رقابت برقی خودروسازان بزرگ ایران

جدا از محصولاتی که خودروسازان دولتی و خصوصی در قالب مدل‌های برقی عرضه کرده و خواهند کرد، تا به امروز چند مدل خودروی برقی نیز توسط آنها وارد شده است. در این بین، ایران‌خودرو «لونا» را، سایپا «سینوگلد» را، گروه بهمن «هونگچی» را و کرمان موتور نیز KMC J۷ را وارد کرده‌اند. لونای ایران‌خودرو قیمتی بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دارد و گفته می‌شود پیشرانه آن می‌تواند ۱۱۰ کیلووات توان تولید کند. حداکثر سرعت و شتاب صفر تا صد این محصول نیز به‌‌‌ترتیب ۱۴۰کیلومتر بر ثانیه و ۹.۵ ثانیه عنوان شده است. لونا محصولی ذاتا چینی به شمار می‌رود و ظاهرا بناست از آن در ناوگان تاکسیرانی کشور استفاده شود. خودروی برقی دیگر اما به سایپا تعلق دارد که آن نیز گزینه استفاده در ناوگان تاکسیرانی است.

پیشرانه این خودرو ۱۰۰کیلوواتی است و می‌تواند ۱۳۴اسب‌‌‌بخار قدرت تولید کند.  این خودرو دارای برد تقریبا ۴۰۰کیلومتری با هر بار شارژ است. به نظر می‌رسد قیمت این خودرو در بازار ایران کمتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ازآب در‌می‌آید. اما خودروسازی خصوصی بزرگ کشور یعنی کرمان موتور نیز KMC J۷ را به عنوان محصولی برقی وارد کرده است. KMC J۷ به‌‌‌کمک باتری ۶۴ کیلووات‌‌‌ ساعتی خود می‌تواند تا حدود ۵۵۰ کیلومتر مسافت را طی کند. این خودرو با قیمتی بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عرضه شده است.

در نهایت اما هونگچی نیز محصول برقی وارداتی گروه بهمن به شمار می‌رود که از آن با عنوان رولزرویس چینی یاد می‌شود. قیمت خودروی برقی گروه بهمن بالغ بر ۲میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است. هونگچی EQM۵ از یک پیشرانه تمام‌‌‌برقی استفاده می‌کند که توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۴۰ کیلووات (معادل ۱۸۸ اسب‌‌‌بخار) را دارد. قدرت فوق به وسیله گیربکس یک‌‌‌سرعته به چرخ‌‌‌های جلو منتقل می‌شود و می‌تواند با یک‌‌‌ بار شارژ کامل، مسافت ۴۳۱ کیلومتری را طی کند.

از جمله آپشن‌‌‌ها و امکانات رفاهی هونگچی QM۵ می‌توان به ایربگ جانبی جلو و عقب، سنسور فشار باد تایرها، کنترل کشش و پایداری، هشدار برخورد از جلو، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی و رادار نقطه کور، دوربین دنده‌‌‌عقب، هشدار برخورد با عابر پیاده و حالت اقتصادی و عادی رانندگی اشاره کرد.