دنیای اقتصاد: جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، سه محصول در مقایسه با گزارش قبلی با افزایش سطح کیفی روبه‌رو و باقی خودروها تغییر خاصی را تجربه نکرده‌اند.این گزارش را که به مهرماه مربوط می‌شود، طبق روال ماه‌های گذشته، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه کرده و بازرسان این شرکت، سطح کیفی ۳۴ خودرو تولید و مونتاژ داخل را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.بر این اساس، ۳۴ خودرو موردنظر در گروه‌های قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون تومان، ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان، ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان و زیر ۲۵ میلیون تومان گروه‌بندی شده و معادل شرایط کیفی‌شان، «ستاره» کسب کرده‌اند.

از جمله نکات قابل‌توجه گزارش کیفی تیرماه این است که طبق آمار اعلامی، سه خودرو تیگو۵، آریو و ۲۰۶ صندوقدار با کسب یک ستاره جدید، سطح کیفی‌شان در مقایسه با گزارش قبلی بالا رفته است.این در شرایطی است که بیشتر خودروهای ارزیابی شده، تنها یک ستاره کیفی کسب کرده‌اند و این نشان می‌دهد وضع کلی کیفیت در خودروسازی کشور هنوز هم خوب و قابل قبول نیست.در روشی که شرکت بازرسی لحاظ کرده، خودروهای داخلی قابلیت دریافت یک تا پنج ستاره کیفی را دارند و در این بین تنها ساندرو توانسته به چهار ستاره کیفی دست پیدا کند و باقی خودروها، سه، دو و تک ستاره‌اند.در این بین، سوزوکی گرندویتارا با کسب سه ستاره، بهترین خودرو گروه بالای ۱۰۰ میلیون تومانی‌ها شده، کیاسراتو نیز با سه ستاره‌اش، در صدر گروه خودروهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی‌ها نشسته، جک j۵ لقب بهترین عضو دسته ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومانی‌ها را به‌دست آورده، ساندرو با چهار ستاره جایگاه اول گروه ۲۵ تا ۵۰ میلیونی را به خود اختصاص داده و در نهایت تیبا با تک‌ستاره‌اش توانسته بهترین خودرو در دسته زیر ۲۵ میلیون تومانی‌ها لقب بگیرد.

صدرنشینی چشم‌بادامی‌ها

اما نگاهی به جدول کیفیت خودروهای داخلی بیندازیم و ببینیم افت و خیز کیفی آنها در مهرماه به چه شکل بوده است.ابتدا از دسته خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان شروع کنیم، دسته‌ای که تنها دو عضو دارد؛ مزدا۳ مونتاژی گروه بهمن و گرندویتارای ایران خودرو.طبق گزارش شرکت بازرسی، هر دو محصول دارای سه ستاره کیفی در مهرماه شده‌اند و این نشان می‌دهد کیفیت آنها در مقایسه با گزارش قبلی تغییری نکرده است.

اما در گروه قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان، کیا‌سراتو (محصول مونتاژی سایپا) توانسته با حفظ شرایط کیفی خود، همچنان خودرویی سه ستاره و صدرنشین گروه باشد. در این گروه البته تیگو۵ تولیدی مدیران خودرو نیز که یک ستاره کیفی به آن اضافه شده، محصولی سه ستاره به حساب می‌آید. دیگر اعضای این گروه را آسا و جک S۵ تشکیل داده‌اند که هر دو دارای دو ستاره کیفی هستند. این دو خودرو چینی متعلق به بخش خصوصی، به ترتیب در گروه بهمن و کرمان موتور مونتاژ می‌شوند و تغییر کیفی خاصی را نسبت به گزارش قبلی تجربه نکرده‌اند.اما به گروه ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومانی‌ها برویم، گروهی که سه خودرو دو ستاره و دو محصول تک ستاره را در خود جای داده است. به جز آریو، هیچ کدام از دیگر اعضای گروه در مقایسه با گزارش کیفی قبلی، تغییر خاصی را تجربه نکرده‌اند. بر این اساس، جک J۵ و برلیانس H۳۳۰ و آریو دو ستاره به حساب می‌آیند که آریو در گزارش مهرماه صاحب یک ستاره جدید شده است. دو عضو دیگر این گروه یعنی اعضای این گروه ام‌وی‌ام ۵۵۰ و لیفان X۶۰ نیز موفق به کسب تنها یک ستاره کیفی شده‌اند.

