طبق آمار منتشره، مجموع تولید کامیون، کامیونت، کشنده، ون، مینی بوس، میدل باس و اتوبوس در ۷ ماه امسال، کمی بیش از ۲۵‌هزار دستگاه بوده است. با توجه به تولید ۱۹‌هزار دستگاهی خودروهای موردنظر در ۷ ماه پارسال، تیراژ آنها ۶‌هزار دستگاه (حدودا ۳۲ درصد) رشد را به خود می‌بیند. در تولید این تعداد محصول تجاری، نقش اصلی را واحدهای تجاری‌ساز وابسته به دو خودروساز بزرگ کشور بر عهده داشته‌اند، هر چند البته بخش خصوصی نیز کمک قابل‌توجهی به رشد ۳۲ درصدی تیراژ خودروهای موردنظر کرده است.

در بخش کامیون، کامیونت و کشنده، تجاری‌سازان کشور توانسته‌اند تا پایان مهر امسال در مجموع ۲۱‌هزار و ۷۱۱ دستگاه از این مدل خودروها را به تولید برسانند. در مقایسه با ۷ماه سال گذشته، تولید این گروه خودرویی رشدی ۳۵ درصدی را تجربه کرده است. در این بین، ایران خودرودیزل تولیدی ۶‌هزار و ۵۹ دستگاهی را در این بخش از خود به جا گذاشته که نشان از افت ۹ درصدی نسبت به ۷ ماه سال گذشته دارد. در مقابل هرچند سایپادیزل رشد ۵۱ درصدی تولید را در این بخش به دست آورده، با این حال کل تولید کامیون، کامیونت و کشنده این شرکت در ۷ماه امسال کمتر از‌ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده است.

در بین خودروسازان بخش خصوصی نیز بهمن دیزل توانسته با تولیدی ۳‌هزار و ۳۷۸ دستگاهی، به رشد ۴۴ درصدی در تولید این مدل محصولات دست پیدا کند.

اما در بخش ون نیز خودروسازان با رشد تولید قابل‌توجهی مواجه شده‌اند. کل تولید ون در۷ ماه امسال ۲‌هزار و ۲۶۵ دستگاه بوده که از رشد ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. در این بین، بیشترین تولید ون نصیب ایران خودرودیزلی شده که تیراژ ۲‌هزار و ۳۹ دستگاهی داشته است. این شرکت نسبت به ۷ ماه سال گذشته ۸۳‌درصد رشد تولید را در بخش ون تجربه کرده است.

نگاهی هم به آمار تولید مینی بوس و میدل باس بیندازیم. در ۷ ماه امسال، کل تولید خودروسازان در این بخش، ۵۳۸ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دو دستگاهی را روایت می‌کند. سهم اعظم تولید مینی بوس و میدل باس در اختیار بهمن دیزل قرار دارد. این شرکت در ۷ ماه امسال ۳۲۵ دستگاه از این خودروها را تولید کرده تا نسبت به ۷ماه سال گذشته ۵۹‌درصد رشد کند.

اما در بخش اتوبوس نیز با آماری ضعیف در تولید مواجه هستیم. کل تولید اتوبوس در ۷ ماه امسال ۴۹۱ دستگاه بوده که در مقایسه با ۷ ماه سال گذشته کاهش تولید ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. اتوبوس تنها بخش تولیدی است که در ۷ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت تیراژ داشته است. بیشترین تولید اتوبوس به ایران خودرودیزل اختصاص دارد، چه آنکه تیراژی ۲۳۷ دستگاهی تا پایان مهر داشته است. این شرکت نسبت به ۷ ماه مشابه سال گذشته، ۳۳‌درصد افت تولید در بخش اتوبوس داشته است.