گروه اقتصاد بین‌الملل: چندی پیش اعلام شد میزان آلایندگی خودروهای دیزلی رنو بیش از حد مجاز است و دولت فرانسه تحقیقاتی را دراین باره آغاز کرد. اما اکنون که دولت فرانسه گزارش خود را در مورد پرونده رنو منتشر کرده است، روزنامه فایننشال تایمز فاش کرد در گزارش دولت فرانسه در مورد آزمایش میزان انتشار گازهای آلاینده خودروهای دیزلی رنو جزئیات مهمی حذف شده است.

به گزارش فایننشال تایمز، در گزارشی که ماه گذشته منتشر شد، این‌گونه نتیجه‌گیری شد که برخی از مدل‌های رنو درحدود ۹ تا ۱۱ برابر حد مجاز تعیین شده توسط اتحادیه اروپا گاز اکسید نیتروژن منتشر می‌کنند. این گاز موجب بیماری‌های تنفسی می‌شود که با مرگ زودهنگام مرتبط است، اما سه نفر از هفده عضو کمیسیون تحقیق می‌گویند این گزارش شامل تمامی جزئیاتی که این کمیسیون یافته است نمی‌شود، ازجمله این حقیقت که هنگام آزمایش میزان آلایندگی، اکسید نیتروژن در خودروهای رنو کپچر جمع می‌شود و به سیستم اوردرایو منتقل می‌شود، اما در شرایط عادی رانندگی این اتفاق رخ نمی‌دهد. این مساله موجب تفاوت در میزان انتشار گاز اکسید نیتروژن در هنگام رانندگی در جاده و در شرایط آزمایشگاهی می‌شود. تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده ابتدا ازسوی تحقیقات مقامات آمریکایی از خودروهای دیزلی فولکس‌واگن مشخص شد. این خودروساز نرم‌افزاری روی خودروهای خود نصب کرده بود که میزان انتشار گازهای آلاینده را در شرایط آزمایشگاهی کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد. این مساله موجب شد فولکس‌واگن میلیاردها دلار جریمه شود و تحقیقات کیفری در مورد این خودروساز همچنان ادامه دارد.

اعضای کمیسیون تحقیق فرانسه می‌گویند شواهدی مبنی‌بر اینکه رنو از ابزار مشابهی استفاده کرده باشد، در دست ندارند و معتقدند برای مشخص شدن تفاوت عملکرد خودروهای رنو در هنگام آزمایش، تحقیقات بیشتری باید انجام شود. اما حذف جزئیات از گزارش بازرسی این نگرانی را برای اعضای این کمیسیون به‌وجود آورده است که به‌دلیل سهم ۲۰ درصدی دولت فرانسه در رنو، دولت با این شرکت آسان‌گیرانه برخورد کرده است. شارلوت لوپیتر، مدیر «فرانس نیچیر اینوایرمنت» که عضو این کمیسیون است، می‌گوید: «درنهایت این گزارش توسط دولت نوشته شد و دولت تصمیم گرفت چه بخش‌هایی محرمانه بمانند.» شرکت رنو استفاده از نرم‌افزار برای تقلب در آزمایش میزان آلایندگی خودروهای خود را نپذیرفته است و می‌گوید خودروهای این شرکت مطابق با قوانین و مقررات بازارهایی هستند که در آنها فروخته می‌شوند. رنو در ماه ژانویه ۱۵ هزار خودرو را فراخوان کرد و موافقت کرد تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری را در خودروهای خود به‌کار برد.

یک مقام وزارت محیط زیست فرانسه هرگونه پنهانکاری عمدی حقایق را رد کرده است و می‌گوید دولت زمانی که نظرات اعضای مختلف کمیسیون تحقیق را تدوین می‌کرد، بازخوردهای این کمیسیون را ثبت کرد. این در شرایطی است که یک مرجع مستقل که در زمینه تقلب فعالیت می‌کند همچنان در حال تحقیق در مورد اقدامات شرکت رنو است. با این وجود یک مقام دولتی روابط ویژه دولت با رنو را تصدیق کرد و گفت: «دولت نسبت به وجهه شرکت‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری کرده است، حساس است.» او اضافه کرد دولت بر رویکردهای مثبتی که تولیدکنندگان را در جهت درست هدایت می‌کند، تاکید دارد.

