گروه خودرو- بحث جمع‌آوری خودروهای فرسوده یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده دولت در سال‌جاری به شمار می‌آید و از شنبه هفته آینده چهاردهم مرداد ماه فاز اول این طرح آغاز خواهد شد. قرار است در این مرحله 50‌هزار دستگاه تاکسی (35‌هزار دستگاه با عمر بالای 15 سال و 15‌هزار دستگاه پلاک موقت)، از رده خارج و به جای آنها تاکسی دوگانه سوز
(پراید، سمند، پژو GLI‌ و ون) با تسهیلات ویژه به دارندگان آنها تحویل داده ‌شود.

همچنین مالکان خودروهای پلاک سفید که از ابتدای فروردین تا 29 تیرماه سال‌جاری برای از رده خارج کردن خودروهای خود ثبت نام کرده‌اند نیز از روز‌ شنبه آینده می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های فروش سایپا و ایران‌خودرو، خودروی خود را از رده خارج کنند.
اما عده‌ای از مردم طی سال گذشته برای این کار ثبت نام کرده و خودروهای خود را نیز تحویل داده‌‌اند که این عده با شرایط سال ۸۴ می‌توانند از ۵/۱‌میلیون تومان تخفیف برای پلاک‌های سفید و ۳‌میلیون تومان برای پلاک‌های قرمز استفاده کنند.
به گفته سیدرضا فاطمی، مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و نماینده وزارت کشور در کمیته ویژه 5 نفره طرح، این عده می‌توانند با پیگیری‌‌های لازم نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خود اقدام کنند.
وی در گفت‌وگو با خبرنگارما با اشاره به سوالاتی که برای برخی از دارندگان خودروهای فرسوده به وجود آمده است، می‌گوید: طرح از رده خارج کردن ۲۵۰‌هزار خودروی فرسوده طی سال‌جاری در کشور اجرا خواهد شد که اولویت اول به تاکسی‌ها و کسانی که از ابتدای فروردین ثبت‌نام کرده‌‌اند اختصاص دارد، بنابراین کسانی که در این اولویت قرار نمی‌گیرند، باید منتظر بمانند تا به مرور زمان نوبت به آنها برسد به این معنا که ممکن است عده‌ای از ۱۴‌مرداد ماه به نمایندگی‌ها مراجعه کنند اما اولویت با آنها نباشد و خودروهای خود را اسقاط کنند اما چون فعلا نوبت به این عده نرسیده است ممکن است تا اسفند ماه خودروی نو به وی تحویل داده نشود.
فاطمی در خصوص مبلغ پایه اعلام شده، می‌‌افزاید: قیمت حدود یک‌میلیون و 800‌ هزار تومان برای خودروهای فرسوده تخمین زده شده بود که قیمت دقیق این خودروها یک‌میلیون و 650‌هزار تومان محاسبه شده است. 650‌‌هزار تومان آن بابت یارانه 7درصدی از بهره بانکی وام 5‌میلیون تومانی است که دولت قرار است پرداخت کند و یک‌میلیون مابقی بابت تخفیفی است که به دارندگان خودروهای فرسوده اعطا خواهد شد.
وی می‌افزاید: در این خصوص، با بانک ملت که بانک عامل این طرح است قراردادی بسته‌ایم که به زودی امضا خواهد شد.
فاطمی بااشاره به بحث چگونگی تامین مخازن گاز مورد نیاز برای دوگانه‌سوزکردن خودروها می‌گوید، برای تامین مخزن، یک‌کمیته ویژه تشکیل داده‌ایم که این کمیته به طور جدی بحث تامین مخزن را دنبال می‌کند و به احتمال قوی کمبود مخزن حل خواهد شد.
وی می‌افزاید: البته خودروسازان هم به منظور تامین مخزن مورد نیاز خود وارد عمل شده‌‌اند که مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو در این خصوص خبرهایی را طی روزهای آینده اعلام خواهند کرد.