مطالب برخی مطبوعات نباید بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد

وزیر خارجه بحرین: درباره روابط دوستانه دو کشور، از سوی ایران اطمینان خاطر یافتیم

دنیای اقتصاد- همزمانی سفر وزیر امور خارجه ایران به منامه با اوج‌گیری اعتراضات در بحرین نسبت به سرمقاله‌ای که هفته گذشته در یک روزنامه ایرانی چاپ شده بود، این شائبه را پدید آورد که سفر منوچهر متکی به بحرین، با هدف فیصله دادن به تنش‌های پدید آمده در روابط دو کشور صورت گرفته باشد، هر چند معاون وی به ایرنا گفته بود که این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود و ربطی به مسائل پیش‌ آمده ندارد. با این حال شیخ خالدبن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با منوچهر متکی گفت: سفر آقای متکی در راستای ارائه توضیحاتی درباره مقالات منتشر شده از سوی یک روزنامه ایرانی و پیامدهای آن در نقض حاکمیت بحرین و استقلال این کشور بوده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی بحرین تاکید کرد و گفت: مطالب منتشر شده در مطبوعات نباید بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد.

دوشنبه گذشته روزنامه کیهان طی سرمقاله‌ای با عنوان «آواز کوچه‌باغی» به انتقاد از بیانیه اخیر وزیران خارجه و دفاع شورای همکاری پرداخته بود که در آن ادعای واهی مالکیت امارات متحده عربی بر سه جزیره ایرانی تنب‌ بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی برای چندمین بار مطرح شده بود. در این سرمقاله به قلم مدیرمسوول روزنامه کیهان آمده بود: «در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، همراهی بحرین با سایر کشورهای عضو، حساب جداگانه‌ای دارد، زیرا بحرین بخشی از خاک ایران بوده است که در جریان زدوبند غیرقانونی میان شاه معدوم و دولت‌های آمریکا و انگلیس از ایران جدا شده است و امروزه اصلی‌ترین خواسته مردم بحرین بازگشت این استان جدا شده از ایران به سرزمین اصلی و مادری آن، یعنی ایران اسلامی است و بدیهی است که این حق مسلم ایران و مردم استان جدا شده آن نباید و نمی‌تواند نادیده گرفته شود».

این سرمقاله واکنش تندی را برانگیخت و مطبوعات و مقام‌های بحرینی و نیز شورای همکاری خلیج‌فارس واکنش تندی به این سرمقاله نشان دادند و آن را نفی حاکمیت بحرین دانستند.

ظهر جمعه ساعاتی پیش از ورود متکی به بحرین، تعدادی تظاهرکننده در مقابل سفارتخانه ایران در این کشور گرد آمدند و به سر دادن شعارپرداختند.

با این وجود به نظر می‌رسد متکی در جلوگیری از تنش میان تهران و منامه موفق بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری بحرین وزیر امور خارجه ایران در دیدار با شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین در کاخ الرفاعی، سلام محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران را به وی رساند و موضع رسمی ایران را درباره بحرین به وی ابلاغ کرد.

متکی تاکید کرد؛ ایران موضع روشن خود را در به رسمیت شناختن بحرین به عنوان یک دولت دارای حاکمیت کامل تغییر نداده و به همکاری با آن در تمامی عرصه‌ها چشم دوخته است.

ولیعهد بحرین نیز گفت: بحرین کشور صلح‌دوستی است و پیوسته به تحکیم و تقویت امنیت منطقه‌ای چشم دوخته و توان خود را برای نزدیکی هر چه بیشتر میان کشورهای عربی و کشورهای همسایه به کار می‌گیرد.

وی همچنین از توافقنامه‌های دو کشور در برگزاری نشست‌ کمیسیون مشترک ایران و بحرین بعد از ماه مبارک رمضان برای بحث و بررسی بیشتر دورنمای همکاری میان دو کشور استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه بحرین نیز ضرورت ایجاد تعامل بین رسانه‌های گروهی دو کشور و لزوم دوری گزیدن از برخی تلاش‌ها جهت تخریب روابط دو کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: دو کشور باید تلاش مضاعف خود را برای مرتفع کردن موانع دنبال کرده و در جهت گسترش بیش از پیش روابط حرکت نمایند.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی فیمابین پس از ماه مبارک رمضان و تشکیل کمیته‌ای برای نهایی کردن پروژه خرید گاز از ایران را زمینه‌ساز گسترش روابط اعلام کرد.

وزیران امور خارجه بحرین و ایران همچنین در کنفرانس خبری خود با تاکید بر عمق روابط دو جانبه‌ میان دو کشور اظهار داشتند: روابط تهران منامه دوستانه و برادرانه است.

روز گذشته نیز مدیر مسوول روزنامه کیهان در سرمقاله‌ای با عنوان «شما را چه می‌شود؟» نوشت: «سوال این است که چرا مقام‌های رسمی و مطبوعات و رسانه‌های برخی از کشورهای عربی تا این اندازه از یادداشت مستند کیهان برآشفته‌اند و چرا به جای پاسخ به اسنادی که کیهان برای اثبات نظر خود ارائه کرده است، به فحاشی و ناسزاگویی روی آورده‌اند.

مدیرمسوول کیهان اذعان می‌کند که نظر شخصی خود را مطرح کرده و ربطی به سیاست‌های نظام ندارد.

وی می‌نویسد: «مقامات کشورهای یاد شده و برخی از رسانه‌های وابسته به آنها کوشیدند یادداشت کیهان را به دیدگاه و مواضع رسمی مقامات بلندپایه کشورمان نسبت

دهند و حال آن که کیهان در برخی از موارد دیدگاهی متفاوت با مواضع رسمی دولت دارد و این نشانه آزادی بیان و عقیده در ایران اسلامی است.

به عنوان مثال در ماجرای چالش هسته‌ای کشورمان، روزنامه کیهان از آغاز معتقد به خروج ایران از معاهده NPT بود و برای اثبات نظر خود دلایلی نیز ارائه می‌کرد؛ ولی مسوولان عالی‌رتبه نظام در هر دو دولت قبلی و کنونی با سعه‌صدر این ابراز عقیده را تحمل می‌کردند و در همان حال نظر خاص خود را دنبال می‌کردند و این به وضوح نشان می‌دهد که دیدگاه و نظر یک روزنامه، از جمله کیهان، الزاما ترجمان دیدگاه مسوولان نظام نیست».