گروه خودرو: وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی معتقد است که شورای رقابت در خصوص کیفیت خودرو براساس ضوابط جدید ارزیابی فنی خودروهای داخلی دچار اشتباه شده است که رئیس شورای رقابت بر نهایی بودن قیمت تعیین‌شده در سال جاری تاکید دارد.

با وجود آنکه، به‌دنبال اعلام افزایش ۴/۰درصدی محصولات سایپا و ۸۱/۱ درصدی محصولات ایران‌خودرو، خودروسازان واکنش جدی از خود بروز ندادند، اما برخی شنیده‌ها حکایت از عدم رضایت خودروسازان از میزان افزایش اعمال شده حکایت دارد و اینکه خودروسازان معتقدند کیفیت محصولات تولیدی آنها به میزانی که شورا در نظر گرفته پایین نبوده است. بر این اساس به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان خودرو قصد دارند از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص تغییر نحوه محاسبه افزایش قیمت در سال‌جاری رایزنی را با شورای رقابت آغاز کنند.

در شرایطی این بحث مطرح است که قیمت خودروهای داخلی براساس فرمول شورای رقابت تعیین می‌شود که در آن مولفه‌هایی چون کیفیت، تورم بخشی خودرو و بهره‌وری اثرگذار هستند. یک روز پیش از اعلام افزایش قیمت خودروهای داخلی، رئیس شورای رقابت به تاثیر مثبت و منفی ۳ درصدی کیفیت بر تعیین قیمت نهایی خودروهای داخلی اشاره کرد. موضوعی که پس از اعلام میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی موجب شد بسیاری عامل اثرگذار بر این موضوع را کیفیت بدانند.

با این حال، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه تاکنون رایزنی صورت نگرفته است، از هرگونه اقدامی در جهت تلاش برای افزایش بیشتر قیمت خودرو اظهار بی‌اطلاعی کرد. شیوا بر قطعیت قیمت‌های مصوب این شورا تاکید و عنوان کرد: چرا باید قیمتها بالاتر رود؟ بنا بر دستورالعملی که شورای رقابت تصویب کرده است قیمت‌گذاری‌ها انجام می‌شود و نتایجی که درباره میزان افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا هم اعلام شد، مطابق با همان دستورالعمل بوده است.