دنیای اقتصاد: کارشناسان و تحلیل‌گران صنعت خودرو پیش‌بینی می‌کنند خودروهای برقی که درحال حاضر بسیار گران هستند و نگرانی‌هایی درمورد برد مسافتی آنها وجود دارد، به‌زودی بر جاده‌های جهان فرمانروایی خواهند کرد. به‌زودی قیمت باتری این خودروها کاهش خواهد یافت و برد مسافتی آنها قابل رقابت با برد مسافتی خودروهای دارای موتور درون‌سوز خواهد بود. همچنین شارژ خودروهای برقی زمانی بیشتر از پرکردن باک بنزین خودروهای معمولی طول نخواهد کشید.

به گزارش فوربس، تا سال ۲۰۱۵ یک چهارم فروش خودروها مربوط به خودروهای تماما برقی خواهد بود و تا سال ۲۰۴۰ اگر کسی بتواند یک خودروی دارای موتور درون‌سوز در جاده نشان دهد، جایزه دریافت خواهد کرد. اما با توجه به عملکرد اخیر پیش‌بینی‌ها در دنیای سیاست، باید نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده در صنعت خودرو نیز محتاط بود و بر شواهد دنیای واقعی تمرکز کرد. در اروپا که باید شاهد شکوفایی انقلاب خودروهای برقی باشیم، شواهد قابل‌توجهی از این مساله وجود ندارد. در این قاره که قیمت یک گالن بنزین بیش از دو برابر قیمت آن در آمریکاست، مشوق‌های خرید خودروی برقی باید موجب رشد فروش این خودروها شود، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. رسوایی تقلب فولکس‌واگن در میزان انتشار گازهای آلاینده خودروهای دیزلی، نیز باید به فروش خودروهای برقی به‌عنوان جایگزینی برای تکنولوژی دیزلی کمک می‌کرد. اما همچنان خودروهای دیزلی نزدیک به ۵۰ درصد از فروش خودروهای جدید در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند. براساس گزارش خبرنامه «آمار صنعت خودرو» فروش خودروهای تماما برقی در اروپای غربی، که شامل همه بازارهای بزرگ ازجمله آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا می‌شود، در ماه اکتبر برای پنجمین بار طی شش ماه گذشته دچار کاهش شد. در ماه اکتبر فروش این خودروها نسبت به همین ماه در سال گذشته با کاهش ۷/ ۱۵ درصدی روبه‌رو شد و به ۶ هزار و ۸۸۲ دستگاه رسید. کل فروش این خودروها طی ۱۰ ماه سال جاری ۵/ ۵ درصد رشد کرده و به ۷۴ هزار و ۱۴ دستگاه رسیده است. این آمار فروش در شرایطی رقم خورده است که دولت‌ها یارانه‌های فراوانی به این خودروها اختصاص داده‌اند و آلمان که بزرگ‌ترین بازار اروپا محسوب می‌شود، یارانه جدید ۴ هزار یورویی (۴۲۴۶ دلاری) در نظر گرفته است. خبرنامه «آمار صنعت خودرو» در جدیدترین گزارش خود عنوان می‌کند: «به‌رغم مشوق‌های سخاوتمندانه فروش، افزایش مستمر انتخاب خودروهای برقی، افزایش تدریجی برد مسافتی و بهبود زیرساخت‌های خودروهای برقی، اشتهای مشتریان برای خرید خودروهای برقی فعلی بسیار کمتر از آن چیزی است که صنعت خودرو انتظار داشته است.»

