دنیای اقتصاد: براساس آمار تجارت خارجی در پنج ماه ابتدایی سال‌جاری نسبت به چهار ماه گذشته ارزش دلاری واردات قطعات منفصله به‌منظور تولید خودروی سواری با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ درصد افزایش ۵۴/ ۳۹ درصدی داشته است.

بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات قطعات منفصله به‌منظور تولید خودروی سواری در پنج ماه ابتدای سال‌جاری به ارزش ۴۳۴ میلیون دلار صورت گرفته است که این موضوع نشان از سهم ارزشی ۳۴/ ۲ درصدی واردات قطعات منفصله از کل واردات به کشور دارد. به این ترتیب رتبه پنجم واردات قطعات منفصله در چهار ماه ابتدایی سال‌جاری به رتبه چهارم در آمار پنج ماهه تبدیل شده است.

هرچند عوامل متعددی ممکن است در افزایش آمار واردات قطعات موثر باشد، اما آنگونه که مشخص است این افزایش ناشی از اوج‌گیری فعالیت خودروسازان نیمه دولتی و بخش خصوصی است. اولین عامل موثر در این مورد را می‌توان آغاز به کار خطوط تولید خودروهای پسابرجامی دانست. اما عامل مهم دیگر، افزایش تولید در شرکت‌های خصوصی و عمدتا چینی است؛ به‌خصوص آنکه آمار تولید این خودروها در چهار ماه ابتدای سال‌جاری رشد ۴۲‌ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

در این میان اما بحث مهم دیگر واردات قطعات از سوی شرکت‌های قطعه‌ساز است. موضوعی که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل قیمت بالای تمام شده تولید در ایران موجب شده برخی شرکت‌ها به سمت واردات قطعات از چین روی بیاورند و همین موضوع افزایش میزان واردات قطعات منفصله را رقم زده است.