گروه خودرو: سه سال از وعده دولت مبنی‌بر شکل‌گیری قطب سوم خودروسازی می‌گذرد، این در شرایطی است که آخرین وعده دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد برای تحقق این امر بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی بود.

حال در شرایطی قرار داریم که یکسال از توافق جامع هسته‌ای و شش ماه از لغو تحریم‌ها می‌گذرد و هنوز خبری از قطب سوم خودروسازی نیست. به‌نظر می‌رسد اگر مسوولان بخواهند به وعده خود عمل کنند، باید تا یکسال باقی مانده به عمر دولت یازدهم در این زمینه اقداماتی انجام دهند.اکبر ترکان دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در آخرین اظهارات خود در مورد شکل‌گیری قطب سوم خودروسازی به خبرگزاری تسنیم گفته بود که بهتر است در فضای جدید در مورد آینده قطب سوم سخن بگویم و بعد از لغو تحریم‌ها می‌توانیم با خودروسازان مشهور دنیا حرف بزنیم. این اظهارات در شرایطی است که هم‌اکنون در فضای پساتحریم قرار داریم و دولت یازدهم نیز فرصت زیادی برای عملی کردن وعده خود ندارد. قطب سوم خودروسازی به‌نوعی در راستای لغو انحصار در صنعت خودرو از سوی مقامات دولت یازدهم و حتی رئیس‌جمهور مطرح شد این در شرایطی است که قرار بر این بود دولت تنها بستر لازم را برای عملیاتی‌کردن قطب سوم خودروسازی در چابهار مهیا ‌کند و اجرای آن در اختیار بخش خصوصی باشد.

در این زمینه یک کارشناس خودرو عنوان می‌کند که تمایل زیادی به شکل‌گیری قطب سوم در مجموعه دولت وجود دارد حال آنکه به‌دلیل همان شرایطی که هنوز بانک‌ها، برخی خودروسازان معتبر جهانی یا حتی شرکت‌های نفتی از انجام فعالیت در ایران تردید دارند، پروژه قطب سوم نیز شکل نگرفته است. وی همچنین تاکید می‌کند که دولت به‌دنبال سرمایه‌گذار در این زمینه است و می‌خواهد از بخش خصوصی هم بهره بگیرد؛ اما روند مذاکرات با خودروسازان خارجی که در این زمینه علاقه‌مند هستند بسیار کند پیش می‌رود. وی معتقد است که اگر دولت در قطب سوم جدی باشد، پس از انتخابات آمریکا ممکن است اقداماتی در این مورد صورت بگیرد. از سوی دیگر یکی دیگر از کارشناسان دلیل بی میلی خودروسازان خارجی به سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران از جمله قطب سوم را تمایل آنها به تولید مشارکتی می‌خواند و عنوان می‌کند که آنها علاقه‌مند به مشارکت با ایران خودرو و سایپا هستند تا در زنجیره خودروسازی ایران قرار بگیرند. پیش از این مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار آبان‌ماه سال گذشته از تمایل عمانی‌ها به همراه کره و چین برای فعالیت در قطب سوم خودروسازی کشور خبر داده بود.