گروه خودرو: مراسم بهره‌برداری از خط تولید سمند سورن با موتور توربو شارژ روز گذشته در حالی برگزار شد که در حاشیه آن، وزیر صنعت، معدن و تجارت از محرمانه بودن مبلغ غرامت پژو به ایران‌خودرو، خبر داد.

پژو که به تازگی قرارداد جدید خود با ایران‌خودرو را به امضا رسانده، حدود سه سال پیش، ارتباط خود با این شرکت را یک‌طرفه قطع کرد و از ایران رفت. رفتن پژو سبب شد ایران‌خودرویی‌ها متحمل خسارت و سختی‌های زیادی شده و تولیدشان به‌شدت کاهش پیدا کند و از همین رو به محض انتشار اخبار مربوط به بازگشت پژو، بحث اخذ غرامت از این خودروساز فرانسوی نیز مطرح شد. بر این اساس، خیلی‌ها معتقدند پژو باید بابت رفتار گذشته اش مبنی‌بر ترک ناگهانی ایران‌خودرو، به این شرکت غرامت بدهد و این در حالی است که نه ایران‌خودرو و نه پژو، هیچ‌کدام خبری رسمی از میزان این غرامت نداده‌اند. حالا هم وزیر صنعت اگرچه پرداخت غرامت از سوی پژو به ایران‌خودرو را جزو مفاد قرارداد فی‌مابین می‌داند، اما می‌گوید جزئیات آن محرمانه است.

نعمت‌زاده در این مراسم همچنین با اشاره به نهایی شدن آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تاکید کرد که هیات‌وزیران طی یک ماه آینده این آیین‌نامه را برای اجرا ابلاغ خواهد کرد. وزیر صنعت در بخشی دیگر از اظهاراتش اما به خودروسازان پیشنهاد کرد تا برای بهبود چهره اجتماعی خود، امکان بازدید روزانه هزار نفر از اقشار مختلف مردم را فراهم بیاورند تا افکار عمومی به تدریج دید خود را نسبت به صنعت خودرو تغییر دهد

در مراسم دیروز اما ‌هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این شرکت طی دو سال و نیم گذشته، گفت: در این مدت، بدهی بانکی ایران‌خودرو از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. یکه‌زارع با اشاره به اینکه طی دو سال و نیم گذشته اوضاع قطعه‌سازان نیز بهبود یافته، تاکید کرد: قطعه‌سازان قبلا طلب خود را ۷۰۰ روزه دریافت می‌کردند، اما امروز زمان تسویه حساب با آنها به ۱۲۰ روز رسیده و در نتیجه ۲۰ هزار نیرویی که بیکار شده بودند، به سر کار خود بازگشتند. مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین با اشاره به قراردادهای جدید این شرکت با خارجی‌ها، گفت: اینها افتخار نیستند؛ افتخار زمانی است که بتوانیم برند داخلی خود را عرضه کنیم.

اما حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، میهمان ویژه مراسم دیروز ایران‌خودرو به‌حساب می‌آمد که پس از ۱۴ سال دوباره میهمان این شرکت شده بود. وی با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری رقابت در صنعت خودرو کشور، گفت که نباید جلوی واردات خودرو را گرفت زیرا واردات یکی از عوامل رقابت در بازار کشور به‌شمار می‌رود و اگر نباشد، خودروسازی به تکامل نخواهد رسید، هرچند واردات بی‌حساب و کتاب نیز پذیرفته نیست.