ایسنا: جریانی در خودروسازی کشور شکل گرفته که با واردات قطعات کم‌کیفیت چینی و تحویل ‌آن به خودروسازان برای تولید خودروهای داخلی، تیشه بر ریشه ایمنی و رفاه شهروندان می‌زند. مدت زمان زیادی است که برخی فعالان صنعت قطعه‌سازی و برخی افراد مرتبط با صنعت خودرو به‌صورت غیر‌رسمی برخی قطعه‌سازان بعضا بزرگ داخلی را به واردات قطعات بی‌کیفیت چینی و تحویل این قطعات به‌عنوان تولید داخل به خودروسازان، متهم می‌کنند.

با این حال تاکنون خودروسازان واکنش رسمی و صریحی در این باره نداشته و این موضوع را نه تایید و نه تکذیب کرده‌اند و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به‌رغم مسوولیت قانونی در این زمینه موضع‌گیری رسمی و صریحی در این رابطه نداشته‌اند.

در این شرایط اخیرا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به نقل از خودروسازان، موضوع واردات قطعات بی‌کیفیت چینی از سوی برخی قطعه‌سازان داخلی و تحویل آن به‌عنوان قطعه تولید داخل به شرکت‌های خودروسازی را تایید کرده است. در این رابطه حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی‌کیا از برگزاری جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خودروسازان و قطعه‌سازان برای بررسی گلایه‌های دو طرف از یکدیگر خبر داده و در بیان جزئیات این جلسه اظهار کرده است: «قطعه‌سازان معتقدند خودروسازان به‌عنوان آقابالاسر عمل می‌کنند و در مقابل خودروسازان نیز معتقدند قطعات بی‌کیفیت چینی توسط قطعه‌سازان در بسته‌بندی‌های شرکت‌های داخلی به خودروسازان فروخته می‌شود.» این اظهارات صریح‌ترین و شفاف‌ترین موضع‌گیری رسمی (هر چند غیر‌علنی) خودروسازان برای تایید وجود جریانی در صنعت خودرو و قطعه است که با جعل عنوان تولید داخل و قطعه‌سازی، رفاه و ایمنی شهروندان را وجه‌المصالحه سودجویی و ثروت‌اندوزی خود قرار داده‌اند.