گروه اقتصاد بین‌الملل: هفته گذشته مردم بریتانیا در همه‌پرسی ماندن در اتحادیه اروپا یا ترک آن به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند. این مساله موجی از آشفتگی در بازارهای مالی جهان به راه انداخت و تردیدهایی را درباره آینده اقتصاد و تجارت بریتانیا به وجود آورد. صنعت خودرو نیز از پس‌لرزه‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا(برگزیت) بی‌نصیب نماند و خودروسازان جهانی درمورد سرنوشت خود در این کشور ابراز نگرانی کردند. «دنیای اقتصاد» انعکاس این نگرانی‌ها را در رسانه‌های جهان مورد بررسی قرار می‌‌دهد:

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» مقاله‌ای را به تاثیر برگزیت بر خودروسازان ژاپنی اختصاص داد و نوشت نیسان موتور به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در بریتانیا انجام داده‌ است به شدت تحت تاثیر برگزیت قرار می‌گیرد. ارزش سهام نیسان یک روز پس از برگزاری این همه‌پرسی ۱۰ درصد سقوط کرد. این روند کاهشی ادامه یافت و ارزش سهام این شرکت با افت ۵/ ۲ درصدی رو‌به‌رو شد. ارزش سهام تویوتا نیز پس از کاهش ۹ درصدی بازهم تنزل کرد و افت ۷/ ۱ درصدی را ثبت کرد. مدیران تویوتا، نیسان و دیگر شرکت‌های بزرگ ژاپنی در وزارت صنعت ژاپن با مقامات دولتی دیدار و سناریوهای برگزیت را بررسی کردند. شیگرو هایاکاوا یکی از مدیران ارشد تویوتا پس از این جلسه گفت:« با توجه به اینکه هنوز عوامل نامشخص بسیاری وجود دارد، ما به دقت جنبه‌های مختلف برگزیت را بررسی خواهیم کرد.» حدود نیمی از خودروهایی که سالانه در بریتانیا تولید می‌شوند، تولیدات شرکت‌های نیسان، تویوتا و هوندا هستند. شرکت نیسان موتور ۴/ ۳ میلیارد پوند(۹/ ۴ میلیارد دلار) در بریتانیا سرمایه‌گذاری کرده است و در شهر ساندرلند کارخانه‌ای دارد که در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تولید شد. مجموع سرمایه‌گذاری تویوتا در بریتانیا نیز بیش از ۲/ ۲ میلیارد پوند است. بزرگ‌ترین مشکل برای خودروسازان ژاپنی و البته دیگر خودروسازانی که با هدف صادرات در بریتانیا خودرو تولید می‌کنند، این است که درنتیجه برگزیت، اتحادیه اروپا بر کالاهای بریتانیایی تعرفه وضع کند. قبل از این همه‌پرسی، به‌دلیل اینکه بریتانیا عضو اتحادیه اروپا بود شرکت‌هایی مانند نیسان می‌توانستند بدون پرداخت تعرفه به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا خودرو صادر کنند. دایسوکه ایجیما،کارشناس مرکز تحقیقاتی تیکوکو دیتابانک، معتقد است شرکت‌های ژاپنی که در بریتانیا فعالیت می‌کنند احتمالا این فعالیت‌ها را به دیگر کشورهای اروپایی منتقل و یا به طور کلی فعالیت‌های اروپایی خود را متوقف می‌کنند. از هزار و ۳۸۰ شرکت ژاپنی فعال در بریتانیا، حدود ۵۰ شرکت در حوزه‌های مربوط به خودرو فعالیت دارند. سایت «مارکت‌پلیس» نیز وضعیت صنعت خودرو درپی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار داده است و می‌نویسد: خودروسازان جهانی باید خود را برای پس‌لرزه‌های برگزیت آماده کنند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند فروش خودرو در بریتانیا به‌دلیل نااطمینانی‌های ناشی از برگزیت دچار کاهش خواهد شد و خودروسازان آمریکایی، اروپایی و آسیایی که در بریتانیا فعالیت می‌کنند تولید در این کشور را به کشورهای دیگر منتقل خواهند کرد. بازار خودروی بریتانیا سال‌هاست که شرایط خوبی را سپری می‌کند؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۶/ ۲ میلیون خودرو در این کشور فروخته شد که یک رکورد جدید به‌شمار می‌رود، اما برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند فروش خودرو در سال آینده میلادی کاهش خواهد یافت؛ زیرا مصرف‌کنندگان و کسب‌و‌کارها برای خریدهای بزرگ مردد خواهند بود. براساس پیش‌بینی کارشناسان فروش خودروی بریتانیا در کوتاه‌مدت حدود ۵/ ۸ درصد کاهش خواهد یافت. اما پیش‌بینی وضعیت فروش در بلندمدت به مذاکرات تجاری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا و چگونگی عملکرد اقتصادی این دو بستگی خواهد داشت. جف شوستر، تحلیلگر مرکز ال‌ام‌سی آتوموتیو، می‌گوید: «اگر برگزیت به وقوع رکود در اتحادیه اروپا منجر شود به‌دلیل افت تقاضا فقط در بریتانیا فروش خودرو نیم میلیون دستگاه یا حدود ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.»

