حرکت خودرو بر مدار افزایش تولید

دنیای اقتصاد: جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، خودروسازان کشور توانستند تا اردیبهشت‌ماه امسال افزایش ۱/ ۸ درصدی را از خود به جا بگذارند.

براساس آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، خودروسازان کشور در مجموع ۱۷۲ هزار و ۳۳ دستگاه انواع خودرو را تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به تولید رسانده‌اند و بر همین اساس در دو ماهه اول سال‌جاری روند رو به رشدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.

بررسی آمار اعلامی وزارت صنعت نشان می‌دهد، ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز اصلی کشور در مجموع ۱۴۴ هزار و ۱۹۴ دستگاه انواع محصول سواری را طی دو ماه ابتدای امسال تولید کرده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۸/ ۷ درصدی را تجربه کنند. براساس این آمار آبی‌های جاده مخصوص تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با تولید ۸۶ هزار و ۴۷۳ دستگاه خودروی سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته توانستند ۵/ ۱۲ درصد افزایش تیراژ تولید را ثبت کنند؛ پس از آن شرکت سایپا با تولید ۳۴ هزار و ۵۳۵ دستگاه خودروی سواری دومین خودروساز کشور از لحاظ تیراژ تولید بوده است. با وجود این بررسی میزان تولید شرکت سایپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۳/ ۴ درصدی دارد؛ آنگونه که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل تیراژ شرکت سایپا به‌دلیل آتش‌سوزی یکی از شرکت‌های قطعه‌ساز و نرسیدن به موقع برخی قطعات به خطوط تولید بوده است.

موضوعی که موجب شده تیراژ تولید این شرکت تحت‌تاثیر قرار گیرد؛ بعد از سایپا، شرکت پارس‌خودرو با تولید ۲۳ هزار و ۱۸۶ دستگاه افزایش ۸/ ۱۱ درصدی داشته است.

در این بین اما طبق آمار اعلامی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در اردیبهشت‌ماه امسال‌، در مجموع ۸۶ هزار و ۷۵۵ دستگاه انواع محصولات سواری تولید کرده‌اند که نسبت به فروردین‌ماه نشان از افزایش ۰۳/ ۵۱ درصدی دارد. در حالت تفکیکی ایران‌خودرویی‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال ۵۲ هزار و ۹۸۱ دستگاه محصول سواری به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با فروردین‌ماه گذشته افزایش ۱/ ۵۸ درصدی را تجربه کرده باشند. از سایپا نیز خبر می‌رسد این شرکت در دومین ماه امسال ۲۰ هزار و ۱۸۳ دستگاه تیراژ داشته و با این حساب نسبت به فروردین‌ماه امسال ۶۲/ ۴۰ درصد افزایش تیراژ داشته است. همچنین پارس‌خودرویی‌ها نیز که تیراژی ۱۳ هزار و ۵۹۱ دستگاهی را طی اردیبهشت‌ماه از خود به جا گذاشته‌اند، ۶/ ۴۱ درصد نسبت به اولین ماه سال افزایش تولید را تجربه کرده‌اند. با توجه به آمار منتشر شده، مشخص می‌شود سه خودروساز بزرگ کشور با افزایش تیراژ ماهانه نسبت به فروردین‌ماه امسال روبه‌رو شده‌اند.

اوج‌گیری 206

اما طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، تیراژ پژو ۲۰۶ (در مجموع مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار) تا اردیبهشت‌ماه امسال، ۲۴ هزار و ۲۱۴ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی حدودا ۹/ ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. پژو ۲۰۶ پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو در دو ماه ابتدایی سال‌جاری لقب گرفته و در مجموع نیز پس از پراید، بیشترین تیراژ را نصیب خود کرده است. در این میان اما پژو ۲۰۷ نیز در برنامه تولید این شرکت قرار دارد، این در شرایطی است که اثری از تولید این خودرو در آمار مقایسه‌ای انواع خودرو سواری این شرکت نیست.

ایران‌خودرویی‌ها می‌گویند پژو ۲۰۷‌های ثبت‌نامی در سال گذشته را نیز تحویل مشتریان داده‌اند، با این حال مشخص نیست چرا نامی از این محصول در آمار تولید منتشره نیست. اما دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو یعنی پژو ۴۰۵ در دو ماه ابتدایی امسال با کاهش تولید روبه‌رو شده است. بر این اساس، آبی‌های جاده‌مخصوص در مجموع ۱۷ هزار و ۹۲ دستگاه پژو ۴۰۵ را تا اردیبهشت‌ماه امسال تولید کرده و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۳/ ۱۷درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.

