، سوریه، عراق، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، لبنان، اردن، عربستان و امارات را از مهم‌ترین بازارهای هدف شرکت ایران‌خودرو نام برد.

منطقی اضافه کرد: خط تولید سمند قرار است در کشورهای ونزوئلا، چین، سوریه و سنگال راه‌اندازی شود.

وی گفت: فاز اول کارخانه تولید سمند در سوریه آذرماه سال ۸۵ و سایت سمند ونزوئلا در دی‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل ایران‌خودرو از شروع عملیات اجرایی ساخت تولید سمند در سنگال و چین در مرداد و شهریورماه امسال خبر داد.

وی اظهار داشت: ایران‌خودرو مهم‌ترین بازارهای صادراتی خود را به پنج منطقه خاورمیانه، اروپا و آمریکا، کشورهای مشترک‌المنافع، آسیا و اقیانوسیه و آفریقا تقسیم‌بندی کرده است.

مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید کرد: براساس قرارداد منعقده بین ایران‌خودرو و یونیسون، ایران‌خودرو طی سه سال ۱۰هزار دستگاه سمند به صورت سی.کی.دی در بلاروس به فروش خواهد رساند.

منطقی همچنین در نشست خبری که در محل کارخانه یونیسون برگزار شد با اشاره به قیمت سمند که آن را ۱۳هزار دلار عنوان کرد و اظهار داشت که تاکنون ۲۰۰ دستگاه سمند با همین قیمت توسط شرکت یونیسون پیش فروش شده است.

وی در مورد حمایت دولت از صادرات سمند، اظهار داشت: قوانین کشور ما به نفع واردات است و قوانین تعرفه‌ای از صادرات حمایت می‌کند و برای اصلاح این قوانین در جهت حمایت از صادرات، قانونگذاران و کمیسیون صنایع و معادن مجلس باید تلاش کنند.

مدیرعامل شرکت «یونیسون» نیز در این نشست در مورد بازار خودرو بلاروس گفت: بازار بلاروس به بزرگی ایران و روسیه نیست، اما ما امیدواریم خودرو سمند ۱۵درصد سهم بازار بلاروس را به دست آورد.

«الکسی واگانف» اظهار داشت: بازار فروش خودرو در بلاروس رو به گسترش است و میزان فروش خودروهای خارجی در شش ماه نخست سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲برابر شده است.

وی تاکید کرد، سطح درآمد مردم در بلاروس افزایش یافته و تقاضا برای خودرو نیز در این کشور بالا رفته است.

مدیرعامل شرکت یونیسون افزود: مهم‌ترین قاضی، مشتری و خریدار است و موقعیت شرکت ما بستگی به سمند دارد و جلب اعتماد خریداران بلاروس برای ما بسیار اهمیت دارد.

واگانف در مورد انجام آزمایش‌های استاندارد بر روی سمند گفت: «همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در آلمان سمند با چرخ‌های خود به آلمان رفت و با چرخ‌های خود نیز برگشت.»

وی افزود: آزمایش‌های استاندارد این خودرو انجام شده و تست‌های محلی نیز در آینده تمام می‌شود و همزمان فروش آن در سراسر بلاروس شروع می‌شود.

واگانف افزود: از سال آینده در سایر کشورها نسبت به فروش محصولات خود اقدام می‌کنیم و امیدواریم بقیه مدل‌های سمند نیز که در سایت اصلی در تهران ساخته می‌شود در پایگاه بلاروس نیز شروع شود.

وی در پایان گفت: مدل‌های جدیدی که ایران خودرو پیش‌بینی کرده در حال ساخت است و در حد استانداردهای سطح اروپا می‌باشد.