ایسنا: به گفته محققان اروپایی، ده‌ها میلیون خودرویی که از سوی فولکس واگن در ۲۰ سال گذشته به فروش رفته‌اند و بعضی از مدل‌های کنونی به دلیل سیستم‌های ورود بدون کلید که با استفاده از دستگاه‌های فنی ساده قابل هک شدن هستند، در معرض سرقت قرار دارند. کارشناسان امنیت رایانه در دانشگاه بیرمنگام تحقیقاتی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه کنترل‌های ورود بدون کلید فولکس واگن از راه دور قابل هک شدن هستند. یک دستگاه رادیویی دست‌ساز تنها وسیله‌ای است که نفوذگران برای هک سیستم‌های ورود بدون کلید نیاز دارند.

 

خودروهای آسیب‌پذیر در برابر حملات هک شامل بیشتر مدل‌های آئودی، فولکس واگن و اسکودا هستند که از سال ۱۹۹۵ فروخته شده‌اند و بسیاری از ۱۰۰ میلیون خودروی گروه فولکس واگن که از آن زمان به فروش رفته‌اند را تشکیل می‌دهند. این حفره امنیتی در مدل‌های قدیمی و همچنین مدل‌های جدیدی مانند آئودی Q۳ وجود دارد. براساس گزارش رویترز، تنها خودروهایی که در برابر حملات هک آسیب پذیر نیستند، جدیدترین مدل‌هایی هستند که با پلت‌فرم MQB تولید شده‌اند که در ساخت مدل‌های پرفروشی مانند Golf VII استفاده شده است.

سخنگوی فولکس واگن اعلام کرد مدل‌های کنونی گلف، تیگوان، توران و پاسات در معرض خطر هک قرار ندارند. فولکس واگن اعلام کرده با محققان برای حل این مشکل همکاری می‌کند. خودروهای سایر خودروسازان مانند بعضی از مدل‌های فورد گالکسی هم ممکن است همین ایراد امنیتی را داشته باشند. سخنگوی فورد اروپا اعلام کرد این شرکت از این حفره امنیتی مطلع شده و این نکته را در بهبود سیستم‌های کنونی و آینده خود لحاظ کرده و دیگر از سیستم مورد بحث در خودروهای جدید استفاده نمی‌کند. محققان اروپایی اظهار کرده‌اند در تحقیقاتشان روی مدل‌های بازار انبوه معطوف شده و برندهای لوکس فولکس واگن شامل پورشه، بنتلی، لامبورگینی و بوگاتی را مورد بررسی قرار نداده‌اند. این محققان نوامبر گذشته فولکس واگن را نسبت به یافته‌های خود مطلع کرده و با مقامات این شرکت و تامین‌کنندگانش دیدار کردند و اعلام کردند این خودروساز از آسیب‌پذیری‌ها مطلع شده است.فولکس واگن تایید کرده همکاری سازنده‌ای با محققان داشته و نویسندگان این گزارش موافقت کردند جزئیات تحقیقاتشان را برای جلوگیری از سوءاستفاده خلافکاران به منظور هک خودروها منتشر نکنند.