به گزارش سایپانیوز، از زمانی که تسلا تصمیم گرفت رادار را از سامانه‌های خودرویی خود حذف کند، دیگر ترمز اضطراری اتوماتیک آن عمل نمی‌کند. در حال حاضر در ایالات متحده نهادهای مختلفی خود را متولی بخش هایی از ایمنی خودرو می‌دانند. برای مثال کانزومر ریپورتس Consumer Reports و موسسه بیمه ایمنی بزرگراهی ( Insurance Institute for Highway Safety (IIHS عملکرد ایمنی خودروها را مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌دهند و هر سال جدولی از ایمن‌ترین خودروها معرفی می‌کنند که تأثیر زیادی روی افکار عمومی و استقبال مردم از خرید این خودروها دارد.امسال با توجه به تصادف‌های گزارش شده و سهل انگاری‌ها و شیرین کاری هایی که مردم با سامانه‌های کمک به راننده خودروی تسلا به خرج دادند به جایگاه ایمنی این خودرو لطمه شدیدی وارد آوردند.به بیان دقیق‌تر کانزومر ریپورتس و IIHS به دلیل حذف دو سامانه هشدار برخورد از روبه‌رو (forward collision warning (FCW و ترمز اضطراری اتوماتیک (automatic emergency braking (AEB جایگاه تسلا را در جدول خودروهای ایمن تنزل داده اند. در حالی که سه چهارم خودروهای سواری تولید شده در سال ۲۰۲۱ به این سامانه‌ها مجهز هستند و غیر فعال نشده اند.

دلیل آنکه این سامانه‌ها دیگر در خودروهای مدل ۳ و شاسی بلند مدلY تسلا عمل نمی‌کنند این است که تسلا تصمیم گرفته است دیگر این خودروها به سنسورهای رادار مجهز نباشند. به جای آن تسلا سامانه دیگری را به نام تسلا ویژن به کار گرفته که پایه و اساس آن داده‌های دریافت شده از دوربین است نه رادار. این سامانه به نرم‌افزارهای یادگیری ماشین مجهز است که در اصطلاح به آن شبکه عصبی neural network می‌گویند. این سامانه به اندازه سامانه‌های مبتنی بر رادار امتحان خود را پس نداده است. دیوید فریدمن قائم مقام حمایت از مشتریان کانزومر ریپورتس و رئیس سابق سازمان ایمنی ترافیک بزرگراهی ملی می‌گوید: «اگر راننده‌ای تصور کند که خودرویش به یک امکان ایمنی مجهز است اما آن خودرو مجهز نباشد، این موضوع به طور بنیادی وضعیت آن خودرو از لحاظ ایمنی را تغییر می‌دهد. به بیان ساده، راننده فکر می‌کند که این امکان ایمنی جانش را حفظ می‌کند در حالی که چنین امکانی در آن خودرو موجود نیست.»

بر اساس گزارش NHTSA خودروهای مدل ۳ و مدل Y تولید شده بعد از ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ در بخش امکانات FCW، AEB، LDW در این خودروها تایید این سازمان را ندارند.

جیک فیشر از مدیران ارشد مرکز تست خودروی کانزومر ریپورتس می‌گوید:‌«بسیار نادر است که یک خودروساز هنگام تولید یک خودرو، امکانات ایمنی آن را حذف کند. اما این اولین بار نیست که تسلا چنین تصمیمی می‌گیرد.» در سال ۲۰۱۶ تسلا مدل X خود را بدون ترمز اضطراری اتوماتیک فعال روانه بازار کرد. بعد هم ۶ ماه طول کشید تا با روزآمدی نرم‌افزاری این مشکل را حل کند.