نبض فروش بهاره خودروسازان

p27 copy

 با در نظر گرفتن اینکه سه خودروساز بزرگ کشور در بهار امسال 230‌هزار و 504 دستگاه محصول را به تولید رسانده‌اند، آمار فروش 201‌هزار دستگاهی می‌گوید آنها 29‌هزار و 500 دستگاه از تولیدات خود را در این بازه زمانی نفروخته‌اند. به عبارت بهتر، حدود 88‌درصد از محصولات تولیدی خودروسازان بزرگ کشور در فصل نخست امسال، به فروش رفته است. این موضوع نشان می‌دهد خودروسازان بزرگ 12‌درصد از محصولات تولیدی در بهار را (به دلیل کسری قطعه و ناقص بودن یا به هوای افزایش قیمت کارخانه‌ای) انبار کرده‌اند. در بین خودروهای فروخته شده در بهار امسال، گران‌ترین آنها هایما (محصول مونتاژی و چینی ایران خودرو در سایت خراسان) با قیمت بالای یک میلیارد تومان بوده است. ارزان‌ترین خودروی فروخته شده در فصل نخست امسال نیز وانت پراید با قیمت کمتر از 240 میلیون تومان بوده است.

همچنین لقب پر فروش‌ترین خودروی بهار امسال با آمار حدودا 48‌هزار دستگاهی به گروه پژو اختصاص یافته است. البته این در حالی است که با توجه به خروج اکثر مدل‌های پژو از خط تولید ایران خودرو، این لقب در آینده نزدیک نصیب خودروهای دیگری مانند خانواده ایکس 200 سایپا خواهد شد. نکته دیگر اینکه در بین خودروهای فروش رفته خودروسازان بزرگ کشور طی بهار سال‌جاری، کمترین آمار (با در نظر نگرفتن سهند به عنوان محصولی جدید که آمار فروش تنها دو دستگاهی به نام آن ثبت شده) نصیب هایما شده است. این خودرو در کل فصل بهار امسال کمتر از 2هزار و 600 دستگاه فروش داشته است.

بیشترین فروش برای ایران خودرو

در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران‌‌‌خودرو توانسته بیشترین آمار فروش را در سه ماه ابتدایی امسال به نام خود ثبت کند. بنابر آمار ارائه شده به سامانه کدال، ایران خودرویی‌ها در سه ماه ابتدایی امسال نزدیک به 110‌هزار دستگاه انواع محصول تولیدی خود را به فروش رسانده‌اند. این شرکت در سه ماه نخست پارسال 119‌هزار و 138 دستگاه فروش داشته، بنابراین در مدت مشابه امسال با افت حدودا 8درصدی (معادل بیش از 9‌هزار دستگاه) فروش مواجه شده است. طبق آمار ارائه شده به کدال، ایران خودرو در سه ماه نخست امسال 122‌هزار و 694 دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده است. با در نظر گرفتن فروش نزدیک به 110‌هزار دستگاهی این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، بزرگ‌ترین خودروساز ایران 90‌درصد از محصولات تولیدی خود را در بهار فروخته و 10‌درصد دیگر نیز انبار شده‌اند.

پرفروش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین محصول ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو را در بهار امسال، طبق روال معمول این سال‌ها، خانواده پژو با آمار 47‌هزار و 456 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌دستگاهی تشکیل داده است. در مقایسه با سه ماه نخست پارسال با آمار 74‌هزار و 328 دستگاهی، ایران‌‌‌خودرو حدودا 36‌درصد (معادل 26‌هزار و 572 دستگاه) پژوی کمتری فروخته است. این موضوع ارتباط مستقیمی با کاهش تولید پژو در ایران خودرو دارد. در حال حاضر ظاهرا تنها مدل 207 در بین خانواده پژو در ایران خودرو تولید می‌شود و دیگر خبری از 206، 405 و پارس نیست. طبق گزارش ایران خودرو، میانگین قیمت پژوهای فروش‌رفته در سه ماه ابتدایی امسال بالغ بر 362 میلیون تومان بوده است. 