با این وجود پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که به‌زودی فروش خودروهای برقی شتاب می‌گیرد. مرکز تحقیقاتی آی‌اچ‌اس مارکیت، می‌گوید در سال ۲۰۴۰ خودروهای برقی ۱۵ تا ۳۵ درصد از فروش خودروهای جدید را به خود اختصاص خواهند داد. بانک برنبرگ نیز پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۰، ۷/ ۵ درصد از فروش خودروهای جدید مربوط به خودروهای برقی خواهد بود. مرکز تحقیقاتی آتوفکتس هم پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۰ هر سه خودروی فروخته شده در اتحادیه اروپا، خودروی برقی خواهند بود. سندیکای خودروسازان آلمان پیش‌بینی می‌کند فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ بین ۱۵ تا ۲۵ درصد خواهد بود. مرکز تحقیقات سرمایه‌گذاری مورنینگ‌استار پیش‌بینی می‌کند در پی بهبود تکنولوژی باتری‌ خودروهای برقی، فروش این خودروها تا سال ۲۰۲۵، ۱۰ درصد از کل فروش خودرو را تشکیل می‌دهد. این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵ درصد، تا سال ۲۰۳۵ به ۵۰ درصد و تا سال ۲۰۴۰ به ۷۵ درصد خواهد رسید. به اعتقاد مورنینگ‌استار شرکت تولیدکننده لیتیم آلبمارل، شرکت تامین‌کننده قطعات بورگ وارنر و دو خودروساز بی‌ام‌و و جنرال موتورز از رشد فروش خودروهای برقی منتفع خواهند شد. مورنینگ‌استار معتقد است شرکت تولید‌کننده لیتیم اس‌کیو‌ام و تسلا موتور هم از برندگان رشد فروش خودروهای برقی خواهند بود. این مرکز در گزارشی عنوان می‌کند: «انتظار داریم به دلیل پیشرفت در زمینه تکنولوژی باتری، تا سال ۲۰۲۵ هزینه خودروهای برقی برابر با هزینه خودروهای دارای موتور درون سوز باشد.» توسعه باتری خودروهای برقی همچنین موجب خواهد شد میانگین برد مسافتی این خودروها از حدود ۱۰۰ مایل در سال ۲۰۱۵ به ۲۰۰ مایل تا سال ۲۰۲۵ برسد. با این وجود، کارشناسان صنعت خودرو، خارج از گود نشسته‌اند و تلاش می‌کنند لحظه‌ای را ببینند که تردید خریداران نسبت به خودروهای برقی به باوری پرشور تبدیل می‌شود و یا دست‌کم نیروی مشوق‌های دولت‌ها، تمایل به خرید خودروهای برقی را ایجاد می‌کند. خبرنامه «آمار صنعت خودرو» می‌نویسد: «اکثر رسانه‌های غربی از خودروهای برقی تعریف و تمجید می‌کنند، اما هنوز خریداران خودرو در اروپا و آمریکا به این تعریف و تمجیدها توجه نمی‌کنند.»

با وجود تردیدهایی که خریداران نسبت به خودروهای برقی دارند، خودروسازان مطرح جهانی برای تولید این خودروها سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام داده‌اند و جای خود را در بازار این نوع خودروها باز کرده‌اند. سایت چیت‌شیت، فهرستی از ۱۰ شرکتی که از ابتدای تولید انبوه خودروهای برقی تا آوریل ۲۰۱۵ بیشترین فروش این خودروها را ثبت کرده‌اند، ارائه کرده است. براین اساس، رنو-نیسان در صدر فهرست قرار دارد و تا آوریل ۲۰۱۵ این دو شرکت توانسته‌اند ۲۴۱ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودروی برقی در سراسر جهان به‌فروش برسانند و سهم ۲۸ درصدی بازار خودروهای برقی را به‌دست آورند. جایگاه دوم این فهرست به میتسوبیشی اختصاص یافته است و این خودروساز توانسته است از زمان ورود به بازار خودروهای برقی تا آوریل ۲۰۱۵، تعداد ۱۰۰ هزار و ۲۴۲ دستگاه خودروی برقی بفروشد. جنرال موتورز در جایگاه سوم این فهرست قرار دارد. برند شورلت این خودروساز ۹۵ هزار و ۲۹۳ دستگاه خودروی برقی به‌فروش رسانده است. تویوتا با فروش ۷۶ هزار و ۲۸ دستگاه خودروی برقی جایگاه چهارم این فهرست را به دست آورده است. تسلا موتور با فروش ۷۱ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی برقی در جایگاه پنجم این فهرست قرار دارد. جایگاه ششم به فورد موتور تعلق گرفته است. این خودروساز توانسته است ۴۸ هزار و ۶۵۸ دستگاه خودروی برقی به‌فروش برساند. خودروساز چینی بی‌وای‌دی با فروش ۳۷ هزار دستگاه خودروی برقی در جایگاه هفتم این فهرست قرار دارد. بی‌ام‌و، خودروساز آلمانی، موفق به فروش ۲۵ هزار و ۷۵۹ دستگاه خودروی برقی شده است و جایگاه هشتم این فهرست را به خود اختصاص داده است. گروه خودروسازی جیلی ۲۵ هزار و ۷۱۲ دستگاه خودروی برقی فروخته است؛ بنابراین در جایگاه نهم این فهرست قرار گرفته است و سرانجام فولکس‌واگن، دیگر خودروساز آلمانی، با فروش ۲۴ هزار خودرو در جایگاه دهم این فهرست جای گرفته است.

بی‌اشتهایی برای خرید خودروهای برقی