ایرنا: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیش‌بینی می‌شود با گام‌های جدیدی که خودروسازان کشور در زمینه تحقیق و توسعه برداشته‌اند بتوان تا افق ۱۴۰۴ یک سوم محصول‌های تولیدی را به خارج از کشور صادر کرد. محمدرضا نعمت‌زاده پس از بازدید از بخش‌های مختلف مرکز تحقیقات و نوآوری گروه صنعتی سایپا افزود: براساس این پیش بینی می‌توانیم تا افق چشم‌انداز سالانه حدود یک میلیون دستگاه خودروی تولیدی خودروسازان کشور را در بازار‌های جهانی عرضه کنیم. وی گفت، حدود ۲ میلیون از خودروهای جدید نیز در بازار‌های داخلی عرضه خواهد شد.

نعمت‌زاده تحقق صادرات محصول‌های تولیدی خودروسازان داخلی را در گرو توجه ویژه آنان به تحقیق و توسعه و استفاده از پلت‌فرم‌های تازه بین‌المللی دانست و ادامه داد: تحقق این موضوع نیازمند انجام یک کارگسترده‌ای است که هم مراکز تحقیق و توسعه باید آن را انجام دهند و هم قطعه‌سازان عزم خود را برای استفاده از دانش نوین جهانی جزم کنند و هم ارتباط دانشگاه و صنعت به‌صورت واقعی شود تا برای رفع کاستی‌ها اقدامی صورت گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید توان بازرگانی صادراتی کشور افزایش یابد، گفت: موفقیت در امر صادرات محصول‌های داخلی نیازمند شناسایی بازارهای خارجی، آگاهی از سلایق مختلف مردم جهان و شناسایی رقبای مختلف است که این نیز تنها با داشتن بازرگانی صادراتی توانمند محقق می‌شود. وی بر انجام تحقیقات بازار و شناسایی رفتار مصرف‌کنندگان به‌عنوان عامل موفقیت در صادرات تاکید کرد و افزود: ایجاد مراکز تحقیقات بازار در کنار مراکز تحقیقات فنی و مهندسی برای صادرات محور شدن محصول‌ها ضروری است.

نعمت‌زاده در حین بازدید از مرکز تحقیقات گروه صنعتی سایپا به همکاری تحقیقاتی این مرکز با شرکت‌های بین‌المللی برای تولید پلت‌فرم‌های جدید و توانمند شدن مرکز تحقیقات سایپا اشاره کرد و ادامه داد: اکنون همکاری‌هایی نیز برای انجام کارهای کنترلی و آزمایش نمونه‌ها هم از جهت ایمنی و هم از جهت خود محصول با چند شرکت اروپایی در این مرکز آغاز شده است. وی گفت: امروز اگر می‌خواهیم خودروسازی کشور از وضعیت فعلی نجات یابد، تنها راه آن رفتن به سمت تحقیق و توسعه و بها دادن به آن است.

وی به اختصاص یافتن ۷/ ۱ درصد از سهم فروش گروه صنعتی سایپا به مرکز تحقیق و توسعه این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: باید این میزان افزایش یابد و با انجام هزینه‌های منطقی در تحقیق و توسعه گام‌های خوبی در تولید محصول کیفی برداشت. تا آخر سال آینده خبر‌های خوبی در این باره خواهیم شنید.