گروه اقتصاد بین‌الملل: به‌رغم شیوع ویروس زیکا، آلودگی آب و ناآرامی‌های سیاسی در برزیل- میزبان بازی‌های المپیک ۲۰۱۶- این بازی‌ها در ریو دو ژانیرو درحال انجام است. بازی‌های المپیک علاوه‌‌بر اینکه فرصتی است که هزاران ورزشکار از سراسر جهان توانمندی‌های ورزشی خود را به نمایش بگذارند، مجالی برای تبلیغات غول‌های بزرگ خودروسازی جهان نیز محسوب می‌شود.

به گزارش آتوموتیو نیوز، تویوتا تنها خودروسازی است که پول پرداخت کرده است تا اصلی‌ترین حامی مالی این بازی‌ها باشد، اما این مساله مانع دیگر خودروسازان از ورود به رقابت تبلیغاتی نشده است. برند جیپ با چهره مشهور تیم بسکتبال مردان آمریکا یعنی پال جرج، خودروی «سامر ۴ در ۴» را تبلیغ می‌کند. این آگهی تبلیغاتی به جیپ کمک می‌کند از برخی موانع عبور کند. گرچه جیپ حامی مالی بازی‌های ریو دو ژانیرو نیست، شراکت این برند با تیم بسکتبال ایالات‌متحده به این برند امکان داده است چند ماه مانده به شروع بازی‌های المپیک، خود را با برخی از برجسته‌ترین ورزشکاران مطرح کند. شورولت برای حمایت از تیم فوتبال بانوان آمریکا کمپین دیجیتالی«او ایمان دارد (#SheBelieves)» را به راه انداخته است. به گفته سخنگوی شورولت شعار«او ایمان دارد» این پیام را به دختران جوان منتقل می‌کند که آنها می‌توانند به اهداف و آرزوهای‌شان برسند. شورولت در روز افتتاحیه بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ هشتک«او باور دارد» را در توییتر گذاشت تا این کمپین را تقویت کند.

شرکت بی‌ام‌و حامی مالی تیم پاراالمپیک ایالات‌متحده است. البته رابطه بی‌ام‌و با المپیک از تبلیغات فراتر رفته است. این برند تکنولوژی‌هایی را برای سوق دادن ورزشکاران آمریکایی به سمت مدال طلا توسعه داده است. بی‌ام‌و که حامی مالی تیم شنای آمریکا و شریک رسمی کمیته المپیک این کشور است، یک «سیستم ردیابی حرکت» برای شناگران آمریکایی طراحی کرده است که به آنها کمک می‌کنند حرکات خود را بهبود بخشند. این ابزار داده‌های زمان واقعی را ارائه می‌کند و شناگران می‌توانند با استفاده از آنها عملکرد خود را به حداکثر برسانند. این شرکت همچنین برای بازی‌های پاراالمپیک ویلچر مسابقه‌ای طراحی کرده است که کارآیی آیرودینامیکی دارد و در ساخت آن از الیاف کربن استفاده شده است. طراحان بی‌ام‌و برای ساخت این ویلچر با ورزشکاران و مربیان همکاری کرده‌اند. جاش جورج، دارنده چهار مدال پاراالمپیک، در تبلیغات جدید بی‌ام‌و که طی بازی‌های المپیک پخش می‌شود روی این ویلچر نشسته و با آن حرکت می‌کند. سرینا ویلیامز، ستاره تنیس آمریکا و دارنده مدل طلای المپیک، نیز خودروهای مینی را که برای خانم‌ها مناسب‌ هستند، تبلیغ می‌کند.

گرچه برزیل میزبان بازی‌های المپیک است و ورزشکاران سراسر جهان را دور هم جمع کرده است، اما این کشور آمریکای جنوبی میزبان رونق خرید خودرو نیست. در حقیقت تنها طی حدود پنج سال، برزیل از یک بازیگر موثر در صنعت بین‌المللی خودرو به یکی از بدترین فعال‌های این حوزه تبدیل شده است.

این افت صنعت خودرو در برزیل غیرمنتظره و چشمگیر بوده است. براساس اعلام مرکز تحقیقاتی آی‌اچ‌اس، مردم برزیل در سال ۲۰۱۲ حدود ۶/ ۳ میلیون دستگاه خودرو و وانت خریداری کردند. اما پیش‌بینی می‌شود آنها طی سال جاری ۹/ ۱ میلیون دستگاه خودرو خریداری خواهند کرد. مرکز تحقیقات بازار ساوت‌فیلد که مقر آن در میشیگان قرار دارد، پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۰ فروش خودرو در برزیل به ۱/ ۳ میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت که درصورت تحقق این پیش‌بینی ۱۴ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۲ خواهد بود.

این در شرایطی است که در سال ۲۰۱۱ تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند بازار برزیل می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ به فروش سالانه ۶ میلیون خودرو دست یابد. با توجه به این که الگوی فعلی بازار خودروی برزیل به شدت تغییر کرده است، رسیدن به این میزان فروش به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود. خودروسازانی که در برزیل فعالیت می‌کنند درمورد چشم‌انداز فعالیت‌های‌شان در این کشور تردید دارند. اکنون این دیدگاه وجود دارد که بازار برزیل و به‌طور کلی آمریکای جنوبی، به این زودی‌ها بهبود نخواهد یافت. با این وجود هیچ خودروسازی نمی‌خواهد زمانی که بازار آمریکای جنوبی احیا شد، در این بازار حضور نداشته باشد و برخی پیش‌بینی می‌کنند که این احیا بسیار قدرتمند خواهد بود.

اما در حال حاضر، وضعیت صنعت خودروی برزیل همچنان یکی از کسل‌کننده‌ترین داستان‌های صنعت خودرو است. تا زمانی که اقتصاد برزیل از مدل فعلی کالا محوری خارج نشود، وضعیت صنعت خودروی این کشور با بهبود چشمگیری رو‌به‌رو نخواهد شد. حتی در آن زمان هم احتمالا از روند جهانی خودروسازی عقب‌تر خواهد بود. آمریکا به بازار عمده خودروهای شاسی‌بلند تبدیل شده است. این مساله خبر خوشی برای خودروسازان است؛ زیرا سودآوری شاسی‌بلند‌ها بیشتر است. چین نیز به‌تدریج در حال پیروی کردن از این روند است. فروش سالانه خودرو در بازار چین حدود ۲۰ میلیون دستگاه و بیشتر از بازار آمریکا است. بازار اروپا مانند همیشه، بازار خودروهای کوچک است. آمریکای جنوبی باید همچون چین و آمریکا تولید خودروهای شاسی‌بلند را درپیش بگیرد، اما هنوز برای توسعه خود به بخش تولید خودروهای کوچک تاکید دارد. حتی اگر این جنبه بازار برزیل به سبب بهبودهای دوره‌ای اقتصاد فعال شود، بازار این کشور هرگز امیدهای بزرگ خودروسازان جهانی را محقق نخواهد کرد.