کمیسیون تحقیق فرانسه در گزارش خود که طی آن ۸۶ مدل از ده‌ها خودروساز را مورد آزمایش قرار داده، اعلام کرده است: «مدرکی مبنی‌بر استفاده از ابزارهای غیرقانونی به‌منظور تقلب پیدا نکرده است، اما نمی‌تواند بدون انجام تحقیقات بیشتر این احتمال را رد کند». رنو تنها خودروسازی نیست که از این تحقیق ناموفق بیرون آمده است. فیات ۵۰۰ ایکس نیز تقریبا ۱۷ برابر بیشتر از حد مجاز تعیین شده توسط اتحادیه اروپا گاز اکسید نیتروژن منتشر می‌کند، اما اعضای کمیسیون تحقیق می‌گویند رنو ازجمله خودروسازانی است که بدترین عملکرد را داشته است. آزمایش میزان انتشار گازهای آلاینده خودروها در شرایطی انجام می‌شود که موتور خودرو روشن است، اما خودرو حرکت نمی‌کند. بسیاری از اعضای کمیسیون تحقیق که نخواستند نام‌شان فاش شود، می‌گویند در این حالت پاکسازی گاز نیتروژن در خودروی رنو کپچر ۵ برابر سریع‌تر از زمانی انجام می‌شود که خودرو در جاده حرکت می‌کند. اعضای این کمیسیون می‌گویند این مساله نشان می‌دهد نرم‌افزار کنترل آلایندگی خودرو تشخیص می‌دهد که آزمایش شروع شده است. یکی از اعضای این کمیسیون می‌گوید: «امروزه همه چیز در خودروها توسط نرم‌افزار کنترل می‌شود. ما مطمئن نیستیم که نرم‌‌افزار فی‌نفسه آزمایش را تشخیص می‌دهد، اما به‌نظر می‌رسد که رنو فیلتر گاز اکسید نیتروژن را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کرده است که این شرایط خاص را تشخیص می‌دهد.»

خودروهای رنو طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که هنگام بیشتر شدن دمای کاپوت از ۳۵ درجه سانتی‌گراد، نرم‌افزار کنترل آلایندگی خاموش می‌شود. کارشناسان می‌گویند دمای کاپوت در زمان رانندگی در شرایط عادی به‌طور مکرر از ۳۵ درجه فراتر می‌رود. اتحادیه اروپا به‌منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور خودروها، خاموش شدن نرم‌افزار هنگام بالا رفتن دمای کاپوت را مجاز اعلام کرده است، اما بسیاری از خودروسازان از این مساله برای توجیه از کار افتادن نرم‌افزار استفاده می‌کنند. اما اعضای کمیسیون تحقیق معتقدند رنو با فراخوان خودروهایش برای تنظیم مجدد آنها از طریق به روزرسانی نرم‌افزار، به‌طور تلویحی پذیرفته است که خاموشی نرم‌افزار برای حفظ سلامت موتور ضروری نیست. یکی از اعضای این کمیسیون این سوال را مطرح می‌کند که: «اگر رنو می‌تواند این مشکل را بدون تغییر سخت‌افزاری برطرف کند، چطور می‌تواند بگوید با خاموش نشدن نرم‌افزار موتور آسیب می‌بیند؟» گزارش دولت به این نکته اشاره می‌کند که کنترل‌کننده‌های انتشار گازهای آلاینده رنو بیش از حد نسبت به دما و سرعت حساس هستند. وزارت محیط زیست فرانسه می‌گوید: «تاسف‌بار است که رنو تاثیرات زیست‌محیطی این مساله را در نظر نگرفته است.»