تسنیم: المانیتور با اشاره به انحصاری بودن بازار خودرو در ایران نوشت: هرچند حدود ۱۰ درصد از بازار ایران در اختیار شرکت‌های چینی است، اما خودروسازان داخلی رقیب واقعی ندارند و همین مساله علت اصلی کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولیدی داخل است. در این گزارش همچنین تاکید شده که براساس نظرسنجی‌های انجام شده، بخش عمده‌ای از مصرف‌کنندگان خودرو در ایران از کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولید داخل گله مندند.

ایران خودرو و سایپا اخیرا در نمایشگاه خودروی مشهد، محصولات جدید خود را به نمایش گذاشتند و قیمت‌هایی را اعلام کردند که به گفته منتقدان هنوز بالا هستند. ایران خودرو که یک قرارداد ۴۰۰ میلیون یورویی برای تولید مشترک با پژو به امضا رسانده، اوایل ماه جاری قیمت پژوهای ۲۰۸، ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۵۰۸ خود را بین ۵۰تا۱۸۰ میلیون تومان اعلام کرد. سایپا نیز قیمت مدل‌های سیتروئن سی ۴ ال، سی ۳، سی ۴ ایرکراس و سی ۶ خود را بین ۶۰تا۱۳۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به بازار انحصار خودرو تاکید شده که ایران خودرو و سایپا انحصار را نمی‌پذیرند و تاکید می‌کنند که در بازار رقیب دارند. شرکت‌های چینی حدود ۱۰ درصد از بازار خودروی ایران را در اختیار دارند. این خودروسازان حدود ۲۰ مدل خودرو تولید می‌کنند که بخش عمده‌ای از آنها توسط شرکت‌های کوچکتر در داخل ایران مونتاژ می‌شوند. المانیتور در این زمینه به نقل از یک دست اندرکار خودرو تاکید کرده که خودروسازان چینی در واقع رقبای جدی برای تولید‌کنندگان داخلی نیستند. وی عنوان می‌کند که «اگر بخواهیم فنی صحبت کنیم، خودروهای آنها پر از مشکل است.»

هرچند تقاضا برای خرید خودرو از زمان لغو تحریم‌ها در اوایل امسال رشد قابل توجه نداشته، اما براساس گزارش رسانه‌های داخلی، قیمت‌ها طی یک ماه گذشته، به ازای هر خودرو تا یک میلیون تومان افزایش داشته است. ایران تاکنون قراردادهایی را با شرکت‌های پژو و سیتروئن برای تولید مدل‌های جدید امضا کرده است. تمایل برای ایجاد یک قطب منطقه‌ای تولید خودرو در کشور،مقامات را به سمت مذاکره با دیگر شرکت‌های اروپایی نظیر رنو، فولکس واگن و فیات هم سوق داده است.