رشد بهاری خودروهای تجاری

رشد تولید کامیون در ایران‌خودرو دیزل

بنابر صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط ایران‌خودرودیزل، این شرکت در دو ماه نخست امسال توانسته علاوه بر تولید، فروش بیشتری را نیز در کارنامه‌اش به ثبت برساند.   بر اساس گزارش منتشره، مجموع تولید ایران‌خودرودیزل در فروردین و اردیبهشت امسال تنها هزار و ۵۴۵ دستگاه شامل کامیون سنگین، ون و پیکاپ بوده است. با توجه به تیراژ ۶۶۸ دستگاهی ایران‌خودرودیزل در دو ماه نخست سال گذشته، تولید این شرکت در بازه زمانی مشابه امسال حدودا ۱۳۱درصد رشد را نشان می‌دهد. در لیست محصولات تولیدی ایران‌خودرودیزل، کامیون سنگین، ون و پیکاپ، اتوبوس و مینی‌بوس وجود دارد، با این حال در دو ماه ابتدایی امسال، این شرکت فقط کامیون سنگین، ون و پیکاپ تولید کرده است.

محصول اصلی ایران‌خودرودیزل در بازه زمانی تحت بررسی، کامیون سنگین بوده، به نحوی که این شرکت هزار و ۳۰۵ دستگاه از آن را به تولید رسانده است. در مقایسه با فروردین و اردیبهشت سال گذشته، ایران‌خودرودیزل رشدی ۱۳۰ درصدی را در تولید کامیون سنگین تجربه کرده است. این شرکت در دو ماه ابتدایی سال گذشته ۵۷۰ دستگاه کامیون سنگین به تولید رسانده بود. ایران‌خودرودیزل اما در دو ماه ابتدایی امسال  ۲۴۰ دستگاه ون و پیکاپ را نیز به تولید رسانده است. این در حالی است که در دو ماه نخست سال گذشته تنها یک دستگاه از این محصولات در این شرکت ساخته شده است. بررسی آمار فروردین  و اردیبهشت سال گذشته نشان می‌دهد ایران‌خودرودیزل تعداد محدودی اتوبوس و مینی‌بوس را به تولید رسانده، اما در دو ماه مشابه امسال حتی یک دستگاه نیز از این محصولات را به تولید نرسانده است. این خودروساز در دو ماه ابتدایی سال گذشته دو دستگاه مینی‌بوس را به همراه ۹۵ دستگاه اتوبوس تولید کرده بود.

گفته می‌شود ناوگان حمل و نقل عمومی‌ با کمبود اتوبوس و مینی‌بوس مواجه است و گویا بناست بخشی از این کمبود به واسطه واردات حل شود. این در حالی است که خودروسازی کشور به خصوص ایران‌خودرودیزل از ظرفیت بالایی برای تولید اتوبوس برخوردار است و اگر از این ظرفیت استفاده بهینه صورت گیرد، شاید از جنبه کمی ‌(نه کیفی) نیازی به واردات نیز نباشد.   اما نگاهی هم بیندازیم به اوضاع فروش ایران‌خودرودیزل در فروردین و اردیبهشت امسال. طبق گزارش ارائه شده به بورس، این خودروساز در مجموع تنها ۸۶۳ دستگاه محصول را طی دو ماه ابتدایی امسال به فروش رسانده است. در مقایسه با دو ماه مشابه سال گذشته، فروش این خودروساز چیزی حدود ۶ برابر شده است. در بین محصولات ایران‌خودرودیزل، بیشترین فروش نصیب کامیون سنگین شده به نحوی که آنها ۷۴۷ دستگاه از این مدل محصولات را در فروردین و اردیبهشت امسال فروخته‌اند. در دو ماه مشابه سال گذشته، ایران‌خودرودیزل ۱۲۶ دستگاه کامیون سنگین را تولید کرده بود، بنابراین امسال رشدی تقریبا ۶ برابری در فروش این محصول نصیب آبی‌پوشان شده است.

