گروه خودرو: معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه شرکت سایپا مجوز افزایش ۴/ ۳ درصدی قیمتی محصولات خود را دارد، عنوان کرد که ۳ درصد از این میزان به مجوز افزایش قیمت خودرو در سال ۹۳ بازمی‌گردد که خودروسازان آن را اعمال نکردند و ۴/ ۰ درصد نیز متعلق به مصوبه اخیر شورای رقابت در سال جاری است.

رضا تقی‌زاده روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه این شرکت با بررسی جوانب مختلف و اطلاعات و داده‌ها بحث قیمت در سال جاری را پیگیری می‌کند، تاکید کرد: در اقتصاد یک سری واقعیت‌ها وجود دارد که قدرت و توانش از هر نوع تصمیم و بخشنامه‌ای بیشتر است؛ بنابراین باید براساس علم اقتصاد پیش رفت. وی توضیح داد: در ایران برای قیمت‌گذاری خودرو یک سری ضوابط و آیین‌نامه‌ها وجود دارد که خودروسازان به آن پایبند هستند، اما از آنجا که شرکت سایپا مجوز افزایش ۳ درصدی قیمت محصولات خود در سال‌ ۹۳ را داراست و مجوز ۴/ ۰ درصدی سال جاری نیز اعلام شده می‌تواند به میزان ۴/ ۳ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهد.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه در شرایط کنونی در حال بررسی وضعیت بازار هستیم، تاکید کرد: سایپا در حال بررسی اطلاعات قیمت‌گذاری و گزارش‌هایی است که از شورای رقابت دریافت کرده است تا تعیین تکلیف قیمتی محصولات این شرکت طی سال جاری صورت بگیرد. تقی‌زاده ناهمخوانی تولید و فروش خودرو در شرکت سایپا را رد کرد و گفت: براساس آمار فروش از ابتدای سال تاکنون ۲۷۷هزار پذیرش تعهد جدید داشتیم و براین اساس رشد ۴ برابری را نسبت به سال گذشته در بخش فروش شاهد هستیم. تقی‌زاده با اشاره به توهم رکود بازار خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳۲ هزار خودرو فاکتور شده‌اند در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۲۴ هزار خودرو بوده است و این موضوع نشان از رشد فروش خودرو در این شرکت دارد. به گفته تقی‌زاده، پراید در صدر پرفروش‌‌های شرکت سایپا قرار دارد و بعد از آن تیبا بیشترین درصد را به خود اختصاص داده، پس از این دو خودرو سراتو مقام سوم را از آن خود کرده است. همچنین فروش برلیانس، پارس تندر و تندر نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ برابر شده است.

وی کاهش فروش تندر در سال‌های گذشته را وجود برخی موانع از جمله نبود قطعه دانست و گفت: در سال جاری میزان فروش خودروهای رنو ۵۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته زیرا ورود قطعات به کشور بسیار مطلوب است و تولید این خودروها نیز به شرایط عادی برگشته است. رضا تقی‌زاده درخصوص برخی اخبار رسانه‌ها که به مقایسه بحث تولید و فروش این شرکت پرداخته بودند و اینکه نصف محصولات سایپا به فروش نمی‌روند، گفت: آمار درست است اما تفسیر اشتباهی صورت گرفته بود. وقتی خودرویی تولید می‌شود به معنی تجاری شدن آن نیست. هنگامی تجاری شدن صورت می‌گیرد که زمان تحویل به مشتری فرا برسد. بر این اساس تولید خودروی آریو در اوایل سال جاری صورت گرفت؛ اما براساس قرار در نظر گرفته شده این خودروها در پایان اردیبهشت‌ماه به مشتریان تحویل داده می‌شوند، بنابراین این موضوع به معنی کاهش فروش نسبت به تولید نیست.

معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا دلیل افزایش ۴ برابری فروش این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون را عادی شدن شرایط بازار دانست و عنوان کرد: در سال گذشته بحث امضای قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجی و تاثیر فضای سیاسی برجام بر اقتصاد کشور موجب بروز مشکلاتی شد. براین اساس مردم احساس می‌کردند به زودی خودروهای خارجی تولید مشترک خودروسازان عرضه می‌شود؛ بنابراین بازار در رکود فرو رفت. رضا تقی‌زاده افزود: در شرایط کنونی جو روانی حاکم بر بازار خودرو از بین رفته است بنابراین مشتریان برای خرید خودرو به خودروسازان مراجعه می‌کنند. وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل موثر در فروش شرکت سایپا افزایش ابزارهای فروش است، عنوان کرد: بعد از ارائه خودرو براساس تسهیلات دولتی، شرکت سایپا به منظور افزایش قدرت خرید مشتریان از روش‌های متعددی از جمله پیش فروش با نرخ سود صفر درصد توانسته نظر مشتریان را جلب کند.