گروه خودرو: آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در فررودین‌ماه سال جاری نشان از افزایش 165 درصدی واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

براساس آمار گمرک، در فروردین‌ماه امسال بالغ‌بر یک هزار و ۶۹۴ دستگاه خودرو سواری به ارزش حدود ۴۱ میلیون دلار وارد کشور شده که ارزش دلاری آن در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته رشد ۱۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی واردات خودرو در اولین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌توجهی دارد که کارشناسان تاکید دارند، میزان واردات خودرو در فروردین نشان دهنده روند صعودی واردات نیست، بلکه ادامه ورود خودروهای خارجی به روال گذشته است.

با این حال به‌نظر می‌رسد، افزایش حجم واردات خودرو طی فروردین‌ماه سال جاری، ریشه در تغییر و تحولات قانونی در سال ۹۴ دارد. به گفته کارشناسان اولین عامل موثر در رشد حجم واردات در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش واردات خودرو در فروردین‌ماه سال ۹۴ است که دلیل این افت نیز مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اسفندماه سال ۹۳ بود که موجب شد واردات خودروهای خارجی تنها از طریق شرکت‌های رسمی صورت بگیرد.

در این میان اما کارشناسان عامل مهم دیگر بر رشد واردات خودرو در فروردین‌ماه را روند صعودی واردات خودرو طی ۲ ماه پایانی سال گذشته عنوان می‌کنند. به‌دنبال افزایش سختگیری سازمان ملی استاندارد در خصوص رعایت الزامات ورود خودروهای سواری به کشور _از جمله الزام چراغ مه شکن خودرو_ طی ماه‌های آذر و دی سال ۹۴ ، واردات خودرو به کشور با افت مواجه شد. به‌دنبال رایزنی شرکت‌های واردکننده اما ترخیص این خودروها در صورت رعایت استانداردها بلااشکال دانسته شد؛ بنابراین در دو ماه پایانی سال شاهد سیر صعودی واردات خودرو به کشور بودیم.