تاکسیرانی ایران  به چین می‌رسد؟

به دلیل افزایش قیمت محصولات داخلی از یک طرف و همچنین خروج برخی خودروها از خطوط تولید همچون پراید و پژو۴۰۵، حمل‌ونقل سواری با معضلات و مشکلات بی‌شماری مواجه شده است که مهم‌ترین آنها فرسودگی تاکسی‌های موجود محسوب می‌شود. در حال حاضر هزینه تعمیر و نگهداری خودروها به خصوص تاکسی‌های سواری بیش از پیش افزایش داشته است.هزینه تعمیرات و نگهداری وسایل نقلیه شامل هزینه خرید‌، تعویض روغن موتور‌، فیلتر‌‌ها‌، باتری خودرو و لاستیک‌ها می‌شود که این روزها قیمت آنها سر به فلک کشیده است.از طرف دیگر به دلیل فرسودگی ناوگان تاکسیرانی، رانندگان مجبور به پرداخت هزینه سنگین تعمیرات و نگهداری هستند چرا که امکان خرید تاکسی نو و جایگزین کردن آن با تاکسی فرسوده خود را ندارند چرا که قیمت محصولات داخلی به خصوص طی چهار سال تحریم به شدت افزایش یافته است.

حالا با توجه به وضعیتی که از تاکسیرانی کشور به خصوص تهران ترسیم کردیم، سیاستگذار خودرو با حمایت و پشتیبانی معاون اول رئیس جمهور و همراهی شهرداری تهران، درصدد واردات و تولید خودروهای برقی است که قرار است به‌زودی وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری شود.چندی پیش نیز از خودروی آریزو ۵ شرکت مدیران خودرو به عنوان تاکسی شهری رونمایی شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که عزم دولت برای تغییر رنگ و بوی خطوط تاکسیرانی کشور جدی است اما همان‌طور که عنوان شد دولت مسیر ناهمواری را برای این تغییرات انتخاب کرده است.

هفته گذشته نامه‌ای از سوی عباس علی‌آبادی وزیر صمت به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور منتشر شد که در این نامه، وزیر صمت پیرو سفر مخبر به کشور چین و همچنین توافق با نخست‌وزیر این کشور مبنی بر ورود ۱۰۰‌هزار تاکسی، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده به مخبر ارائه کرده بود. در این نامه لیست شرکت‌هایی که قرار است تاکسی وارد کنند و ثبت‌سفارش‌های انجام شده و آتی نیز اطلاع‌رسانی شده بود. نکته جالب در این لیست، خودروهایی است که قرار است توسط شرکت‌های واردکننده عرضه شود. با نگاهی به لیست خودروها موضوعی که جلب توجه می‌کند این است که وارد‌کنندگانی که در شرایط کنونی اقدام به واردات محصولات مشخص کرده‌اند قرار است همان محصولات را آن هم به صورت برقی، وارد ناوگان تاکسیرانی کنند. به عنوان مثال گروه خودروسازی بهمن بعد از آزادسازی واردات اقدام به واردات خودروی هونگچی کرده است. حال قرار است همین خودرو به صورت برقی وارد و در ناوگان حمل‌ونقل شهری به کار گرفته شود. دیگر خودروها نیز تقریبا همین مشخصات را دارند. موضوع دوم قیمت این خودروهاست.

واضح است که محصولات برقی قیمتی بالاتر از خودروهای با سوخت فسیلی دارند علاوه بر این هزینه تعمیرات آنها نیز بسیار بالاست. بنابراین اینکه چطور دولت و رانندگان از پس هزینه‌های واردات و همچنین هزینه خودرو برمی‌آیند سوال دیگری است که هم اکنون مطرح می‌شود. اما اگر بخواهیم از زاویه دیگر به قضیه نگاه کنیم این‌طور باید بگوییم که دولت سنگ بزرگی را برای ناوگان تاکسیرانی کشور برداشته که جزئیات آن چندان با یکدیگر همخوانی ندارد. اگر از هزینه‌های واردات و عرضه تاکسی‌های برقی بگذریم، ایستگاه‌های شارژ این محصولات با توجه به ظرفیت محدود نیروگاه‌های برق خود سوالی است که مطرح می‌شود.  با این حال اما همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد اگر این مسیر (ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل تاکسیرانی) با تدبیر دولت هموار شود به طور حتم منشأ تغییرات و تحولات اساسی خواهد شد.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا محصولاتی که قرار است به عنوان تاکسی وارد کشور شوند، در کشورهای مبدأ نیز در ناوگان تاکسیرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

تاکسی‌های جدیدالورود به ایران

در نامه‌ای که وزیر صمت به معاون اول رئیس جمهوری ارسال کرده لیست ۱۲ شرکت با خودروهای ثبت‌سفارش شده جهت استفاده در تاکسیرانی منتشر شده است. حال به بررسی خودروهای ثبت‌سفارش شده می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا این خودروها در کشور مبدأ یعنی چین نیز کاربری تاکسی دارند؟ خودروی چانگان که توسط شرکت سایپا وارد کشور شده اولین خودرویی است که بعد از گذشت حدود ۹ ماه از ثبت‌نام وارداتی‌ها، تحویل مشتری‌ها داده شد حال سایپا با ثبت‌سفارش ۶‌هزار دستگاه از این خودرو البته به‌صورت برقی در شرایط کنونی و ثبت‌سفارش ۱۲‌هزار چانگان دیگر در ماه‌های آتی قرار است این محصول را وارد ناوگان تاکسیرانی کند.