در لیست فروش ایران‌خودرودیزل ۱۰۳ دستگاه ون و پیکاپ نیز به ثبت رسیده است. در دو ماه ابتدایی سال گذشته تنها چهار دستگاه از این مدل خودروها توسط ایران‌خودرودیزل فروخته شده بود. این شرکت همچنین چهار دستگاه اتوبوس هم در دو ماه ابتدایی امسال به فروش رسانده که ۱۴ دستگاه کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. تعداد مینی‌بوس‌های فروخته شده ایران‌خودرودیزل نیز در دو ماه امسال ۸ دستگاه بوده، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته این شرکت هیچ فروشی در این بخش نداشته است. بخش دیگر فروش این شرکت هم به قطعات مربوط می‌شود، چه آنکه در گزارش ارائه شده به بورس، فروش در قالب قطعات نیز به چشم می‌آید. در ستون مقابل قطعات، عدد یک به عنوان میزان فروش ثبت شده است.

اما کل درآمد فروش ایران‌خودرودیزل در مجموع فروردین و اردیبهشت امسال هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان بوده است. با توجه به فروش بیش از ۲۳۵ میلیارد تومانی ایران‌خودرودیزل در فروردین و اردیبهشت سال گذشته، درآمد این شرکت از ناحیه فروش، رشد۶ برابری را نشان می‌دهد. گران‌ترین محصول ایران‌خودرودیزل در دو ماه ابتدایی امسال، اتوبوس این شرکت بوده که قیمت آن در صورت‌های مالی بیش از ۲میلیارد و     ۹۷۳میلیارد تومان ثبت شده است. در مقایسه با دو ماه سال گذشته، قیمت اتوبوس تولیدی این شرکت حدودا ۵۰۰ میلیون تومان کاهش داشته که این موضوع احتمالا به  تغییر مدل مربوط است. همچنین قیمت ون و پیکاپ‌های فروخته شده این خودروساز نیز چیزی حدود ۷۶۲ میلیون تومان در دو ماه ابتدایی امسال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی اندک را به خود دیده است. اما در صورت‌های مالی ایران‌خودرودیزل، قیمت کامیون سنگین این شرکت در دو ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی شدید را تجربه کرده که این موضوع نیز به احتمال فراوان با تغییر مدل کامیون‌های تولیدی در ارتباط است. متوسط قیمت کامیون‌های تولیدی ایران‌خودرودیزل در دو ماه ابتدایی سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده و این در حالی است که در بازه زمانی مشابه امسال، میانگین قیمت به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است. در نهایت اینکه مینی‌بوس‌های ایران‌خودرودیزل نیز در دو ماه ابتدایی امسال قیمتی بالغ بر یک میلیارد تومان داشته‌اند.

رشد قوی و تیراژ ضعیف سایپادیزل

سری اما به سایپادیزل بزنیم و ببینیم این شرکت دو ماه ابتدایی امسال را چگونه پشت سر گذاشته است. دومین تجاری‌ساز بزرگ کشور در فروردین و اردیبهشت امسال آمار بهتری را نسبت به دو ماه مشابه سال گذشته از خود به جا گذاشته است. این در حالی است که مجموع تولید سایپادیزل در دو ماه تحت بررسی همچنان بسیار اندک بوده است.

طبق آمار، سایپادیزلی‌ها تنها ۲۴۶ دستگاه محصول را در دو ماه ابتدایی امسال تولید کرده‌اند که با توجه به تولید ۶۴ دستگاهی سال گذشته، رشد تقریبا چهار برابری را نشان می‌دهد. خودروهای تولیدی سایپادیزل شامل گروه کامیون، کامیونت و کشنده بوده است. این رشد البته در حالی است که ظرفیت تولید در سایپادیزل بسیار بالاتر از اینهاست، بنابراین این شرکت در فروردین و اردیبهشت امسال در کل آمار تولید قابل قبول و مناسبی را با وجود رشد تولید نداشته است. محصول تولیدی اصلی سایپادیزل در دو ماه ابتدایی سال جاری  KX۴۸۰ بوده که ۱۶۰ دستگاه از آن به تولید رسیده است. در فروردین و اردیبهشت سال گذشته حتی یک دستگاه نیز از این محصول به تولید نرسیده بود. دیگر محصول تولیدی سایپادیزل در دو ماه ابتدایی امسال کامیونت فوتون ۵/ ۸ تن بوده که این شرکت تیراژی ۸۶ دستگاهی را برای آن به ثبت رسانده است. در دو ماه مشابه سال گذشته ۳۶ دستگاه از این خودرو تولید شده بود. این شرکت در دو ماه نخست سال گذشته ۲۸ دستگاه کامیونت فوتون ۶ تن خوابدار را به تولید رسانده بود، با این حال در بازه زمانی مشابه امسال، حتی یک دستگاه نیز از این خودرو به تولید نرسیده است.

