گروه اقتصاد بین‌الملل: در سال‌های اخیر شاهد حضور پررنگ خودروسازان چینی در بازار ایران بوده‌ایم این در شرایطی است که به‌رغم لغو تحریم‌ها و قطعی شدن حضور برخی خودروسازان اروپایی، سهم خودروسازان چینی از بازار ایران در حال افزایش است. حال به‌نظر می‌رسد که چین استانداردهای قدیمی و منسوخ شده‌ای را برای خودروهای خود در نظر گرفته است و خودروسازان جهانی نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش رویترز، برخی خودروسازان جهان نگران هستند که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان تلاش می‌کند گواهینامه‌های استاندار خودرویی خود را که منسوخ شده‌اند به خودروهای خارجی تحمیل کند. پیش از این چین به برندهای جهانی اجازه می‌داد مادامی که خودروهای‌شان مطابق با استاندارهای بین‌المللی است، بدون نیاز به دریافت گواهینامه‌های داخلی خودرو بفروشند. قوانین چین اساسا در مورد مسائلی مانند مقاومت سپر، عملکرد ترمز و اندازه و مکان چراغ‌ها و آینه‌ها از استانداردهای قدیمی بهره‌ می‌گیرند. خودروسازان جهانی معتقدند اقدام برای اجرای دقیق‌تر استانداردهای داخلی نشان‌دهنده غیرقابل پیش‌بینی بودن انجام کسب و کار در چین، پس‌رفت در زمینه تکنولوژی و همچنین به معنی لزوم طراحی مجدد و تاخیر در عرضه مدل‌های جدید است.

در یک مورد، قانون‌گذاران چینی جای قرار گرفتن چراغ مه‌شکن خودروهای نیسان موتور را نامناسب تشخیص دادند و این مساله از آن زمان به بعد دیگر خودروسازان را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. فردی نزدیک به انجمن خودروسازان ژاپن می‌گوید جا‌به‌جایی چند سانتی‌متری این چراغ‌ها به معنی طراحی مجدد پنل‌های بیرونی بدنه، سرمایه‌گذاری در دستگاه‌های ‌قالب‌گیری و مونتاژ چراغ و تاخیر در عرضه خودرو به مدت بیش از یک سال است. یکی از مدیران ارشد یکی از خودروسازان بین‌المللی می‌گوید: «این یک انحراف ناگهانی و آزار‌دهنده از وضعیت طبیعی است. از ما خواسته شده است با به‌کارگیری استانداردهای منسوخ، برخی از قسمت‌های خودروهای جدید را دوباره طراحی کنیم. این کار برای ما به قیمت از دست رفتن زمان و پول تمام می‌شود.» مطمئنا این مساله موجب ورشکستگی خودروسازان نمی‌شود، اما در شرایطی که استانداردهای چین یک دهه از استاندارهای جهانی عقب‌تر است، خودروسازان نگران هستند که تکنولوژی قربانی این مساله شود. ییل ژانگ، رئیس شرکت مشاوره آتوموتیو فورسایت، می‌گوید: «آنها می‌توانند هر استانداردی را که می‌خواهند اجرا کنند، اما پرسش این است که آیا این استانداردها آنقدر بالا هستند که از مصرف‌کنندگان محافظت کنند. مردم بر این باورند که چین استانداردهای مناسبی ندارد و به همین دلیل است که کیفیت خودرو در این کشور پایین‌تر است.»

در شرایطی که گواهینامه‌های استاندارد اروپا که عملا معیار جهانی محسوب می‌شود، هم‌راستا با پیشرفت تکنولوژی پیش می‌رود، استانداردهای چین از تکنولوژی عقب افتاده است. خودروسازان خارجی معتقدند علت این مساله تاحدودی به این دلیل است که چین می‌خواهد از خودروسازان داخلی در برابر رقابت محافظت کند. با این وجود فنگ یی، مدیر مرکز تحقیق و تکنولوژی خودروی چین(سی‌ای‌تی‌ای‌آر‌سی)، می‌گوید قرار نیست از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود یا به خودروسازان خارجی ضربه وارد شود. او در ایمیلی به رویترز گفت گرچه چین بر اساس قوانین اروپا به سرعت درحال تعیین استانداردهای مخصوص به خود است، اما استانداردهای داخلی این کشور از استانداردهای اروپا عقب‌تر هستند. او می‌گوید:«اما به دلیل اینکه تعیین یا به روزرسانی استانداردها و آماده کردن محصولات جدید زمان زیادی طول می‌کشد، استانداردهای جدید باز هم یک قدم عقب‌تر از استانداردهای اروپا خواهند بود.» چین به کمک تخصیص یارانه‌ و دیگر سیاست‌های تشویقی یک دهه رشد فروش دو رقمی خودروهای سبک را تجربه کرده است، اما این رشد در سال گذشته میلادی کند و تک‌رقمی شد. شرکت تحقیقاتی جی‌دی پاور پیش‌بینی می‌کند در چند سال آینده رشد تک‌رقمی فروش ادامه خواهد داشت. سخنگوی جیلی، خودروساز چینی، می‌گوید نمی‌داند که آیا اجرای استانداردهای داخلی به نفع خودروسازان داخلی است یا خیر. او می‌گوید: «طراحی خودروهای جیلی، تحقیق و توسعه و تجهیزات تولید کاملا مطابق با استانداردها و گواهینامه‌های چین و بازارهای خارجی که در آن خودروهای‌مان را می‌فروشیم هستند.»

در مورد دیگری، قانون‌گذاران چینی به هوندا موتور اعلام کرده‌اند در یکی از مدل‌های جدید این شرکت فرکانس سنسوری که عملکرد موتور و جعبه دنده و فشار هوای تایر را بررسی می‌کند مطابق با استانداردهای چین نیست. سخنگوی نیسان و هوندا در این مورد اظهارنظر نکردند، اما گفتند از نقش‌آفرینی انجمن خودروسازان ژاپن در مورد این مساله حمایت خواهند کرد. انجمن خودروسازان ژاپن در ماه نوامبر نمایندگانی را به پکن فرستاد تا نگرانی خود را به اداره صدور گواهینامه و اعتبارگذاری جمهوری خلق چین (سی‌ان‌سی‌ای) ابراز کند. این اداره مسوول صدور مجوز خودرو است. این در شرایطی است که فنگ یی، مدیر مرکز تحقیق و تکنولوژی خودروی چین، می‌گوید از چنین دیداری اطلاع ندارد. انجمن خودروسازان اروپا (ای‌سی‌ایی‌ای)، که نماینده شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن، دایملر و بی‌ام‌و است و همچنین تولیدکنندگان مطرح آمریکایی، می‌گویند ترجیح می‌دهند خودروسازان خودشان این مساله را مورد به مورد حل کنند. دومینیک دیکلرک، نماینده چین، می‌گوید انجمن خودروسازان اروپا از نشانه‌های پذیرش حاکمیت قانون توسط چین و استبداد کمتر استقبال کردند، اما نگران تاثیر این مساله بر آینده فروش هستند. او می‌گوید: «این مساله برای عرضه محصولات خلاقانه در چین بسیار مضر است. فکر می‌کنیم خودروسازان جهانی همگی با موانع جدیدی در چین روبه رو می‌شوند.»