سایت«دیترویت فری پرس» در مقاله‌ای که به تاثیر برگزیت بر خودروسازان آمریکایی اختصاص داد نوشت: کاهش ارزش سهام خودروسازان از افت بازار سهام فراتر رفت. ارزش سهام شرکت فیات‌کرایسلر در اولین روز معاملاتی پس از مشخص شدن نتایج همه‌پرسی بریتانیا ۱۲ درصد سقوط کرد و دوشنبه گذشته نیز کاهش ۶/ ۵ درصدی را تجربه کرد و به ۹۶/ ۵ دلار رسید که کمترین قیمت سهام این شرکت از اکتبر ۲۰۱۴ تاکنون است. در روز معاملاتی دوشنبه ارزش سهام شرکت جنرال موتورز ۳ درصد کاهش یافت و به ۵۱/ ۲۷ دلار رسید. ارزش سهام فورد موتور نیز با افت ۹/ ۲ درصدی رو‌به‌رو شد و به ۱۶/ ۱۲ دلار رسید. خودروسازان نسبت به نااطمینانی‌های به وجود آمده درپی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به شدت آسیب‌پذیر هستند؛ زیرا اکثر قطعات و خودروهایی که در این کشور تولید می‌کنند به دیگر نقاط اروپا صادر می‌شود. با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توافقنامه‌های تجارت آزاد با این اتحادیه لغو می‌شود و بریتانیا باید درباره شرایط جدید تجارت با کشورهای اروپایی مذاکره کند. این مذاکره ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد. خروج بریتانیا بر جنرال موتورز و فورد بیشتر از فیات‌کرایسلر تاثیرگذار خواهد بود. بریتانیا چهارمین بازار بزرگ جهانی جنرال موتورز محسوب می‌شود و این شرکت دو کارخانه مونتاژ در این کشور دارد. اما اکثر خودروهایی که جنرال موتورز در بریتانیا تولید می‌کند به دیگر نقاط اروپا صادر می‌شود. از سوی دیگر، حدود ۱۹ درصد از درآمد فورد از بازار خودروی بریتانیا حاصل می‌شود. پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی بریتانیا ارزش پوند به کمترین سطح خود طی ۳۱ سال گذشته رسید و این مساله به این معنی است که درآمدهای فورد کاهش می‌یابد. سایت«آتوموتیو نیوز» نیز از درخواست خودروسازان جهانی برای برقراری تجارت بدون تعرفه بین اتحادیه اروپا و بریتانیا خبر داد. شرکت بی‌ام‌و که خودروهای مینی و رولز رویس خود را در بریتانیا تولید می‌کند در مورد «یک دوره نااطمینانی» هشدار داد، اما اعلام کرد فعلا تغییری در فعالیت‌های خود در بریتانیا ایجاد نمی‌کند. شرکت بی‌ام‌و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا زمانی که بریتانیا و اتحادیه اروپا درمورد قوانین و مقررات جدید به توافق نرسند، نمی‌توانیم بگوییم که برگزیت چه تاثیری روی فعالیت‌های ما در بریتانیا می‌گذارد.» آستون مارتین، برند خودروهای لوکس بریتانیایی، از دولت این کشور خواست دسترسی بدون تعرفه به بازارهای اتحادیه اروپا را تضمین کند.