اما نگاهی هم به آمار فروش سایپادیزل در فروردین و اردیبهشت امسال بیندازیم. بنابر گزارش ارائه شده به بورس، سایپادیزل ۲۴۳ دستگاه از محصولات تولیدی‌اش را در بازه زمانی تحت بررسی به فروش رسانده است، یعنی سه دستگاه کمتر تیراژ به ثبت رسیده.   این در حالی است که فروش این شرکت در فروردین و اردیبهشت سال گذشته ۷۸ دستگاه بوده است. فروش KX۴۸۰ در بازه زمانی تحت بررسی، ۱۵۷ دستگاه بوده و این در حالی است که کل ۸۶ دستگاه کامیونت فوتون ۵/ ۸تن تولیدی این شرکت در دو ماه ابتدایی امسال، به فروش رفته است.

مبلغ کل فروش ۲۴۶ دستگاه محصول تولیدی سایپادیزل در دو ماه نخست امسال، بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. این شرکت محصول KX۴۸۰  خود را در بازه زمانی تحت بررسی به طور متوسط بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان فروخته است. دیگر محصول سایپادیزل یعنی کامیون فوتون هشت تن نیز قیمتی کمتر از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در دو ماه ابتدایی سال جاری داشته است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، قیمت خودروی موردنظر کمتر از یک و نیم برابر رشد کرده است.  

رشد ۷برابری درآمد فروش زامیاد

به زامیاد برویم، دیگر شرکت تجاری‌ساز کشور که همچنان به لطف وانت نیسان آبی روزگار می‌گذراند. محصول اصلی زامیاد را وانت در مدل‌های مختلف تشکیل می‌دهد که البته بیشترین تیراژ در این بین، به نیسان وانت معروف اختصاص دارد. کل تولید زامیاد در فروردین و اردیبهشت امسال ۵ هزار و ۸۰۴ دستگاه بوده که در مقایسه با دو ماه مشابه سال گذشته رشد تقریبا ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین خودروی تولیدی این شرکت در دو ماه ابتدایی امسال، وانت نیسان آبی در مدل NI بوده که ۲ هزار و ۲۸۲ دستگاه از آن به تولید رسیده است. این در حالی است که زمزمه‌هایی مبنی بر حذف وانت نیسان آبی از چرخه تولید به گوش می‌رسد. در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته تولید این محصول ۳۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین وانت NIB زامیاد نیز تیراژی هزار و ۹۲۶ دستگاهی در دو ماه ابتدایی امسال به ثبت رسانده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی جزئی داشته است. زامیاد در بازه زمانی تحت بررسی، ۶۶۲ دستگاه وانت دیزل یورو۵ نیز تولید کرده، محصولی که در بازه زمانی مشابه سال گذشته تولید نشده است. همچنین وانت پادرا پلاس نیز که در دو ماه ابتدایی سال گذشته تولیدی نداشته، در بازه زمانی مشابه امسال ۶۶ دستگاه از آن تولید شده است.

مدل معمولی این وانت، اما تیراژی ۸۶۷ دستگاهی در فروردین و اردیبهشت امسال داشته که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته بالغ بر ۹۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. اما کمترین میزان تولید زامیاد نیز به اتوبوس مربوط می‌شود، محصولی که در دو ماه ابتدایی امسال تنها یک دستگاه تیراژش بوده است. مرور آمار فروش زامیاد نشان می‌دهد این شرکت در دو ماه نخست امسال ۴ هزار و ۹۵۳ دستگاه محصول را فروخته است.  این در حالی است که زامیاد در دو ماه مشابه سال گذشته تنها ۹۶۰ دستگاه فروش را ثبت کرده بود. با این حساب، فروش زامیاد در دو ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵ برابر شده است. طبق صورت‌های مالی، مبلغ کل فروش زامیاد در فروردین و اردیبهشت امسال بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دو ماه مشابه سال گذشته رشد بیش از ۷ برابری را نشان می‌دهد. گران‌ترین محصول فروش رفته زامیاد در فروردین و اردیبهشت امسال وانت ریچ بوده که تقریبا ۴۸۴ میلیون تومان قیمت داشته است. همچنین ارزان‌ترین محصول فروخته شده زامیاد در فروردین امسال، وانت NI بوده که کمتر از ۲۲۴ میلیون تومان قیمت داشته است.

28-01 copy