در بین دیگر محصولات ایران‌‌‌خودرو، گروه سورن (یا همان سمند سابق) فروشی کمتر از 17‌هزار و 600 دستگاه در سه ماه ابتدایی امسال داشته است. در مقایسه با سه ماه ابتدایی سال گذشته، فروش این گروه خودرویی رشد 65 درصدی را به ثبت رسانده است. متوسط قیمت در این گروه خودرویی طی بهار امسال 330 میلیون تومان بوده است. ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها همچنین تا پایان خرداد امسال 17‌هزار و 357 دستگاه دنا را به فروش رسانده‌‌‌اند؛ آماری که نشان می‌‌‌دهد فروش این خودرو نسبت به سه ماه مشابه پارسال رشد بیش از 11درصدی داشته است. با توجه به اینکه سورن و دنا از یک خانواده هستند، خانواده خودرویی موردنظر پس از گروه پژو، پر تیراژترین در ایران خودرو به شمار می‌رود. هر دستگاه دنا در بهار امسال به طور متوسط با قیمتی بالغ بر 523 میلیون تومان به فروش رفته است. متوسط قیمت دنا در بهار سال گذشته کمتر از 370 میلیون تومان بود.

ایران خودرویی‌ها اما از فروش 4‌هزار و 403 دستگاه رانا در بهار امسال خبر داده‌اند. طبق اعلام این شرکت، فروش رانا نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالا رفته، به نحوی که رشد 32درصدی را به خود دیده است. ایران خودرویی‌ها در بهار امسال هر دستگاه رانا را به طور متوسط با قیمت کمتر از 250 میلیون تومان فروخته‌اند، حال آنکه در بهار پارسال قیمت متوسط این محصول حدود 205 میلیون تومان بود.

از تارا نیز خبر می‌رسد ایران خودرو این محصول را در بهار سال‌جاری با متوسط قیمت حدودا 467 میلیون تومان فروخته است. فروش تارا در بهار امسال بیش از فصل مشابه سال گذشته بوده، به نحوی که از 8‌هزار و 182 دستگاه به 14‌هزار و 541 دستگاه افزایش یافته است. بزرگ‌ترین خودروساز ایران همچنین 2‌هزار و 553 دستگاه هایما را در بهار سال‌جاری به فروش رسانده است. این در حالی است که فروش این شاسی‌بلند مونتاژی چینی در فصل مشابه پارسال 3هزار و 616 دستگاه بود. بنابراین هایما در کنار پژو، تنها محصولات ایران خودرو هستند که فروش کمتری نسبت به بهار پارسال داشته‌اند. هر دستگاه هایما به طور متوسط با قیمت کمی بیش از یک میلیارد تومان در فصل نخست امسال فروخته شده که بیش از فصل مشابه پارسال است.

کارنامه فروش سایپا

اما دیگر خودروساز بزرگ ایران یعنی سایپا نیز در فصل نخست امسال و نسبت به فصل مشابه پارسال افت فروش را ثبت کرده است. این شرکت در سه ماه ابتدایی امسال 74‌هزار و 50 دستگاه محصول را فروخته، حال آنکه در مدت مشابه پارسال 81‌هزار و 565 دستگاه فروش داشت. بنابراین فروش بهاره سایپا بیش از 9‌درصد (معادل بالغ بر 7‌هزار و 500 دستگاه) افت کرده است. طبق آمار موجود در کدال، تولید سایپا در سه ماه ابتدایی امسال به 83‌هزار و 107 دستگاه رسیده است. بنابراین با در نظر گرفتن فروش 74‌هزار و 50 دستگاهی این شرکت در بهار امسال، دومین خودروساز بزرگ کشور 89‌درصد از محصولات تولیدی‌اش در فصل تحت بررسی را فروخته و 11‌درصد دیگر را انبار کرده است.