از ۴۰۵ که بگذریم، پژو پارس نیز در دو ماه ابتدایی سال‌جاری با کاهش تولید مواجه شده است. این محصول که همواره پس از پراید و ۲۰۶، سومین خودرو پر تیراژ داخلی به شمار می‌رود، آمار ۱۶ هزار و ۹۲۸ دستگاهی‌ تا پایان اردیبهشت‌ماه از خود به جا گذاشته و ۸/ ۳ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. به‌جز سایت مرکزی، سایر سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو از جمله ایران‌خودرو خراسان، مازندران و فارس نیز پارس را به تولید می‌رسانند و این در حالی است که بیشترین تیراژ آن به سایت مرکزی و کمترین نیز متعلق به فارس است.

کاهش تولید پژویی‌های ایران خودرو در حالی است که آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی دوماه ابتدایی سال‌جاری در مجموع ۱۳ هزار و ۶۱۲ دستگاه سمند را به تولید رسانده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۴ درصد افزایش تیراژ را به خود دیده است. سمند علاوه‌بر تولید در سایت مرکزی، در تبریز و همچنین سمنان نیز به تولید می‌رسد که در این بین، سایت سمنان (متعلق به بخش خصوصی) به‌تازگی میهمان این محصول شده است. طبق آمار، سایت سمنان که اوایل سال‌جاری از سوی رئیس‌جمهور افتتاح شد، ۵۰۷ دستگاه سمند را به تولید رسانده و این در حالی است که بیشترین تیراژ این محصول سهم تبریزی‌ها شده است.

اما آن‌طور که آمار یک ماهه تولید روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژ ۴۳۲ دستگاهی تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال، کاهش ۷۷ درصدی را تجربه کرده تا مشخص شود این محصول هنوز از روند کاهشی تیراژ، خلاصی نیافته است. کاهش تولید رانا در شرایطی است که دنا به‌عنوان دیگر محصول داخلی ایران‌خودرو، توانسته با افزایش تیراژ مواجه شود. طبق آمار اعلامی، دنا تیراژی چهار هزار و ۶۳۹ دستگاهی را در دو ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته؛ بنابراین حدود ۳/ ۵۸ درصد افزایش تولید را به خود دیده است.

اما نگاهی به دیگر محصولات شرکت ایران‌خودرو داشته باشیم که در سایت ایران‌خودرو خراسان به تولید می‌رسند. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال یک هزار و ۱۱۴ دستگاه سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ کرده‌اند که این موضوع نشان از ۱۸۵ برابر شدن تولید این خودرو دارد؛ این در حالی است که این شاسی‌بلند ژاپنی در مدت مشابه سال گذشته تنها ۶ دستگاه تولید داشته است. از سوی دیگر اما ایران خودرو خراسان ۷۵۶ دستگاه هایما (شاسی‌بلند چینی) تا اردیبهشت‌ماه به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵۱ درصدی به خود دیده است. هایما که از تابستان سال ۹۴ میهمان ایران‌خودرو شده، به شرکت‌ هایما موتور چین تعلق دارد. اما در میان محصولات چینی ایران خودرو، دانگ فنگ که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژی سه هزار و ۲۶۵ دستگاهی را تا اردیبهشت‌ماه امسال از خود به جا گذاشته و این آمار نشان می‌دهد تولید خودرو موردنظر نزدیک به ۱۸۱ برابر شده است.

پراید همچنان در رتبه اول

به سایپا برویم و ببینیم در دومین خودروساز بزرگ کشور چه خبر است و محصولات این شرکت و زیرمجموعه‌اش یعنی پارس خودرو، چه افت‌و‌خیزی در تولید تا اردیبهشت‌ماه امسال داشته‌اند. به روایت آمار، در بین محصولات تولیدی گروه سایپا، رکورد تیراژ همچنان در دست پراید قرار دارد. بر این اساس سایپا و پارس‌خودرو در مجموع ۲۴ هزار و ۳۸۷ دستگاه پراید را تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال به تولید رسانده‌اند که این موضوع از کاهش تیراژ ۲۲ ‌درصدی این خودرو حکایت دارد.