طبق بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» چانگان در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین برندهای تاکسی در چین است.ظاهرا محصولات این خودروساز چینی به دلیل قیمت مناسب، مصرف سوخت کم و قابلیت اطمینان بالا گزینه خوبی برای تاکسی است. اما خودروی آریزو ۵ متعلق به شرکت مدیران خودرو نیز که چندی پیش نمونه برقی آن با حضور وزیر صمت رونمایی شد، قرار است به زودی وارد ناوگان تاکسیرانی شود. این خودرو نیز طبق بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در شهرهای بزرگ مانند پکن، شانگهای و گوانگژو مورد استفاده قرار می‌گیرد.این خودرو نیز طبق بررسی‌ها با توجه به قیمت مناسب در کشور چین به عنوان یکی از محبوب‌ترین تاکسی‌های چینی معرفی شده است . اما بستون برقی خودرویی است که قرار است توسط شرکت ایران خودرو وارد کشور شود.

در حال حاضر ایران خودرو اقدام به ثبت‌سفارش ۲‌هزار دستگاه از این خودرو کرده اما در ماه‌های آتی قرار است تعداد ۱۲‌هزار دستگاه دیگر را ثبت‌سفارش کند. این محصول نیز در ناوگان تاکسیرانی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که فضای داخلی جاداری دارد و گزینه مناسبی برای مسافران تاکسی است. ونوسیا نیز یک برند خودروی چینی است که نمونه برقی آن جهت استفاده در ناوگان تاکسیرانی توسط شرکت مکث موتور قرار است وارد شود. شرکت یاد شده تعداد دو‌هزار دستگاه از این خودرو را ثبت‌سفارش کرده است. ونوسیا متعلق به شرکت دانگ فنگ است که در چین به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول نیز ظاهرا گزینه مناسبی برای رانندگان تاکسی است.

اما به سراغ محصول هونگچی برویم که این خودرو نیز از یک برند چینی است و چندی پیش تعریف و تمجید جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از خودروی هونگچی که «شی» رئیس جمهور چین سوار بر آن بود، این برند را برجسته کرد.ظاهرا مدل برقی هونگچی که گروه بهمن قرار است وارد کشور کند در چین در تاکسیرانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس شرکت‌های دیار خودرو، مدیران خودرو، آرین پارس موتور، ایران خودرو، سایپا، مکث موتور، کرمان موتور، بهمن موتور، خودروسازی فردا و شهرداری تهران در لیست وزیر صمت به معاون اول رئیس جمهور به عنوان مجری تولید و واردات خودروهای برقی معرفی شده‌اند.

تاکسی در کشورهای مختلف

در هر کشوری تاکسی‌ها به عنوان نماد خاص همان کشور شناخته می‌شوند. به عنوان نمونه در انگلیس تاکسی‌‌های سیاهِ لندن یا همان بلَک کَب (Black Cab) یکی از نمادهای پایتخت انگلستان محسوب می‌‌شوند.در برخی کشورها تاکسی‌ها لوکس و در برخی دیگر همچون ایران، تاکسی‌ها همان محصولاتی هستند که بیشتر مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در بسیاری از کشورها مرسدس بنز خودروی نسبتا لوکسی به شمار می‌رود، در حالی که سال‌هاست مرسدس بنز سری E به عنوان تاکسی در آلمان استفاده می‌شود.

و یا فورد کراون ویکتوریا یکی از مشهورترین تاکسی‌‌های جهان است که سال‌ها در ایالت‌‌های مختلف آمریکا به عنوان تاکسی استفاده می‌شود. تاکسی‌های فرانسه برخلاف تاکسی‌‌های کشورهای مختلف جهان معمولا شکل واحد و یکسانی ندارند و رانندگان در فرانسه می‌توانند از خودروهای مختلفی به عنوان تاکسی استفاده کنند.  شرکت خودروسازی تویوتا برای تاکسی ژاپن سری کراون کامفورت را به صورت اختصاصی برای استفاده به عنوان تاکسی طراحی کرده است.اما خودروی جتا نیز خودرویی است که در کشور چین به عنوان تاکسی استفاده می‌شود؛ و این یکی از مدل‌‌های فولکس واگن به عنوان تاکسی اصلی کشور چین استفاده می‌شود.

001 copy