ایسنا: شرکت‌های هیوندای موتور و کیاموتورز در بحبوحه افزایش احساسات ضد کره جنوبی در چین و رقابت برندهای چینی که به فروش و درآمد آنها لطمه زده است، تولیدشان در این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند.خبرگزاری یونهاپ پیش از این گزارش کرده بود که هیوندای و کیا با کاهش ۵۲ درصدی فروش در چین در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند. این مساله نه تنها دورنمای درآمد این خودروسازان بلکه تامین‌کنندگان آنها را به خطر می‌اندازد. چین که بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است، یک چهارم از فروش خارجی هیوندای و کیا در سال ۲۰۱۶ را تشکیل داد.

تنش‌های سیاسی از اواخر فوریه که یک شرکت کره‌ای موافقت کرد برای سیستم دفاع موشکی آمریکا خارج از سئول زمین فراهم کند، افزایش پیدا کرده است. این اقدام با وجود اینکه سئول اعلام کرد این سیستم پاسخی به تهدید هسته‌ای کره شمالی است و چین را هدف نمی‌گیرد، پکن را به خشم آورد.شرکت‌های کره جنوبی از آن زمان هدف واکنش‌های منفی چینی از جمله درخواست برای بایکوت در رسانه‌های دولتی چین و توقف فعالیت‌هایشان در این کشور قرار گرفته‌اند.تحلیلگران و منابع آگاه اظهار کرده‌اند اگرچه تنش‌های دیپلماتیک، دردسرآفرین بوده اما مشکل بزرگ‌تر خودروسازان کره جنوبی این است که قادر به رقابت در چین و آمریکا نبوده‌اند؛ زیرا در این بازارها سدان‌ها محبوبیت‌شان را در برابر مدل‌های شاسی‌بلند از دست داده‌اند.دو منبع آگاه به رویترز اظهار کردند کیا موتورز شیفت‌های تولید در کارخانه‌های چینی خود را کاهش داده است. هیوندای هم شیفت دوم سه کارخانه خود در پکن را از اواسط مارس حذف کرده است.

هیوندای پیش از این تولید در کارخانه‌اش در هیبی را از ۲۴ مارس تا۴ آوریل متوقف کرد. به گفته تحلیلگران، فعالیت یک شیفت به جای دو شیفت، اقدام کم‌سابقه‌ای برای هیوندای است و ممکن است تولید روزانه‌اش را بیش از نصف‌کاهش دهد. احساسات ضد کره‌ای بعید است به این زودی پایان پیدا کند. پیش از این هم احساسات ضدژاپنی که در سال ۲۰۱۲ به‌دلیل اختلافات ارضی میان چین و ژاپن به وجود آمده بود، خودروسازان ژاپنی را ناچار کرده بود تولیدشان را کاهش دهند. براساس گزارش رویترز، هیوندای و کیا اعلام کرده‌اند ضعیف شدن علاقه مصرف‌کنندگان چینی نسبت به محصولات کره جنوبی، احتمالا عامل کاهش فروش خارجی این شرکت‌ها در مارس بوده است. یک منبع آگاه گفت: فروش کیا در چین در مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته احتمالا بیش از نیمی کاهش یافته است.فروش ماه گذشته هیوندای موتور در آمریکا ۸ درصد و کیا موتورز ۱۵ درصد کاهش یافته است. فروش بازار آمریکا دو درصد در مارس کاهش داشت.