در حالت تفکیکی اما پارس‌خودرویی‌ها با تیراژ ۹ هزار و ۳۳۸ دستگاهی طی ۲ ماه ابتدای امسال، ۶/ ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ کاهش تولید داشته‌اند و این در شرایطی است که تیراژ پراید در سایپا ۱۵ هزار و ۴۹ دستگاه بوده است. با این حساب، سایپا در تولید پراید ۳/ ۲۵ درصد کاهش تیراژ را به خود دیده است.

پراید در حال حاضر بیشترین تعداد تولید را در خودروسازی کشور در اختیار دارد. به‌رغم آنکه در حال حاضر زمزمه خروج این خودرو از چرخه تولید این شرکت به گوش می‌رسد، اما به‌نظر می‌رسد که سایپا نیز برنامه مشخصی برای خروج این محصول از خطوط تولید خود ندارد. با وجود این مدیران شرکت سایپا تاکید دارند که جایگزین این خودرو را مشخص کرده‌اند.

در کنار پراید اما تیبا با افزایش تیراژ روبه‌رو شده، چه آنکه سایپایی‌ها تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال ۱۳هزار و ۵۳۴ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند. با این حساب، تیبا که علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، در سایت کاشان این شرکت نیز به تولید می‌رسد، در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ با افزایش ۷/ ۶ درصدی تولید مواجه شده است.

افزایش تولید تیبا در شرایطی است که سایپا تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال ۳هزار و ۱۵۴ دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این خودروی مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵/ ۸۹ درصد افزایش دهد. سایپایی‌ها از اواخر سال گذشته تنها مدل اتومات سراتو را مونتاژ می‌کنند و دیگر خبری از تولید مدل دنده‌ای این محصول نیست.

علاوه‌بر این خودرو، سایپایی‌ها به همراه زیرمجموعه خود (پارس‌خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ می‌کنند، خودرویی چینی که در دوماه ابتدایی امسال ۴هزار و ۹۸۴ دستگاه تولید داشته است. طبق آمار منتشره، این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته توانسته ۷/ ۷۲ درصد افزایش تولید را تجربه کند.

سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان مدل CS۳۵ تیراژی یک هزار و ۱۵۰ دستگاهی را تا اردیبهشت‌ماه امسال از خود به جا گذاشته است. این محصول که در سایت کاشان مونتاژ می‌شود. دیگر محصول چینی شرکت سایپا S۳۰۰ که در سایت بن رو به تولید می‌رسد. این خودرو در مجموع دوماه ابتدای سال تیراژ تولید یک هزار و ۳۱۳ دستگاهی داشته است که این موضوع از رشد ۱۱۴ درصدی این خودرو حکایت دارد.

افت تندر-90

نگاهی هم به اوضاع تولید تندر-۹۰ تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌و‌خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمارهای وزارت صنعت و معدن و تجارت می‌گوید، تندر-۹۰‌های تولیدی در تمامی مدل‌ها طی بازه زمانی موردنظر هفت هزار و ۸۴۴ دستگاه تیراژ داشته است.

با توجه به این آمار، مشخص می‌شود تندر-۹۰ در مقایسه با دوماه ابتدایی سال گذشته ۴/ ۶ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است.در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرویی‌ها با تیراژ ۴هزار و ۴۱۷ دستگاهی توانسته‌اند افزایشی ۷/ ۲۹ درصدی را در تولید تندر-۹۰ رقم بزنند و این در حالی است که تیراژ ۳هزار و ۴۲۷ دستگاهی تندر پارس خودرو، کاهش تولید ۱/ ۳۱ درصدی را برای این محصول رقم زده است.

در میان محصولات رنو پارس خودرو، محصول دیگری به نام B۹۰ یا همان ساندرو نیز جا دارد که این محصول در واقع مدل هاچ‌بک تندر-۹۰ به‌شمار می‌رود. طبق آمار، رنو ساندرو که در سایپا تولید می‌شود تا اردیبهشت‌ماه امسال پنج هزار و ۴۳۷ دستگاه تیراژ داشته و این بدان معناست که خودرو موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۰۳ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.

حرکت خودرو بر مدار افزایش تولید