افزایش ۲۴ درصدی حیات وحش پارک ملی گلستان در سایه حفاظت مشارکتی جوامع محلی با محیط بانان

دنیای اقتصاد_خراسان شمالی: در سرشماری گونه های مختلف حیات وحش پستانداران پارک ملی گلستان در سال ۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته و در سایه همکاری و هم یاری جوامع محلی محدوده پارک ملی با محیط بانان افزایش ۲۴ درصدی این گونه های زیبای حیات وحش ثبت شد .

مناطق دشت ، بیدک و دشت شاد در پارک ملی گلستان بیشترین درصد رشد خود را در چند سال اخیر داشته اند که باعث شادی مردم منطقه شد .

در همین راستا جوامع محلی ساکن در این منطقه به مناسبت گرامیداشت این ثبت آماری امیدوار کننده حیات وحش مناطق یاد شده که نشان از همدلی و همکاری بین مردم و محیط بانان زحمت کش پارک ملی میباشد در مراسمی با حضور مدیریت پارک ملی مهندس تیموری و همکاران ایشان در اداره پارک ملی گلستان از  محیط بانان جهت این همکاری و همدلی تقدیر و تشکر کردند .

علی گودرزی یکی از حامیان و حافظان محلی پارک ملی گلستان در حاشیه این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از محیط بانان این پارک گفت :

روزگارانی بود که این گونه های حیات وحش در این منطقه به علت شکار بی رویه و عدم توجه مسئولین و مردم منطقه بقدری کم شده بود که به تعداد انگشتان دست رسیده بود به گونه ای که دیگر حیات وحشی در این منطقه به چشم نمیخورد ، اما خوشبختانه با مدیریت صحیح و همکاری جوامع محلی ضمن فرهنگ سازی و آموزش در راستای حفاظت مشارکتی جوامع محلی با محیط بانان الان شاهد رشد چشمگیر این تنوع زیستی زیبا و بینظیر در منطقه هستیم .

این همیار محیط زیست اشاره کرد که تمام مردم این منطقه خود را یک محیط بان میدانن و وظیفه تک تک این محیط بانان افتخاری حفظ صد در صدی این موهبتهای الهی هست و در این راستا با تمام وجود در کنار مدیریت پارک ملی و همکارانشان و محیط بانان زحمت کش هستند تا شاهد رشد و پایداری این چشم نوازان در طبیعت باشیم .

به گزارش دنیای اقتصاد ، پارک ملی گلستان به عنوان یکی از مهمترین ذخیره گاههای زیست کره زمین ثبت جهانی شده است که در از لحاظ جغرافیایی در سه استان خراسان شمالی  گلستان و سمنان قرار گرفته است که اولین منطقه حفاظت شده ایران و اولین پارک ملی ایران به ثبت رسیده است که هم اکنون تحت حفاظت مدیریت پارک ملی گلستان شاهد حفاظت و رشد چشمگیر این تنوع زیستی جانوری هستیم که در سرشماری پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد رشد در این تنوع زیستی پستانداران به ثبت رسید.