به گزارش سایپانیوز، در یک دهه گذشته، رانندگی با خودروها هم آسان‌تر شده و هم تجهیزات ایمنی بهتر و بیشتری در محصولات خودروسازان به کار رفته است. تغییر و دگرگونی، همچنان با سرعت و گام‌های بلند ادامه دارد و انتظار می‌رود، نوآوری‌های بهتری در راه باشد. در اینجا چهار تغییر مهم یک دهه گذشته، به شکل خلاصه مرور شده است.

۱) بهینه‌سازی سوخت: قیمت سوخت ۱۰سال پیش، ارزان‌تر از حالا بود و پیمودن مسافت‌های طولانی خیلی دغدغه خاطر نداشت، اما حالا اوضاع فرق کرده است. قیمت سوخت افزایش یافته است و همچنان این روند را حفظ خواهد کرد. اما این همه ماجرا نیست؛ به دلیل بحران گرمایش زمین و آثار گلخانه‌ای آلاینده‌ها و تاکید حکومت‌ها بر سرعت‌بخشیدن به دوران‌ گذار بنزینی به برقی، خودروسازان ناچار به کوچک‌سازی موتورهای درون‌سوز و بهینه‌سازی مصرف سوخت شده‌اند. اما حالا با سختگیرانه‌تر شدن استانداردها، خودروهای برقی محبوبیت بیشتری پیدا خواهند کرد. در کشورهای پیشرفته خرید خودروهای بنزینی کم‌کم به دغدغه مهمی تبدیل می‌شود؛ چون سیاست‌های دولت‌ها دیگر موافق و حامی آنها نیست.

۲) افزایش تنوع خودروها: امروزه نسبت به یک‌دهه گذشته، تعداد بیشتری از مردم جهان مالک خودرو شده‌اند. فقط در ایالات‌متحده تعداد خودروهای پلاک‌شده در سال ۲۰۱۹ به رقم حیرت‌انگیز ۲۷۶میلیون دستگاه رسیده است. در سال‌های آینده این روند کاهشی نخواهد بود. شیوع جهانی کرونا هم نقش مهمی در افزایش تقاضا برای خودروها، از جمله خودروهای کلاسیک و عتیقه داشته است. خود ویروس باعث شد، مردم ترجیح دهند به وسایل نقلیه شخصی‌تر گرایش پیدا کنند و از وسایل نقلیه عمومی بپرهیزند. در ۱۰سال گذشته، مخصوصا طی دو سال گذشته، قیمت خودروهای برقی به وسع مردم نزدیک‌تر شده و به طور کلی خرید خودروها نسبت به ۱۰سال قبل آسان‌تر و روش‌های خرید، متنوع‌تر شده است. در ایالات متحده، نمایندگی‌های فروش خودرویی مثل «شلور موتور مایل» (Shelor Motor Mile) خودروهای زیر ۵هزار دلار عرضه می‌کنند که باعث شده است مردم راحت‌تر صاحب خودرو شوند.

۳) امکانات ایمنی بیشتر شده است: سازندگان خودرو تمرکز بیشتری روی ایمنی خودرو پیدا کرده‌اند و این امکانات جدید، بهتر می‌تواند مشتریان را به خرید مدل‌ها یا محصولات جدید ترغیب کند. در اکثر خودروهای جدید سامانه‌هایی مثل شناسایی نقاط کور، کروز کنترل وفق‌پذیر و... به یک استاندارد تبدیل شده و از همان کارخانه نصب و دیگر به عنوان آپشن اضافه به مشتری فروخته نمی‌شوند. برخی از خودروها فناوری حفظ بین خطوط دارند و خیلی از آنها حداقل به چهار کیسه هوا مجهزند و بعضی تا ۱۰ کیسه هوا دارند.

۴) پیشرفته‌تر شدن سامانه‌های مکان‌یابی و جهت‌یابی: داشتن یک مکان‌یاب یا آدرس‌یاب روی داشبورد خودرو ۱۰سال پیش فقط مخصوص خودروهای تجملی و بسیار گران‌قیمت بود، اما حالا به یک سامانه عادی و روزمره برای اکثر مردم دنیا تبدیل شده است. در یک دهه پیش، این سامانه‌ها هم قیمت بالایی داشتند و هم قابل اطمینان نبودند. خیلی از راننده‌ها به تلفن همراه خود تکیه داشتند؛ چون سامانه‌های جی‌پی‌اس در آن زمان زودتر در تلفن‌های همراه رایج و متداول شده بود. اما حالا اکثر خودروها علاوه بر جی‌پی‌اس، گیرنده‌های جی‌پی‌اس مجهز به بلوتوث دارند. خیلی از خودروسازان از همان کارخانه، سامانه‌های جهت و مکان‌یابی را روی داشبورد خودروها نصب می‌کنند.

تغییرات و دگرگونی‌ها در صنعت خودرو با گام‌های بلندتر و سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. انتظار می‌رود نوآوری‌ها در سال‌های آینده با سرعت بالاتری در بین خودروهای مردم عادی رایج شود. خودروسازانی که می‌خواهند دست پیش را داشته باشند و مشتریان بیشتری جذب کنند، مجبورند فناوری‌های جدیدی اختراع کنند که در آینده، این فناوری‌ها نحوه استفاده از خودروها را دگرگون خواهند کرد.