به گزارش خبرگزاری تسنیم، صاحب حجتی قائم مقام و سخنگوی سازمان اموال تملیکی در خصوص مزایده فوق‌‌‌العاده شماره ۵۶۶ که از امروز فرآیند اجرایی آن آغاز شده، گفت: در مزایده ۵۶۵ که برگزار شد ۱۰۶۲ دستگاه خودرو در دستور قضایی وجود داشت و گمرک اعلام کرد ۲۲ دستگاه در سال ۹۶ ترخیص شده است. در روز شنبه که رمزگشایی انجام شد، برخی استان‌‌‌ها ۵۸ دستگاه مغایرت اعلام کردند که از این تعداد ۱۰ دستگاه برای بوشهر، ۲۱ دستگاه  در خوزستان و ۲۷ دستگاه در مازندران بوده است. وی افزود: ۹۸۲ خودرو در مزایده شرکت داده شدند که ۹ دستگاه خودرو فاقد پیشنهاد و چهار خودرو پیشنهادهای نامتعارفی داشتند و در عمل ۷۱ خودرو به فروش نرسید. امروز اما خودروهای عرضه نشده، در مزایده قرار خواهند گرفت. احتمال دارد این تعداد خودرو به دلیل مشکلات مربوط به تکمیل مبلغ خریداران فعلی افزایش پیدا کند.

حجتی تاکید کرد:اینکه گفته شد ۲۸۱ خودرو در اختیار یک فرد حقیقی قرار گرفته صحیح نیست؛ این فرد برای این تعداد خودرو پیشنهاد داده بود اما حدود ۲۲ خودرو را برنده شد. فرد حقوقی دیگری نیز ۲۷۲ خودرو پیشنهاد داد اما هیچ یک را برنده نشد. افراد مشابه دیگری هم بودند که برنده نشدند. محدودیتی نیز برای شرکت نبوده و هر فردی می‌‌‌توانست با پرداخت ۱۵ درصد مبلغ کارشناسی در مزایده شرکت کند. حجتی در خصوص مغایرت‌‌‌ها گفت: در صورتی که مغایرت‌ها سبب شود قیمت واقعی خودرو بیش از قیمت خریدار باشد، مابه‌‌‌التفاوتی که توسط کارشناسان رسمی اعلام می‌‌‌شود باید پرداخت شود. اگر این مبلغ پرداخت نشود، مبلغ ودیعه به فرد عودت داده خواهد شد. همچنین در صورتی که قیمت خودرو کمتر از ارزش برنده شده در مزایده باشد خودرو به برنده تحویل می‌‌‌شود.

وی در مورد تمدید مهلت واریز وجه گفت: افراد برنده به مدت ۲۴ ساعت وقت دارند تا مبلغ پرداختی را تکمیل کنند و این مدت قابل تمدید نیست. حجتی با بیان اینکه مزایده فوق‌العاده ۵۶۶ نیز از امروزآغاز شده، گفت: این کار توسط سامانه ستاد برگزار خواهد شد و افراد می‌‌‌توانند مراجعه کرده و پیشنهادهای خود را اعلام کنند. تا ساعت ۲۴ روز اول آبان نیز امکان ارائه پیشنهاد نیز وجود خواهد داشت. روز سوم آبان هم روز بازگشایی خواهد بود. داشتن امضای الکترونیک و ارائه ۱۵ درصد ضمانت نیز ضروری است. در مزایده گذشته حدود هزار نفر مشکل ضمانت‌نامه پیدا کردند. ضمانت‌نامه باید معتبر بوده و سه ماه مهلت داشته باشد. همچنین افراد حقوقی نیز باید کد اقتصادی ارائه کنند. سخنگوی سازمان اموال تملیکی ادامه داد: نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ودایعی که به خزانه واریز شده بود به شرکت کنندگان در مزایده عودت داده شد.

سخنگوی سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه مغایرت‌ها در خصوص تعداد سیلندر، رنگ و مدل خودرو بوده است؛گفت: با سامانه ستاد صحبت کردیم و موضوع عدم ذکر سیلندر بررسی شد که اعلام کردند تعداد سیلندر ذکر شده بوده است. ما برای اینکه در حق خریداران مشکلی پیش نیاید این موضوع را پیگیری کردیم. وی افزود: در استان خوزستان بحث قیمت و نصف قیمت تعیین شدن برخی خودروها مطرح بود اما در مزایده این خودروها به قیمت‌هایی حتی بالاتر از نرخ پورشه ۸ میلیارد تومانی تهران به فروش رفته است. مجموع درآمدی که از مزایده ۵۶۵ به دست آمد حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به قیمت پایه ۸۵ درصد رشد داشته است. گران ترین خودرویی نیز که در مزایده قبلی به فروش رسید ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود.

حجتی در پاسخ به سوالی در خصوص ابهامات جدی در مغایرت تعداد سیلندرهای پورشه‌های مازندران، گفت: تا روز برگزاری مزایده اطلاع نداشتیم که چنین اتفاقی افتاده است و این موضوع در حوزه سازمان اموال تملیکی نبوده و به عهده کارشناسان رسمی است. تنها چند ساعت قبل از اعلام برندگان این موضوع به ما اعلام شد و ما ناچار شدیم تا این موارد را از مزایده خارج کنیم. وی در مورد موضوع مغایرت در هنگام پلاک کردن خودروها گفت: مرجع تشخیص مدل و سال تولید دفتر فنی مهندسی پلیس راهور است و در هنگام پلاک کردن خودرو اگر مغایرتی وجود داشته باشد در خصوص مابه‌‌‌التفاوت قیمت تصمیم‌‌‌گیری خواهد شد. سخنگوی سازمان اموال تملیکی در پاسخ به سوالی در مورد عدم درج تعداد سیلندر خودروها در سامانه ستاد، گفت: راهبری سامانه در اختیار وزارت صمت است و ما تصرفی در این حوزه نداریم و در این خصوص نیز اعلام کردند که تعداد سیلندرها ذکر شده بوده است.