به گزارش «ایرنا»، این در حالی است که سرمایه‌‌گذاران برای خرید خودرو از بورس کالا ابتدا باید به سایت ebgo.ir (سایت خرید از بورس کالا) مراجعه و گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» را انتخاب کنند. بهتر است پیش از انجام مراحل بعدی، تصویری از امضای خود را با فرمت png یا jpeg یا jpg و با حداکثر حجم ۱۰۲۴ کیلوبایت آماده کنید که البته باید آن را با خودکار مشکی یا آبی در زمینه کاملا سفید امضا کرده و از آن عکس بگیرید.

در مرحله بعد کد ملی و شماره همراهی که در سامانه سجام ثبت شده باید در این مرحله وارد سامانه شود. سپس کد پنج‌رقمی که از طرف سامانه سجام پیامک می‌شود را باید وارد کرده و مشخصات فردی سرمایه‌‌گذار تکمیل شود.

پس از آن، اطلاعات دقیق نشانی و اطلاعات شغلی فرد تکمیل و در بخش نوع فعالیت باید گزینه «خریدار خودرو» انتخاب شود. تکمیل اطلاعات مالی نیز مرحله بعدی است. در این مرحله فرد باید اطلاعات بانکی خود را وارد کند؛ همچنین می‌توان معرفی‌‌نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا را از همین صفحه دانلود و چاپ کرد. در ادامه اما باید تصویر نمونه امضای فرد در چارچوب مشخص‌شده قرار بگیرد. ارسال تصویر امضا الزامی و ارسال سایر مدارک، اختیاری است. پس از انجام این مراحل باید تیک مربوط به «کد بازار فیزیکی بورس کالا» و تیک مربوط به تایید و تعهد به صحت اطلاعات فعال شود. در نهایت گزینه «قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی» انتخاب و صدور کد بورس کالا در دستور کار قرار می‌گیرد. در زمان ثبت درخواست کد بورسی بورس کالا برای خرید خودرو، از ثبت درخواست برای کد بازارهای مالی بورس کالا خودداری شود. در صورت موفقیت‌آمیز‌ بودن فرآیند ثبت درخواست دریافت کد بورسی بورس کالا، پیامکی از طرف کارگزاری برای فرد موردنظر ارسال می‌شود.

آشنایی با حساب وکالتی و نحوه افتتاح آن

یکی از الزامات فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا از طریق کارگزاری موردنظر و خرید خودرو از بورس کالا، افتتاح حساب وکالتی مربوط به معاملات بورس کالا در یکی از بانک‌های منتخب است. «حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش‌پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری نیز دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد.» برای افتتاح حساب وکالتی ابتدا باید فرم معرفی‌‌نامه (که در مراحل نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا به آن اشاره شد) دانلود و چاپ شود؛ سپس باید به همراه این معرفی‌نامه و سایر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب به یکی از شعب بانک مربوطه مراجعه شود.

پس از افتتاح حساب وکالتی، باید مجددا به سایت ebgo.‌ir مراجعه و سپس گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» انتخاب شود. واریز درصدی از قیمت پایه (اعلامی از سوی بورس کالا در اطلاعیه عرضه) به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش الزامی است. ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری مورد نظر یک روز قبل از عرضه نیز مرحله دیگر خرید خودرو از بورس کالا است. همچنین شرکت در فرآیند حراج و ثبت قیمت‌های پیشنهادی (در صورت بیشتر بودن تقاضا به نسبت عرضه، ثبت قیمت‌های رقابتی) نیز باید انجام شود.

در صورت موفق شدن به خرید، تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه بورس کالای کارگزاری مدنظر، مرحله بعدی به حساب می‌آید.

مشتریانی که قصد ثبت سفارش روی خودروها را دارند، ابتدا نیاز است در سامانه ایبیگو ثبت نام کنند. مشتریان پس از ورود به سامانه نیز باید روی گزینه «عرضه‌ها و سفارش‌‌ها» کلیک کنند تا به صفحه کالاهای عرضه شده هدایت شوند. پس از کلیک روی این گزینه، صفحه‌‌ای باز می‌شود که باید در آن تابلوی معاملات مورد نظر انتخاب شود. در اینجا منظور «تالار خودرو» است.

پس از انتخاب تالار، لیستی از خودروهای قابل عرضه به همراه تاریخ عرضه، قیمت پایه، محل انبار، نوع تسویه و سایر اطلاعات نمایش داده می‌شود. در مقابل نام هر کالا (خودرو)، گزینه اطلاعات بیشتر وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توان درباره هر خودرو اطلاعات کامل را مشاهده کرد. این اطلاعات شامل مشخصات خودروی قابل عرضه، حداکثر قیمت مجاز، درصد پیش‌‌پرداخت، فایل پیوست مربوط به هر خودرو و... است. فایل پیوست شامل اطلاعات، بخشنامه‌ها و نکات لازم برای ثبت سفارش است. همچنین در این فایل لیست عاملیت‌‌ها (نمایندگی‌‌ها) به همراه آدرس و شماره تماس آنها به‌‌منظور تحویل خودرو درج و بازه زمانی دریافت خودرو و مواردی مانند هزینه نگهداری نیز در این فایل ذکر شده است.

پس از مطالعه فایل‌‌ها می‌توان با کلیک روی گزینه ثبت سفارش اقدام به ارسال سفارش با قیمت مورد نظر خود کرد.