محصولات فروش رفته سایپا در بهار امسال شامل خانواده ایکس 200، شاهین و وانت پراید بوده است. در این بین، بیشترین فروش نصیب خانواده ایکس 200 (تیبا، کوئیک، ساینا) شده است. در بازه زمانی تحت بررسی، 43‌هزار و 362 دستگاه از محصولات این خانواده به فروش رفته است. با توجه به آمار 56‌هزار و 411 دستگاهی بهار پارسال، فروش این گروه خودرویی بیش از 13‌هزار دستگاه کم شده است. قیمت متوسط فروش اعضای این گروه در بهار امسال، کمتر از 267 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که سایپا سال گذشته مدل‌های این گروه خودرویی را با قیمت متوسط کمتر از 184 میلیون تومان می‌فروخت.

دیگر محصول سایپا یعنی شاهین که در مدل‌های دنده‌ای و اتومات به تولید می‌رسد، در سه ماه ابتدایی امسال 14‌هزار و 59 دستگاه فروش داشته است. با توجه به آمار 12‌هزار و 498 دستگاهی پارسال، سایپا‌هزار و 561 دستگاه معادل 12.5‌درصد شاهین بیشتری را به فروش رسانده است. سایپایی‌ها هر دستگاه شاهین را با قیمت متوسط 418میلیون تومان در فصل نخست امسال فروخته‌اند. در بهار پارسال، متوسط قیمت کارخانه‌ای شاهین کمتر از 305 میلیون تومان بود.  متوسط قیمت وانت پراید نیز در سال‌جاری حدود 237 میلیون تومان در مقابل 191میلیون تومان سال گذشته بوده است. سایپا در سه ماه ابتدایی امسال 16‌هزار و 350 دستگاه وانت پراید را به فروش رسانده، حال آنکه در بازه زمانی مشابه پارسال آمار فروش 12‌هزار و 656 دستگاهی را در این خودرو به جا گذاشته بود.

آمار فروش وارداتی پارس خودرو

از پارس خودرو نیز خبر می‌رسد سومین خودروساز بزرگ کشور هم مانند دیگر خودروسازان، در سه ماه ابتدایی امسال کمتر از مدت مشابه پارسال فروش داشته است. کل تولید پارس‌‌‌خودرو در سه‌ ماه نخست سال‌جاری، 24‌هزار و 703 دستگاه بوده، اما آمار محصولات فروش‌‌‌ رفته این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی به 17‌هزار و 155 دستگاه رسیده است.  با این حساب، پارس‌‌‌خودرو 7‌هزار و 548 دستگاه از محصولات تولیدی خود در سه ماه ابتدایی امسال نفروخته است. این شرکت همچنین در مقایسه با سه ماه ابتدایی پارسال نیز خودروی کمتری فروخته است. آمار می‌‌‌گوید، فروش پارس‌‌‌خودرو در فصل نخست سال گذشته 30‌هزار و 984 دستگاه بوده است. با این حساب، سومین خودروساز بزرگ ایران در بهار امسال حدودا 45‌درصد فروش کمتری نسبت به فصل مشابه پارسال داشته است.

پارس‌خودرو در سه ماه نخست امسال 16‌هزار و 845 دستگاه از خانواده Q200 را به فروش رسانده است. آمار فروش این گروه خودرویی در سه ماه ابتدایی سال گذشته 20‌هزار و 13 دستگاه بود، بنابراین پارس خودرو 3هزار و 168 دستگاه کمتر از پارسال فروخته است. میانگین قیمت فروش این خودرو در بازه زمانی تحت بررسی کمتر از 282 میلیون تومان در مقابل 194 میلیون تومان بهار پارسال بوده است.  در آمار فروش پارس خودرو همچنین آمده که این شرکت در بهار امسال دو دستگاه سهند (محصول جدید پارس خودرو) و 308 دستگاه زوتی (به عنوان محصول وارداتی) را فروخته است. قیمت فروش زوتی زیر یک میلیارد تومان اعلام شده و سهند نیز کمتر از 390 میلیون تومان قیمت داشته است.

2712537_682+copy