خودرو چهار ستاره

اما نگاهی بیندازیم به شلوغ‌ترین گروه موجود در گزارش کیفی مهرماه که خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان را در خود جا داده است. در این گروه، ۱۸ خودرو داخلی به چشم می‌آید که بیشتر آنها متعلق به دو خودروساز بزرگ کشور هستند.صدرنشینان این گروه را مانند گزارش‌های چند ماه گذشته، همچنان خانواده تندر-۹۰‌ تشکیل می‌دهند، با این تفاوت که عضوی جدید یعنی رنو ساندرو به آنها اضافه شده است. ساندرو تنها خودرو چهار ستاره گزارش کیفی مهرماه به شمار می‌رود و سایر تندرها سه ستاره‌اند. البته به جمع سه ستاره‌های این گروه، باید رانا و پژو ۲۰۶ صندوقدار را نیز اضافه کرد و این در حالی است که ۲۰۶ در گزارش مهرماه صاحب یک ستاره کیفی جدید شده است.

طبق گزارش شرکت بازرسی، تندر اتومات، پارس‌تندر، تندر پارس‌خودرو و تندر ایران خودرو در ارزیابی کیفی مهرماه حضور داشته و در مقایسه با رده‌بندی قبلی، دچار تغییر خاصی از جنبه کسب ستاره کیفی نشده‌اند. این موضوع شامل رانا نیز می‌شود، چه آنکه خودرو موردنظر نیز درست مانند شهریورماه، سه ستاره کیفی به دست آورده است. این در شرایطی است که دنا به‌عنوان دیگر محصول ملی آبی‌های جاده مخصوص، همچنان دارای دو ستاره کیفی بوده و در مقایسه با گزارش‌های قبلی تفاوتی (از جنبه کسب ستاره) نکرده است. از جمع ۱۸ عضو دسته ۲۵ تا ۵۰ میلیونی‌ها، فقط ۶ مدل دارای سه ستاره بوده و یک خودرو نیز چهار ستاره به شمار می‌رود؛ بنابراین باقی اعضای گروه را تک ستاره‌ها تشکیل می‌دهند. بر این اساس، خودروهای پژو پارس، ۴۰۵، سمند و تیبا۲ همه دارای تنها یک ستاره کیفی بوده و تغییر خاصی نیز نسبت به گزارش شهریورماه نداشته‌‌اند. اما به سراغ آخرین گروه کیفی خودروهای داخلی برویم، گروهی که محصولات به اصطلاح ارزان را در خود جای داده است. به جز تیبا، چهار عضو دیگر این گروه را انواع مدل‌های پراید تشکیل می‌دهند. تیبای معمولی یا صندوقدار مانند دیگر اعضای گروه یک ستاره کیفی دارد، اما به تشخیص شرکت بازرسی در صدر جدول ارزان‌قیمت‌ها نشسته است. چهار عضو دیگر این گروه نیز همگی تک ستاره‌اند و نسبت به گزارش شهریورماه، تغییری را از جنبه کم و زیاد شدن ستاره‌هایشان، به خود نمی‌بینند. پراید ۱۳۲ و پراید ۱۳۱ (در دو مدل سایپایی و پارس‌خودرویی) و همچنین پراید مدل ۱۱۱، دیگر اعضای گروه زیر ۲۵ میلیون تومانی‌ها به ‌شمار می‌روند که در مقایسه با گزارش قبلی، تغییری در کیفیت نکرده‌اند.