گروه خودرو: خودروسازی ایران در حالی به لطف توافق هسته‌ای و برجام، مهیای یک رنسانس تاریخی می‌شود که در این بین، یک چالش مهم پیش‌رو دارد و آن، احتمال عدم‌تولید و عرضه محصولاتی مجهز به آپشن‌ها و امکانات روز دنیا است.

بنابر اعلام خودروسازان داخلی، شراکت و همکاری با برخی از شرکت‌های معتبر اروپایی نهایی شده و بر این اساس، پژو، رنو، سیتروئن، سوزوکی و احتمالا فیات راهی ایران می‌شوند تا محصولات جدید خود را در بازار کشور عرضه کنند. هرچند اولین خودرو تولید مشترک پسابرجامی، اواخر امسال روانه بازار خواهد شد، با این حال، اوج شراکت خودروسازان داخلی و خارجی در سال ۲۰۱۸ میلادی شکل می‌گیرد و در آن سال، چند محصول جدید به بازار کشور ورود پیدا خواهد کرد. پژو ۲۰۸، رنو کوئید، سوزوکی سیاز، بالنو، سیتروئن C۴ و شاید فیات پاندا، ازجمله خودروهایی هستند که تا حدود دو سال دیگر در ایران عرضه خواهند شد و این در حالی است که نگرانی‌هایی بابت عدم حضور مدل‌های کامل و به روز آنها در بازار داخل وجود دارد. در واقع اینکه خودروهای موردنظر با مدل جدید خود وارد کشور می‌شوند یا انواع قدیمی آنها در اختیار مشتریان ایرانی قرار می‌گیرد، هم‌اکنون یکی از چالش‌های عصر جدید صنعت خودرو کشور به‌شمار می‌رود.

این چالش و نگرانی از آن جهت است که تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد معمولا مدل‌های قدیمی خودروهای خارجی وارد بازار ایران شده و گاهی حتی خود خودروسازان داخلی اقدام به حذف امکانات و آپشن‌های این محصولات می‌کنند. به‌عبارت بهتر، خودروسازان داخلی برای پایین آوردن هزینه‌های تولید و عرضه محصولات خارجی با قیمتی پایین‌تر، گاهی امکانات و آپشن‌ها را کاهش می‌دهند و در نتیجه خودروهایی که راهی بازار ایران می‌شوند، تقریبا نشانی از مدل‌های مشابه عرضه شده در سایر بازارهای دنیا ندارند. این در شرایطی است که هم‌اکنون با توجه به آغاز عصر جدید خودروسازی کشور، بهتر است بساط این رسم نامیمون با نظارت جدی وزارت صنعت و معدن و تجارت برچیده شود تا مشتریان ایرانی از محصولات به روز و کامل (از جنبه امکانات و آپشن) برخوردار شوند.