علی دوانی محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام یکشنبه شب، به علت عفونت داخلی دارفانی را وداع گفت. علی دوانی محقق و پژوهشگر، در سال ۱۳۰۸ شمسی در دوان از توابع کازرون، در استان فارس به دنیا آمد.

وی در سال ۱۳۲۲ به نجف اشرف عزیمت کرد و دروس مقدماتی و عالی را در حوزه علمیه این شهر، در محضر شیخ عبدالحسین خراسانی، مرحوم شیخ احمد اردبیلی، شیخ کاظم تبریزی، علی آقا نجفی کاشانی، شهید آیت‌ا... مدنی و میرزا علی فلسفی گذراند.

دوانی در سال ۱۳۲۷ به ایران مراجعت کرد و در حوزه علمیه قم از محضر آیات عظام بروجردی و امام خمینی کسب فیض کرد و تحصیل در علوم اسلامی را تا درجه اجتهاد ادامه داد.

برخی علی دوانی را اولین نویسنده تاریخ انقلاب می‌دانند. اثر مشهور او در این زمینه کتاب نهضت سه ماهه روحانیت است که به وقایع سال ۱۳۴۰ و موضوع انجمن‌های ایالتی و ولایتی می‌‌پردازد.

اثر مهم دیگر دوانی در این خصوص کتاب ۱۱ جلدی نهضت روحانیون ایران است که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و به بازار نشر ارائه شده است. از این پژوهشگر اسلامی و محقق تاریخ معاصر، بیش از یکصد و ده اثر تالیفی یا ترجمه بر جای مانده است. پیکر مرحوم علی دوانی که از مدرسان دانشگاه امام صادق(ع) بود، امروز در این دانشگاه تشییع می‌شود و برای تدفین به شهر قم انتقال می‌یابد.